Lekcja 4 - Pętle - Instrukcje iteracyjne
Pętla: Repeat ... until
Jak zwykle na początek program:
program petla1;
uses Crt;
begin
repeat
writeln('Hello!!!');
until keypressed;
end.
Pętla ta powoduje, że wyraz: Hello!!! jest wypisywany do czasu naciśnięcia klawisza. Radzę spróbować!
Efekt jest super! Ale to jeszcze nie koniec tej pętli.
No i dalej prosty programik:
program petla1a;
uses crt;
var slowo : string;
begin
repeat
writeln('Podaj hasło:');
read(slowo);
until slowo='moje_tajne_super_hasło';
end.
Wiem z doświadczenia, że pętle to dla początkującego programisty twardy orzech do zgryzienia.
Mam nadzieję, że wszystko zrozumiesz.
Po słowie repeat wpisujemy instrukcję, która ma się powtarzać w tym wypadku:
writeln('Podaj hasło:');
read(slowo);
Program zadaje nam pytanie o hasło, dopóki nie wpiszemy: moje_tajne_super_hasło.
Nie będę pisał już więcej o tej pętli, jeżeli czegoś nie rozumiesz to pisz do mnie
a może zamiast zawracać mi głowę, to lepiej wejdź na moją stronę www.pascal-center.prv.pl i poszukaj czegoś w dziale FAQ
Pętla: While ... do
Struktura dla pętli while...do ma postać:
while warunek
do instrukcje
W miejsce warunnku wstawiamy np. kod, który będzie sprawdzał czy liczba X jest mniejsza od 5 (X < 5)
Jeżeli warunek zostaje spełniony, zostają wykonane instrukcje. Dodatkowo instrukcje możemy objąć znacznikami begin ... end; Dzieki zastosowaniu takiego chwytu, gdy zostanie spełniony warunek zostaną
wykonane wszystkie instrukcje objęte tymi znacznikami, a nie jeden kod. Stwórzmmy, więc teraz
program, który będzie wypisywał pięć razy coś takiego: Oto liczba: X , gdzie x będzie to poprzednia liczba + 1;
program petla_while_do;
uses crt;
var
X : Integer;
begin
while X < 5 do begin
writeln('Oto liczba:', X);
X := X + 1;
end;
end.
Pętla: For ... to ... do
Pętlę for możemy wykorzystać np. wtedy kiedy dany kod mamy zamiar wykonać określoną liczbę razy.
program petla_for;
uses crt;
var
i : integer;
begin
for i := 1 to 100 do
writeln('HELLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!');
repeat until keypressed;
end.
Program ten powoduje, że dość długi wyraz zostaje wypisany na ekranie sto razy.
Myślę, że nie muszę więcej tłumaczyć. Idę spać :) A wiesz, tak na marginesie, dzisiejsza lekcja była bardzo krótka
zapewne zostało Ci jeszcze trochę czasu, może wszedł byś na moją stronę i kliknął w banner :)))
No, a najlepiej ustaw ją jako startową :)
Wróć do strony głównej kursu
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL