Lekcja 1

Szkielet programu




Podstawowy program napisany w Pascalu wygląda następująco:
begin
Tu treść programu
end.
Ten program nic nie robi. Po prostu włącza się i wyłącza.




Deklaracja stałych, zmiennych i bibliotek

Stała jest to zmienna, która ma określoną wartość, np. liczba PI ma wartość: 3,14159256 ....
Teraz ważne. Stałe deklarujemy w ten sposób:

program nazwa_programu;
Const
a=2;
l3='Hello I m here';
begin
Tu treść programu
end.

I w tym wypadku stała o nazwie 'a' ma wartość równą 2, stała o nazwie '13' równa jest zbiorowi znaków.

Teraz deklaracja zmiennych.
Zmienna - jest to wyraz, który ma przypisaną pewną wartość, którą w czasie działania programu możemy swobodnie zmieniać w zakresie danego typu.

Typy zmiennych:


Zmienne deklarujemy po słowie var np.

program nazwa_programu;
var nazwa_zmiennej : typ_zmiennej;
begin
Treść programu
end.


Teraz czas na naukę deklaracji bibliotek (modułów). W modułach zapisane są różne funkcje i procedury do użycia w programie.
Biblioteki deklarujemy po słowie uses czyli w ten sposób

program nazwa_programu;
uses nazwa_biblioteki(modułu)_np.Crt;
begin
end.


Teraz napiszemy nasz pierwszy program!
program hello;
uses Crt;
begin
writeln('Hello');
repeat until keypressed;
end.

W tym programie zastosowaliśmy moduł Crt, ponieważ wykorzystaliśmy komendę z tego modułu. Jest to polecenie repeat until keypressed (powtarzaj dopóki nie zostanie naciśnięty klawisz). Bez tego polecenia nie zobaczyliśmy programu. Program wykonałby się, ale nastąpiłoby to w tak szybkim czasie, że nie moglibyśmy tego ujrzeć. Teraz coś o komendzie writeln. To ona wypisuje tekst na ekranie monitora. Teraz wiesz już, że wynikiem działania programu będzie wypisanie na ekranie tekstu: Hello.



Operatory artmetyczne



Operator Opis
:= Przypisuje zmiennej jakąś wartość
= Operator porównuje wartości
+ Dodaję wartości lub zmienne
- Odejmuję wartości lub zmienne
* Mnoży wartości lub zmienne
/ dzieli wartości lub zmienne
div dzieli wartości lub liczby. Zwraca wartość całkowitą
mod Zwraca resztę z dzielenia




Używanie komentarzy i wcięć



Początkującym programistom wydaje się, że komentarze nie są potrzebne. Tak nie jest! Jak napiszesz jakiś program
i otworzysz go z pół roku to na pewno nie będziesz wiedział(a) wszystkiego co w nim zastosowałeś(aś)
Komentarze to znaki które nie są odczytywane przez kompilator. Np.

prgram nazwa_programu;
const a=10; {to jest stała odpowiadająca za ...}
begin
Treść programu
end.

Więc już wiesz, że jeżeli chcesz zastosować komentarz, to musisz ująć go w nawiasy klamrowe {...}.


Wcięcia. Jeśli jesteś początkującym programistą stosuj wcięcia przy każdym nawet prostym programie.
Jeżeli nie będziesz miał tego nawyku to później trudno Ci będzie stosować wcięcia. Uwierz mi, one bardzo pomagają w programie.
Teraz przykład:

program Hello;
Var s:string;
       b:byte;
Begin
   ReadLn(s);
    If s='Bin Laden' Then
    Begin
      For b:=1 To 10 Do
     Begin
      WriteLn('Hello I m Bin Laden');
     End;
    End Else WriteLn('I m Diablo Busch');
End.

I zapamiętaj raz na zawsze. Pascalowi obojętne jest czy napiszesz tak:
           program Hello;
   Var s:string;
b:byte;
Begin
    ReadLn(s);
               If s='Bin Laden' Then
        Begin
     For b:=1 To 10 Do
Begin
      WriteLn('Hello I m Bin Laden');
  End;
                       End Else WriteLn('I m Diablo Busch');
  End.
Dlatego nie musisz pisać wszystkiego tak:
program Hello;
Var s:string;
b:byte;
If s='Bin Laden' Then
Begin
For b:=1 To 10 Do
Begin
WriteLn('Hello I m Bin Laden');
End;
End Else WriteLn('I m Diablo Busch');
End.





Odwiedź moją stronę!!!




Wróć do strony głównej kursu