JavaScript

https://vavatech.pl/technologie/jezyki-programowania/javascript

JavaScript jest to skryptowy język programowania wysokiego poziomu.

Razem z HTML i CSS JavaScript stanowi podstawowe narzędzie do tworzenia stron internetowych,
jednak posiada również szersze zastosowania - jest używany w aplikacjach desktopowych i dokumentach PDF
oraz w aplikacjach webowych po stronie serwera.

JavaScript jest językiem wieloparadygmatowym - można w nim programować obiektowo, funkcyjnie i imperatywnie.
Posiada API przystosowane do pracy z tekstami, tablicami, datami czy wyrażeniami regularnymi.

Przykładowy kod

HTML z użyciem JavaScript

<!DOCTYPE html>

<html>

  <body>

    <p id="demo">Kliknij w poniższy przycisk by zmienić rozmiar czcionki i kolor tego tekstu.</p>

    <button type="button" onclick="myFunction()">Kliknij tu</button>

    <script>

      function myFunction() {

             var x = document.getElementById("demo");

             x.style.fontSize = "25px";          

             x.style.color = "blue";

      }

    </script>

  </body>

</html> 

Przydatne linki:

https://www.w3schools.com/js/

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript?retiredLocale=pl

 

https://jaki-jezyk-programowania.pl/technologie/javascript/

JavaScript to dynamicznie typowany język wysokiego poziomu.

Najczęściej jest używany przy tworzeniu stron WWW, zapewniając interaktywność stron
oraz obsługę zdarzeń, walidacji formularzy czy budowanie elementów nawigacyjnych.
Takie wykorzystanie języka JavaScript ułatwia zastosowanie biblioteki, takiej jak jQuery.
Warto przy tym zauważyć, że używanie biblioteki nie powinno zastępować sensownej znajomości samego języka.

W większych projektach warto korzystać z zalety statycznego typowania i przyjemniejszego programowania obiektowego
w TypeScript, który jest swojego rodzaju nakładką na JavaScript.
Ponadto, w takich przypadkach, warto też skorzystać z frameworków do budowania aplikacji jak np.
Angular , React czy Vue, które znacznie ułatwiają pracę.

Javascript może też być wykorzystywany do tworzenia gier przeglądarkach,
a jednym z popularnych frameworków do tych celów jest Phaser.

Dzięki platformom, takim jak Electron.js czy nw.js, możliwe jest tworzenie pełnoprawnych,
wieloplatformowych aplikacji/gier przy użyciu wyłącznie technologii sieciowych
(HTML, CSS, JS…) dzięki połączeniu platformy Node.js oraz silnika przeglądarki Chromium.

JavaScript jest bardzo łatwym językiem do rozpoczęcia nauki programowania, zwłaszcza że jest to język wysokiego poziomu,
a do pisania kodu wystarczy tylko notatnik oraz przeglądarka - nie ma potrzeby kompilowania kodu.
Problematyczne dla początkujących może być jednak fakt, że ten sam kod może działać inaczej w różnych przeglądarkach.
Te różnice na szczęście powoli zanikają wraz z rozwojem przeglądarek oraz dzięki dynamicznemu procesowi standaryzacji.

 

Język JavaScript jest językiem jednowątkowym, co w uproszczeniu oznacza tyle, że naraz może być wykonywana tylko jedna operacja.
W przypadku większych aplikacji może stanowić to problem, gdyż kolejne operacje będą blokowane przez pozostałe.
Stąd powstała potrzeba wprowadzenia do języka asynchroniczności, a zatem — w dużym skrócie
— możliwości wykonywania operacji “w tle”, bez potrzeby czekania na ich wynik.
To umożliwiło wypracowanie takich technik, jak Ajax (nieblokująca komunikacja z serwerem
w celu pobrania dodatkowych danych), niemniej wprowadziło całą nową klasę problemów związanych z faktem,
że zaburzona została kolejność wykonywania kodu (nie wiadomo bowiem, kiedy operacje asynchroniczne zwrócą swój wynik).

 

Debugowanie JavaScriptu nie jest jakoś specjalnie trudne.
Tym bardziej że przeglądarki mają wbudowane narzędzia dla programistów,
które pomagają rozwiązać większość problemów bez używania internetu czy dokumentacji.
Jest to podstawowa umiejętność, którą należy poznać na samym początku.

Im większa aplikacja, tym trudniej jest ją poprawnie utrzymać.
Pomogą w tym podzielenie kodu na moduły, stosowanie odpowiednich wzorców projektowych
oraz trzymanie się dobrych praktyk.

JavaScript to ogromy i dynamiczny ekosystem, który ma wiele bibliotek i framworków
na rozwiązanie podobnych problemów, więc na początku może to być przytłaczające.

Podsumowując, nauka języka JavaScript sama w sobie jest dość łatwa, j
ednak pełne opanowanie tego języka i ekosystemu jest już wymagające.