ChatGPT
Wprowadzanie danych
W języku C# możesz wprowadzać dane od użytkownika za pomocą klasy Console.
Oto kilka przykładów wprowadzania różnych typów danych:
Wprowadzanie ciągu znaków (string):
Console.Write("Podaj imię: ");
string imie = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Witaj, " + imie + "!");
Wprowadzanie liczby całkowitej (int):
Console.Write("Podaj liczbę całkowitą: ");
int liczbaCalkowita;
while (!int.TryParse(Console.ReadLine(), out liczbaCalkowita))
{
Console.Write("To nie jest poprawna liczba całkowita. Spróbuj ponownie: ");
}
Console.WriteLine("Wprowadziłeś liczbę całkowitą: " + liczbaCalkowita);
Console.Write("Podaj liczbę zmiennoprzecinkową: ");
double liczbaZmiennoprzecinkowa;
while (!double.TryParse(Console.ReadLine(), out liczbaZmiennoprzecinkowa))
{
Console.Write("To nie jest poprawna liczba zmiennoprzecinkowa. Spróbuj ponownie: ");
}
Console.WriteLine("Wprowadziłeś liczbę zmiennoprzecinkową: " + liczbaZmiennoprzecinkowa);
Console.Write("Podaj pojedynczy znak: ");
char pojedynczyZnak;
while (!char.TryParse(Console.ReadLine(), out pojedynczyZnak) || Console.ReadLine().Length != 1)
{
Console.Write("To nie jest pojedynczy znak. Spróbuj ponownie: ");
}
Console.WriteLine("Wprowadziłeś znak: " + pojedynczyZnak);
Powyższe
przykłady używają Console.ReadLine()
do wczytywania danych w formie tekstu.
Następnie są one konwertowane na odpowiedni typ (jeśli to możliwe) za pomocą
metod
takich jak int.TryParse
, double.TryParse
, itp.
Warto zauważyć, że TryParse
jest używane, aby uniknąć błędów,
gdy użytkownik wprowadzi nieprawidłowe dane.
Oto przykład prostego programu w C#, który pobiera od użytkownika
ciąg znaków
i następnie wypisuje go na ekranie:
using System;
class Program
{
static void Main()
{
// Wprowadzanie ciągu znaków
Console.Write("Podaj ciąg znaków: ");
string ciagZnakow = Console.ReadLine();
// Wyświetlanie wprowadzonego ciągu
Console.WriteLine("Wprowadziłeś: " + ciagZnakow);
// Oczekiwanie na naciśnięcie klawisza przed zamknięciem programu
Console.ReadKey();
}
}
Oto przykład prostego programu w C#, który pobiera od
użytkownika
liczbę całkowitą i następnie wypisuje ją na ekranie:
using System;
class Program
{
static void Main()
{
// Wprowadzanie liczby całkowitej
Console.Write("Podaj liczbę całkowitą: ");
// Używamy int.TryParse do bezpiecznego przekształcenia wprowadzonego tekstu na liczbę całkowitą
if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out int wprowadzonaLiczba))
{
// Wyświetlanie wprowadzonej liczby
Console.WriteLine("Wprowadziłeś liczbę całkowitą: " + wprowadzonaLiczba);
}
else
{
// Obsługa przypadku, gdy wprowadzony tekst nie jest liczbą całkowitą
Console.WriteLine("To nie jest poprawna liczba całkowita.");
}
Poniżej
znajdziesz program w C#, który pobiera dwie liczby całkowite od użytkownika,
a następnie dodaje je i zapisuje wynik w nowej zmiennej:
using System;
class Program
{
static void Main()
{
// Wprowadzanie pierwszej liczby całkowitej
Console.Write("Podaj pierwszą liczbę całkowitą: ");
// Używamy int.TryParse do bezpiecznego przekształcenia wprowadzonego tekstu na liczbę całkowitą
if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out int pierwszaLiczba))
{
// Wprowadzanie drugiej liczby całkowitej
Console.Write("Podaj drugą liczbę całkowitą: ");
// Używamy int.TryParse do bezpiecznego przekształcenia wprowadzonego tekstu na liczbę całkowitą
if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out int drugaLiczba))
{
// Dodawanie liczb i zapis wyniku w nowej zmiennej
int suma = pierwszaLiczba + drugaLiczba;
// Wyświetlanie wyniku
Console.WriteLine( "Suma liczb {pierwszaLiczba} i {drugaLiczba} wynosi: {suma}");
}
else
{
Console.WriteLine("To nie jest poprawna druga liczba całkowita.");
}
}
else
{
Console.WriteLine("To nie jest poprawna pierwsza liczba całkowita.");
}
// Oczekiwanie na naciśnięcie klawisza przed zamknięciem programu
Console.ReadKey();
}
}
// Oczekiwanie na naciśnięcie klawisza przed zamknięciem programu
Console.ReadKey();
}
}
W
tym programie, użytkownik wprowadza dwie liczby całkowite, a następnie program
próbuje przekształcić
te wprowadzone dane na liczby całkowite za pomocą int.TryParse()
.
Jeśli obie konwersje się powiodą, program dodaje te liczby i wyświetla wynik na
ekranie.
Jeśli konwersje nie powiodą się, program informuje użytkownika o błędzie.
Prosty program okienkowy w C#
Aby
stworzyć prosty okienkowy program w C#, można użyć platformy Windows Forms,
która jest często stosowana do tworzenia interfejsów użytkownika w aplikacjach
desktopowych.
Poniżej znajduje się prosty przykład programu,
który tworzy okno z przyciskiem i obsługą zdarzenia kliknięcia tego przycisku:
// Prosty program okienkowy C#
using System;
using System.Windows.Forms;
class OknoProgramu : Form
{
private Button przycisk;
public OknoProgramu()
{
// Ustawienia okna
Text = "Prosty Program";
Size = new System.Drawing.Size(300, 200);
// Tworzenie przycisku
przycisk = new Button();
przycisk.Text = "Kliknij mnie!";
przycisk.Location = new System.Drawing.Point(50, 50);
// Dodawanie obsługi zdarzenia kliknięcia przycisku
przycisk.Click += Przycisk_Click;
// Dodawanie przycisku do okna
Controls.Add(przycisk);
}
private void Przycisk_Click(object sender, EventArgs e)
{
MessageBox.Show("Witaj, to jest prosty program w C#!");
}
[STAThread]
static void Main()
{
Application.EnableVisualStyles();
Application.Run(new OknoProgramu());
}
}
Ten program tworzy prosty interfejs z jednym oknem i jednym
przyciskiem.
Po kliknięciu przycisku wyświetla się komunikat powitalny.
Powyższy kod musi być uruchomiony w
projekcie obsługującym Windows Forms.
Można utworzyć taki projekt w Visual Studio, wybierając nowy projekt
typu "Windows Forms App".