Plan kursu AUTOCAD’a
- ilość godzin zajęć teoretycznych - 24,
- ilość godzin zajęć praktycznych - 24,
II. Program kursu
--------------------
1. Program ramowy
Lp.
Zagadnienia ilość
godzin
1.
Wprowadzenie
ogólne
2
2.
Rysowanie i
edycja
20
3.
Efektywność
pracy
2
4.
Ćwiczenia
24
Razem godzin
:
48
2. Program szczegółowy
a) Zajęcia teoretyczne i teoretyczno-praktyczne
1) Wprowadzenie ogólne :
- podstawowe zasady obsługi
programu, i porozumiewanie sie z systemem AutoCAD
2
2) Rysowanie i edycja
:
(18)
- polecenia pomocnicze, środki
wspomagające rysowanie - 4
(HELP, END, QUIT, SAVE,
STATUS, LIMITS, UNITS, SNAP, AXIS, GRID, DDLMODES,
DDRMODES, LTYPE, COLOR, DDMODES, RLSCALE,
LIST, DBLIST, ID,
DIST, AREA, MENU, FILES, SETVAR, RENAME, PURGE, APERTURE, UNDEFINE,
REDEFINE, UNDO, ZOOM, PAN, VIEW
ORTHO, SNAP/ISO,
UCS, UCSICON, OSNAP, APPERTURE)
- polecenia rysowania
elementów
- 4
(LINE, POINT, ARC,
TRACE, PLINE, POLYGON, DONUT, ELLIPSE, SOLID, TEXT, DTEXT, MTEXT, SKETCH)
- polecenia edycyjne i
informacyjne
- 3
(ERASE, OOPS, MOVE,
COPY, ROTATE, SCALE, MIRROR, STRETCH, ARRAY, CHANGE, CHPROP, BREAK,
TRIM, EXTEND, FILLET, CHAMPER,
OFFSET, DIVIDE,
MEASURE, EDPLIN, EXPLODE, UNDO, U, REDO
- polecenia sterujące wyświetlaniem
rysunku
- 2
ZOOM, PAN, VIEW, VPOINT,
VPORTS, REDRAW, FILL, REGENAUTO, REGEN, HIDE, UCSICON, QTEXT,
VIEWRES
- własności elementów rysunku,
bloki i atrybuty - 2
LAYER, LINETYPE,
LTSCALE, BLOCK, INSERT, MINSERT, INSERT *, WBLOCK,
ATTDEF, DDATTE, ATTTEXT, ATTDISP, ATTEDIT
- wymiarowanie rysunków i
kreskowanie
- 2
DIM, DIM1,
opcje: VERTICAL, HORIZONTAL, ALIGNED, ROTATED,
ANGULAR, DIAMETER, RADIUS, CENTER, LEADER,
UNDO, STYLE,
STATUS, REDRAW. Zmienne wymiarowania,
UPDATE, HOMETEXT,
NEWTEXT, HATCH
- kreślenie
rysunków
- 1
PLOT, PRPLOT
3) Efektywność pracy
:
- 2
- optymalne wykorzystanie
ekranu, biblioteki element, menu, Autolisp
- własne funkcje, kontrolowanie regeneracji (praca w ramach dysku
wirtualnego),
zamrażanie warstw,
porządkowanie dysku, wchodzenie do programu przez programy batchowe.
b) Zajęcia praktyczne - ćwiczenia indywidualne
na - 24
stanowiskach komputerowych.
3. Wskazówki metodyczne
Wykłady opierać sie będą na przekazie
słownym i wizualnym.
Mała liczebność grup wykładowych i
ćwiczeniowych pozwoli na
indywidualne traktowanie zrozumienia przerabianego materiału.
4. Wykaz Śródków dydaktycznych :
- stanowiska CAD
- opisy dotyczące bieżących tematów
- słownik pojęć i funkcji programu
5. Wykaz literatury
- AutoCAD wersja
10 Podręcznik użytkownika, Autodesk Ltd.,
1989
- Gajowniczek
M., Trzonek B - AutoCAD w
ćwiczeniach cz.I,
Aplikom, 1990
- Andrzej Pikoń
- AutoCAD wersja 10
- Andrzej Pikoń
- AutoCAD wersja 10 & 11 modelowanie przestrzenne
Wstęp
AutoCAD - program do komputer. wspomagania
projektowania - CADD (Computer Aided Design)
Rysunki dokładne, łatwa modyfikacja.
Rysunek AutoCAD-a składa się z "Elementów
Podstawowych"
Sprzęt
komputer, klawiatura
Monitor graficzny – jeden lub dwa:
- linia stanu i linia menu umożliwiająca dostęp do menu
rozwijalnego
plotery, drukarki graficzne
Myszka , pulpit graficzny - menu pulpitu
Rysunki w programie AutoCAD
Globalny Układ Współrzędnych - WCS - World
Coordinate System
- nie może być zmieniony
Lokalny Układ Współrzędnych. - UCS/LUW User
Coordinate System
- zdefiniowany przez użytkownika - o dowolnym punkcie przyłożenia
i orientacji
- Dowolna ilość LUW
Symbol układu współrzędnych UCSICON / LUWSYMB
- W - World Coordinate
System - globalny
- + - symbol umieszczony w początku aktualnego układu
współrzędnych - kwadrat - układu. oglądany z dodatniego kierunku osi
- złamany ołówek - pl. XY prostopadły. do ekranu
- prostopadłościan w perspektywie - perspektywa
Reguła prawej dłoni - do definiowania układu
LIMITS - GRANICE
Granice rysunku - definiuje się - powinno się rysować w granicach
Granice można zawsze zmienić. Mogą być włączone (ON) lub wyłączone (OFF)
Zakres rysunku - obszar prostokątny obejmujący wszystkie elementy
rysunku - najmniejszy z możliwych obszar obejmujący cały rysunek
Format:
ON/OFF/<Lower Left corner>
Tak/Nie/<Lewy dolny rog>
(punkt)
Tak
Nie
punkt
RETURN
Podstawowe elementy rysunku:
Lini (line) , łuk
(arc), okrąg (circle),
punkt (point), tekst (text),
trasa (trace), obszar (solid), symbol (shape), blok (block),
atrybut (attribute), wymiar (dimension), polilinia (poliline - pline)
polilinie trójwymiarowe, powierzchnie
3-wymiarowe , siatki przestrzenne
Kolor i rodzaj linii - przypisuje się każdemu elementowi
Kolor: 1-255; 1-7 mają nazwy
Warstwa - można zdefiniować dowolna ilość
Do warstwy przypisany kolor i rodzaj linii
Warstwy można zablokować i odblokować
Wstawianie rysunku - gotowy rysunek może być traktowany jak blok i
wstawiany do aktualnego rysunku
Lokalizacja punktu względem obiektu - przy wprowadzaniu nowych punktów
Szkicowanie ręczne
Oglądanie rysunku:
- fragment rysunku : powiększenie/pomniejszenie,
panning (bez zmiany powiększenia)
- granice obrazu
- rzut prostopadły
- widoki
- rzutnie
- rozdzielczość - siatka lokalizacyjna, skok
Edycja rysunku - polecenia edycyjne
Działanie programu
Menu główne
Edytor rysunku
Wprowadzanie poleceń i współrzędnych:
- nazwa polecenia
- z menu:
menu ekranu
(boczne)
menu pulpitu
graficznego ( do 4 obszarów można zdefiniować)
menu przycisków
menu rozwijalne
(górne)
menu piktogramowe
Kreślenie rysunku
Rysunek prototypowy
Funkcje dodatkowe programu
- wyświetlanie informacji pomocniczej (help)
- dostęp do plików dyskowych
- obsługa dodatkowej pamięci
- informacja o czasie utworzenia i modyfikacji rysunku
- zamienność rysunków - format DXF
- slajdy i plik filmu
- język programowania AutoLisp
- identyfikatory elementów rysunku
- polecenia zewnętrzne
Otwarta struktura programu:
- definiowanie własnych menu
- tworzenie plików sekwencji poleceń
- definiowanie własnych krojów czcionek , rodzajów linii,
kreskowa¤
- tworzenie bibliotek części i symboli
- tworzenie własnego pliku podpowiedzi
- wykorzystanie plików w formacie DXF lub IGES do przekazywania
danych rysunkowych do innych programów lub wczytywania
- tworzenie slajdów
- wykonywanie innych programów podczas edycji rysunku
- korzystanie z AutoLisp-u
Pierwsze kroki w pracy z AutoCAD
Zakończenie polecenia - RETURN lub spacja
Wartości proponowane - w nawiasach <>
Nazwy plików - wg. DOS - do 8 znaków nazwy i 3
rozszerzenia,
jeżeli rozszerzenie dopuszczalne
Dopuszczalne: litery, cyfry, $, -, _
Niedopuszczalne rozszerzenie w nazwie rysunku (dwg)
niedopuszczalne np. %
Przy wskazywaniu katalogu dopuszczalne: / , \\
Uruchomienie programu:
acad lub odpowiedni program batowy ( z
rozszerz. bat) np, a.bat
Menu główne
0. Koniec pracy
1. Tworzenie Nowego rysunku
2. Edycja Istniejącego rysunku
3. Kreślenie rysunku na ploterze
4. Drukowanie rysunku na drukarce
5. Konfigurowanie AutoCAD-a
6. Obsługa plików
7. Kompilacja pliku definicji symboli/czcionek
8. Konwersja pliku rysunku starego typu
Tworzenie nowego rysunku - opcja nr 1 :
- Nazwa_rysunku (bez rozszerzenia)
- Nazwa_rysunku=Nazwa_rys_prototypowego
- Nazwa_rysunku=
(wartości standardowe parametrów)
- Nazwa_rysunku, Nazwa_widoku
Standardowe menu przycisków
Powtarzanie poleceń- RETURN/ENTER lub spacja
Polecenia wykonywane w trybie nakładkowym
Wprowadzanie punktów:
- wpisanie współrzędnych z klawiatury:
- bezwzględnych
- względnych
- wskazanie punktu:
- za pomoc† urządzenia wskazującego
- klawiszy kierunkowych
- wykorzystanie trybu lokalizacji względem obiektu
- połączenie różnych możliwości z wykorzystaniem filtrów współrzędnych
Współrzędne bezwzględne: x, y
-"- względne :
@dx, dy
-"- biegunowe : @d<k†t
Powtórzenie współrzędnych ostatnio wprowadzonych: @
Współrzędne globalne: *
@*x, y - kierunek równoległy
@*d<k†t
Sterowanie ruchem kursora za pomoc† klawiatur: PgUp,
PGDn
Lokalizacja współrzędnych względem
punktu:
- polecenie OSNAP / OBIEKT:
Center Centrum
Endpoint Koniec
INSertion BAZa
INTersection PPRzecięcia
MIDpoint SYMetria
NEArest BLIski
NODE PUNkt
NONE BRAk
PERpendicular Prostopadły
QUAdrant KWAdrant
QUICK SZYbki
TANGENT STYczny
Filtry współrzędnych:
.X
.Y
.XY
Odległości, wartości liczbowe - z kropką
Kąty - np. 45.0 lub <45.0 - liczone przeciwnie do ruchu wskaz. zegara
Przemieszczenia :
Przesunięcie:
Punkt bazowy
1) 0, 0 2) dx, dy
dx, dy
Return
3) Wskazujemy 2 punkty lub podajemy współrzędne:
x1, y1
x2, y2
Tryb dynamiczny: DRAG / DYNAM - widoczne dynamiczne przemieszczanie
lub opcja AUTO polecenia: DRAGMODE /
TRDYNAM
OPCJE - podaje się początkowe litery napisu opcji, wyświetlone
dużymi literami
Interfejs AUI - z pewnymi kartami graficznymi:
- programowalna linia menu (górna)
- programowalne menu rozwijalne
- programowalne menu piktogramowe
- okna dialogowe
Ograniczenia wyświetlania linii menu i menu rozwijalnego:
- polecenia: DTEXT/DTEKST, SKETCH/SZKICUJ, VPOINT/PKTOBS,
DVIEW/DWIDOK, ZOOM dyn
Menu piktogramowe - wyświetla zestaw obrazów na ekranie monitora
(np. wzory kreskowania) - wyjcie CTRL C lub ESC.
Okna dialogowe - dialogowa komunikacja z użytkownikiem
DDEMODES - ODELEM - cechy elementów rysunku: warstwa, kolor,
rodzaj linii itp.
(Entities - Elementy) - OKNO DIALOGOWE
ELEMENTOW
DDLMODES- ODWAR - steruje parametrami warstw (Layer
- OKNO DIALOG. WARSTW)
DDRMOESS ODSTAN - określa tryby pracy ekranu - OKNO DIALOGOWE STANU
DDATTE - ODATR - umożliwia edycję‘ atrybutów OKNO DIALOGOWE ATRYB
DDUCS ODLUW - definiowanie i nazywanie lok. układów współrzędnych. OKNO
DIAL LUW
(UCS - USER COORD. SYSTEM)
- pole potwierdzenia
- pole wykonania
- pole wprowadzania
- pole zapytania
Wybór obiektów Skrót
- wybór punktu
- Multiple/Wiele
M W np. punkt przecięcia -wskazujemy 2 razy
- Window/Okno
W O
- Crossing/prZec
C Z przecięcie
- Box/Ramka
B R przecięcie (ruch w lewo), okno - ruch w prawo
- AUto
AU AU ramka lub jeden obiekt
- Last/oStatni
L S
- Previous/Poprz
P P
- Undo/Cofaj
U C Usuniecie niepotrzebnego punktu,
wielokrotne C - usuwanie kolejnych elementów
- Remove/Usuń
R U Przejście w tryb usuwanie - kolejno wskazywane
punkty są usuwana
- Add/Dodaj
A D Przejście w tryb dodawania
- SIngle/Jeden
S J Wybór pojedynczego punktu
- CTRL
C
przerywa proces wybierania i wygasza podświetlenie
Wyjscie z edytora:
END KONIEC - powrót z edytora z aktualizacją pliku
rysunku
QUIT REZYGNUJ - wyjście bez aktualizacji
SAVE - ZAPISZ - aktualizacja rysunku bez wychodzenia z edycji
STATUS - STAN - informacje o parametrach rysunku i środowiska
UNITS JEDN
MENU
FILES PLIKI
TIME CZAS
SETVAR ZMSYS
SH/SYS
SHELL / SYSTEM
RENAME NNAZWA
PURGE USUN
Polecenia rysowania elementów
LINE LINIA
PUNKT POINT pdmode pdsize
CIRCLE OKRAG
ARC LUK return- kontynuacja prostej
lub luku
TRACE TRASA
POLILINIE: PLINE / PLINIA, 3DPOLY / 3WPLINIA
POLYGON WIELOBOK
DONUT PIERSCIEN
ELLIPSE ELIPSA, okręgi izometryczne
SOLID OBSZAR
MENU EKRANU
MENU GORNE- Linia menu, menu rozwijalne | MENU BOCZNE |
OKNO
RYSUNKU
OKNO
DIALOGOWE - 3 linie
Command: (Polecenie)
W linii menu górnego - warstwa, stany Orto, Snap, współrzędne...,
po nastawieniu kursora - menu rozwijalne
MENU GORNE (rozwijalne):
Tools Draw Modify Display Settings
Options File Help
Narzedzia Rysuj Modyfikacja Ekran
Nastawy Opcje Pliki Pomoc
(Edycja)
Menu boczne
AutoCAD - wybranie -
wyświetlenie 1-szej strony menu (myszka!)
******** - wyświetlenie menu podrzędnego
Setup - nastawy
DRAW - RYSUJ
EDIT - Edycja
INQUIRY - Informacja
LAYER - Warstwy
SETTINGS - Nastawy
PLOT - Kreśl
UCS - LUW (lokalnego układu.
współrzędnych)
UTILITY - Narzędzia
3D - 3W (Przestrzeń - 3
wymiary)
ASHADE - Autoshade
SAVE - Zapisz
(Previous - Poprzedni)
(Next - Następny)
Zmiana Menu
Standardowe menu zapisane w pliku ACAD.MNU - wczytywane jest
automatycznie w momencie tworzenia rysunku - można zmienić poleceniem:
MENU - podaje sie nazwe menu, lub Enter,
gdy aktualna
Uwaga!
------
Gdy potrzebne wyłączenie menu - żeby wyczyścić cały ekran – należy zamiast
nazwy wpisać kropkę (.)
Menu dzieli sie na 6 głównych sekcji:
***BUTTONS - dotyczy poleceń obsługiwanych przez guziki myszy
***AUX1 - komendy wydawane z dodatkowych programów
***POP1...POPn n standardowo=8, max 10 -
sekcje odpowiadające
panelom (kolumnom) menu górnego rozwijalnego.
Panele POP9 9 i POP10 przeznaczone są w całości
dla użytkownika
***ICON - sekcja menu obrazkowego - ikony liter, kreskowań
i inne
zdefiniowane -
korzystają z bibliotek slajdów lub slajdów
***SCREEN - sekcja menu bocznego. Zawiera wiele podmenu
***TABLET1...TABLET4 - 4 sekcje menu stołu graficznego. Sekcje 2..4 są zdefiniowane standardowo.
Sekcja
Tablet1 pozostawiona w całości dla
użytkownika.
Ogólna
składnia menu:
Potrójny znak mnożenia: *** rozpoczyna każdą z głównych sekcji menu,
podwójny: ** - rozpoczyna każda sekcje podmenu
$ - odwołanie sie do podmenu
[] - w tych nawiasach napisy pojawiające sie na ekranie
; - odpowiada wciśnięciu Enter
^ - odpowiada CTRL z klawiatury
+ - przedłużenie menu do następnego wiersza
* - nakaz powtarzania komendy aż do naciśnięcia CTRL C
Poprawianie błędów
<CTRL><H> lub <-Backspace - usuwa ostatni znak
<CTRL><X> kasuje cala zawartość
bufora
<CTR><C> przerwij, a w trybie
dialogowym jak wróć
U C anulowanie ostatniego
polecenia
Undo Cofaj lub UNDO n czyli Cofaj
n - cofa skutki wykonania poleceń
(Cofaj ma więcej opcji)
REDO - ODTWORZ - cofa skutki ostatniego polecenia U / C lub UNDO / Cofaj
OOPS - ODDAJ - przywraca obiekt lub obiekty usunięte ostatnim
poleceniem
wymaz
Standardowe menu przycisków - klawiszy
CTRL C - przerwanie polecenia
CTRL B - przełącznik skokowego ruchu
kursora
F9
CTRL O - przełącznik Orto
F8
CTRL G - przełącznik GRID - siatki (kropki na węzłach siatki) F7
CTRL D - przełącznik wyświetlania współrzędnych (Display)
CTRL E - przełącznik płaszczyzn izometrii
CTRL T - przełącznik trybu pulpitu (On-włącz/OFF/wyłącz)
CTRL Q - przełącznik echa na drukarce
Patrz Keys - ACAD.HLP
Klawisze funkcyjne
F1 - przełącza miedzy ekranem graficznym a tekstowym
F7 - włącza/wyłącza siatkę
F7 F7 - przerysowanie ekranu
F8 - orto
F9 - snap - skok kursora
Ważne - podstawowe polecenia pomocnicze
SNAP ON/OFF/Aspect/Rotate/Style
Style - orto lub izometria
Rotate - obrót siatki
GRID ON/OFF/Snap/Aspect
LAYER - warstwa
DDLMODES - okno dialogowe warstw
LType - RODZlin -
rodzaj linii
COLOR - kolor
DDEMODES - okno dialogowe elementów
LIST - lista
DBLIST - lista ogólna
ID - współrzędna. punktu
DIST - odległość
AREA
- pole
PLAN - widok plaski wzgl. aktualnego układu współrzędnych
APERTURE
- wielkość kursora przy wyborze metoda SNAP
Polecenie FILES - PLIKI - obsługa plików (zbiorów) dyskowych
Wchodzi sie z menu głównego AutoCAD-a lub przez
polecenie FILES/PLIKI
Opcje:
0. Exit File Utility
Menu Wyjście
1. List Drawing Files
Lista plików rysunków
2. List user specified files Lista wybranych plikow
3. Delete files
Usuwanie zbiorów
4. Rename files
Zmiana nazw plików
5. Copy
file
Kopiowanie pliku
Typy plikow:
----------
Rozszerzenia - po kropce (nazwa do 8 znaków)
.DWG - plik rysunku
.BAK - kopia pliku rysunku (wersja poprzednia)
.DXB - plik binarny przenoszenia rysunków
.DXF - -"-
.DXX - plik wyciągu atrybutów
.FLM - plik filmu (AutoShade)
.IGS - plik przenoszenia rysunku
.LIN - plik zawierający rodzaje linii
.LSP - plik programu w AutoLispie
.LST - plik wyjściowy na drukarkę
.MNU - plik menu w postaci źródłowej
.MNX - plik menu w postaci skompilowanej
.OLD - plik rysunku starego typu
.PAT - plik zawierający wzory kreskowania
.PLT - plik wyjściowy na ploter
.PRP - plik wyjściowy na ploter - drukarkę ADI
.SCR - plik sekwencji poleceń
,SHP - plik źródłowy definiowania kształtów
.SHX - skompilowany plik definiujący kształt czcionki
.SLB - plik biblioteki slajdów
.SLD - plik slajdu
.TXT - plik wyciągu atrybutów albo plik wzorcowy (CDF/SDF)
Polecenia pomocnicze
?
HELP - POMOC
END - KONIEC,
QUIT - REZYGNUJ
SAVE - ZAPISZ
STATUS - STAN
LIMITS - GRANICE
UNITS - JEDN
MENU
FILES - PLIKI
TIME - CZAS
SETVAR - ZMSYS
SHELL - SYSTEM
SH - SYS
TIME - CZAS - aktualny CZAS, ostatnia
edycja rysunku, całkowity
czas edycji, zegar użytkownika
SETVAR - ZMSYS - ZMienne SYStemowe- ustawienie zmiennych – trybów, granic rysunku,
rozmiarów obiektu itd.
RENAME - NNAZ - Nowa NAZwa
- zamiana nazwy bloku, warstwy, rodzaju
MULTIPLE - WIELE - powtarzanie poleceń az
do naciśnięcia CTRL C
linii, stylu tekstu, LUWspolrz..
PURGE - USUN - usuwanie obiektów - nie
używane bloki, warstwy,
-----
rodzaje linii, symbole, style tekstu.
Uwaga! Musi być wydana jako pierwsza po włączeniu edytora graficznego!
Polecenia nakładkowe - poprzedzone apostrofem '
np. '? 'Help 'Pomoc
'SETVAR 'ZMSYS
Nie można stosować przy poleceniach: TEXT, ATTEDIT, SKETCH, PLOT
PRPLOT, VPOINT, ZOOM D , SHELL/SYSTEM ..
OKNA DIALOGOWE:
DDMODES ODELEM Okno dialog. elementów (entity)
DDLMODES ODWAR
-"- -"- warstw
(layer)
DDRMODES ODSTAN
-"- stanu (mode)
DDATTE ODATR
-"-
atrybutów (attribute)
DDUCS ODLUW -"-
LUW (lokalny układ współrzędnych) UCS-User Coord. System
APERTURE - CELOWNIK - można określić wielkość ramki przy lokalizacji
względem obiektów (Endpoint, Intersection
...)
ZMIENNE SYSTEMOWE:
Np.:
PICKBOX - rozmiar ramki celownika przy wybieraniu obiektów (np. wybór punktu, Window, Crossing, Box ...)
LIMCHECK, LIMMIN, LIMMAX - związane z poleceniem LIMITS
(sprawdzenie współrzędnych min, współrzędnych max)
ACADVER - wersja AutoCAD-a
POLECENIA RYSUNKOWE
LINE - LINIA
------------
Spacja lub Enter - kończy
U / C - cofaj
Po wznowieniu komendy i naciśnięciu Enter na zadanie punktu – wybrany jest
punkt ostatnio narysowanego odcinka
x,y
@dx,dy
@d<kat
Przykłady:
1) Trojkat (1,1), (3,1), (2,2)
LINE
From point: 1,1
To point: 3,1
To point: 2,2
To point: C(lose)
2) Prostokąt: a=2, b=3
LINE
From point: (dowolny wskazany
myszka)
To point: @2,0
-"- @0,3
-"- @-2,0
-"- C
3) Odcinek o dl. 2 z punktu (1,1), pod katem 45st do osi x:
LINE
From point: 1,1
To point: @2<45
To point: <Enter>
POINT - PUNKT
--------------
PDMODE - kształt punktu - wybór numeru markera
0 - kropka
1 - puste miejsce
2 - +
3 - x
4 - I
Dodanie liczby 32 – kółko wokół punktu
-"-
64 - kwadrat -"-
-"-
96 - kolko i kwadrat
PDSIZE - określa rozmiar symbolu markera
> 0 - bezwzględny rozmiar symbolu
< 0 - % rozmiaru ekranu
Przykład:
Narysować punkty (4,3) i (3,4) zaznaczone krzyżykami x
Command: POINT
Wybieramy z menu: Complex point example
i odczytujemy, ze odpowiedni marker ma nr 3
Command: Pdmode
New value for PDMODE <0>:3
Command: POINT
Point: 4,3
Command: POINT
Point 3,4
CIRCLE – Okrąg
CEN
- Center środek
RAD - RADius - promień
DIA - diameter - średnica
T - tangent - styczna
Opcje:
CEN,RAD - środek i promień
CEN,DIA - środek i średnica
2POINT - 2 punkty średnicy
3POINT - 3 punkty okręgu
TTR - 2 obiekty styczności i promień
Uwaga: Okrąg o określonej szerokości można narysować przy pomocy
komendy: DONUT - pierścień
Przykład:
1) Narysować okrąg o środku (4,3) i dowolnym promieniu.
Wybieramy z menu DRAW, potem CIRCLE. Pojawi sie komunikat:
Command: CIRCLE 3p/2p/TTR/<Center point>:
Wpisujemy: 4,3
W oknie dialogowym pojawi sie :
Diametrr/<Radius>: DRAG
Przesuwamy kursorem (mysz) i promień zmienia się. Naciskamy
<Enter>.
Okrąg jest narysowany.
2) a) Narysować okrąg O1 o środku O(2,3) i średnicy 4
b) Odcinek L1 od punktu (0,2) do punktu (8,8)
c) Okrąg O2 o r=3, styczny do O1 i L1.
a)
CIRCLE
3p/2p/TTR/<Center point>: 2,3
Diameter/<Radius>: Diameter: 4
b)
LINE From point: 0,2
To point: 8,8
To point: <Enter>
c) CIRCLE TTR
Enter Tangent
spec: wskazujemy okrąg O1
Enter second
Tangent spec: wskazujemy prosta L1
Radius: 3
TRACE - TRASA - szeroka linia o jednakowej szerokości
---------------
Opcje:
FILL ON - wnętrze
wypełnione
FILL OFF - wnętrze puste, tylko kontur
Uwagi: 1) Segment trasy jest rysowany po wprowadzeniu punktu końcowego
następnego segmentu
2) Wskazywane punkty leża na osi linii
3) Szerokie odcinki można rysować za
pomocą polilinii
(PLINE) - można je
później modyfikować
4) Zmiany po wprowadzeniu FILL ON / OFF
uwidaczniają się dopiero po regeneracji rysunku
Przykład: : Narysować trasę o szerokości. 0.4 od punktu (1,1) do punktu
(5,5)
Command: TRACE
Trace width<0.0500> 0.4
From point: 1,1
To point: 5,5
To point: <Enter>
ARC - ŁUK Rysowanie luku
---------
Oznaczenia:
S-start (początek), C-center(środek), E-end
(koniec)
A-angle - kat rozwarcia, , L- length of chord -długość cięciwy,
Promień, D-direction - kierunek luku ,
CONTIN - kontynuacja
Opcje:
3-point; S,C,E; S,C,A; S,C,L; S,E,A;
S,E,R; S,E,D;
C,S,E; C,S,A;
C,S,L;
CONTIN - kontynuacja ostatnio rysowanego luku lub odcinka
ELLIPSE - Elipsa
-----------------
Opcje:
1) 2 punkty końcowe i długość drugiej osi
Command: ELLIPSE
<Axis endpoint
1>/Center: P1 pocz.(1-szy koniec)
osi 1-szej
Axis endpoint 2:
P2
drugi koniec osi 1-szej
<other Axis distan.>/Rotation: długość lub
P3
2) Środek i punkty końcowe półosi
Command: ELLIPSE
<Axis endpoint
1>/Center: Center (z menu bocznego)
Center of ellipse:
P1
środek elipsy
Axis endpoint
2:
P2
drugi koniec półosi 1-szej
<other Axis
dist.>/Rotation:
P3 (koniec półosi 2-giej - odl. od
osi 1-szej)
3) Okrag w przestrzeni 3-wymiarowej - w rzucie
na płaszcz. elipsa
Command: ELLIPSE
<Axis endpoint
1>/Center: P1 początek (koniec 1)
osi (większej)
Axis endpoint
2:
P2 drugi koniec osi
<other Axis
dist.>/Rotation: Rotation (wariant obrotu)
Rotation around
major axis: Kat obrotu wokół osi większej
Przykład: Narysować okrąg o średnicy określonej przez punkty:
(2,2)
i (5,6), obrócony względem tej średnicy o kat 30 st.
Command: ELLIPSE
<Axis endpoint
1>/Center: 2,2
<other Axis
dist,>/Rotation: Rotation (z menu bocznego lub R)
Rotation around
major axis: 30
Uwagi: Za pomocą komendy ELLIPSE można tez rysować okręgi w rysunku aksonometrycznym
Elipsa jest polilinią
i można ja modyfikować za pomocą PEDIT.
POLYGON - Wielokąt - wielokąt foremny od 3 do 1024 krawędzi
------------------
Opcje: EDGE - krawędź - pkt. pocz. i końcowy krawędzi
I-scribe
- wpisany w okręgu: dany punkt środkowy i prom. okręgu opisanego na wielokącie
C-scribed
- opisany na okręgu: dany punkt środkowy i promień okręgu wpisanego w wielokąt
Uwaga: Wielokąt jest polilinia i można go
modyfikować przez PEDIT
Przykłady:
1) Narysować 7-kat o środku w pkcie (4,4),
opisany na okręgu.
Promień okręgu
wpisanego = 3
Command: POLYGON
Number of sides:
7 (ilość boków)
Edge/<Center point>: 4,4 (środek)
Inscribed in circle/Circumscribed about circle (I/C): c (wielobok
opisany)
Radius of circle: 3
2) Narysować 5-kat, którego krawędź o dług. 2 jest zaczepiona w punkcie
(8,4) i ustawiona pod katem 20st. względem osi x.
Command: POLYGON
Number of sides: 5
Edge/<Center point>: Edge
(krawędź)
First endpoint of edge:
8,4 (1-szy pkt krawędzi)
Second endpoint of edge: @2<0 (2-gi punkt krawędzi -
współrzędne. biegunowe)
SOLID - Obszar
--------------
Obszar wypełniony złożony z 4-bokow i 3-katow - wypełniony lub
pusty
Podajemy współrzędne 2 punktów 1-szej krawędzi, 2-giej itd. Gdy na pytanie o
2-gi punkt krawędzi naciśniemy <Enter. to segment trójkątny.
Opcje: FILL ON - obszar wypełniony
FILL OFF - -"-
pusty
Uwagi: poszczególne segmenty obszaru traktowane są jako odrębne obiekty
Przykł.:
Command: SOLID
First point: FILL OFF
First point:
P1
P1 x
x P2
Second point: P2
Third point:
P3
P3 x x P4
Fourth point: P4
Third point: P5
Fourth point: P6
P5 x x P6
Third point: P7
Fourth point:
<Enter>
x P7
Third point: P8
Fourth point:
P9
P8 x x P9
Third point: <Enter>
DONUT - Pierścień - okrąg o określonej szerokości lub okrąg
----------------- z wypełnionym środkiem
Uwagi:
- Pierścień jest polilinią - może być
modyfikowany przez PEDIT
- Aby narysować okrąg z wypełnionym środkiem podajemy średnicę wew. 0
- Pierścień może być wypełniony w środku lub być konturem - wypełnienie
kontroluje komenda FILL.
Przykład:
Narysować pierścień o wewn. średnicy 3.5,
wpasowany miedzy punkty P1(6,6)
i P2(10,6) oraz drugi pierścień przylegający do pierwszego od dołu.
Środek 1-go pierścienia: O1(8,6) - średnie współrzędne P1 i P2
Command
DONUT
Inside diameter:
3.5 średnica wewnętrzna
Outside diameter:
6,6 podany jeden z punktów średnicy
Second point:
10,6 drugi pkt
średnicy
Center of doughnut:
8,6 środek pierścienia
Center of doughnut:
@0,-4 środek 2-go pierścienia. O2
wspólrz. względne (przyrosty wzg. O1)
Center of doughnut: <Enter>
koniec komendy
PLINE - PLINIA Polilinia złożona
z odcinków prostych i łuków
--------------
Segmenty mogą mięć roźną szerokość. Cała polilinia to jeden obiekt.
Podaje sie najpierw punkt początkowy a potem jedna z opcji:
Opcje:
-----
Standardowo polilinie rysujemy w trybie:
odcinki proste.
OPCJE W TRYBIE PROSTE:
- Arc
- przejście w tryb luki
- Close -
zamkniecie - polaczenie punktu bieżącego z punktem początkowym
- Halfwidth - podanie polowy szerokości polilini (od osi do krawędzi zewnętrznej)
- Length - narysowanie
odcinka o określonej długości w tym samym
kierunku co poprzedni segment. Jeśli poprzedni segment był lukiem to odcinek nowy będzie styczny do
luku
- Undo -
usuniecie ostatniego segmentu
- Width - określenie
szerokości polilinii
- FILL ON - włącza wypełnianie segmentów
- FILL OFF - wyłącza -"- - będzie rysowany kontur
OPCJE W TRYBIE LUKI:
- Angle - podanie
kata luku
- CEnter - środek luku
- tanDir - kierunek
rysowania luku
- Radius - promień luku
- 2nd pt (second point) - rysowanie luku przechodzącego.
przez 3 pkty
- CLose -
zamkniecie plinii przez narysowanie luku od pktu
bieżącego do początkowego
- Undo -
rezygnacja z ostatniego segmentu
- Continline lub LINE - powrót do
rysowania odcinków prostych
Opcje nie dostepne z menu a tylko z
klawiatury:
- Halfwidth - polowa szerokości - od osi
do krawędzi zewn.
- Width - szerokość
Uwagi:
- Polilinie modyfikujemy przy pomocy PEDIT
- Polilinie można rozbić na segmenty składowe
przy pomocy EXPLODE
- Przy pomocy PEDIT można z obiektów: LINE i ARC utworzyć polilinie.
Przykład:
Narysować plinie jak na rysunku:
-- luk
P6 / \
P7 x-------x xP5 xP4------x P3
||
||
||
||
P1 x-----------------------x P2
PLINE
From point: P1
Current line-width is 0.00
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P2
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
Starting width
<0.0000>: 0.9
Ending width
<0.9000>: 0.3
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P3
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
Starting width
<0.0000>: 0
Ending width
<0.9000>: <Enter>
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P4
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Arc
<Endpoint of arc>:
CE (center, end - srodek, koniec)
Center point: P5
Angle/Length/<End point>:P6
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P7
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
Starting width
<0.0000>: 0.3
Ending width
<0.3000>: <Enter>
Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: close
SKETCH - Szkicuj - szkicowanie linii złożonej z odcinków prostych
Odcinki mogą być niezależne (SKPOLY=0), lub tworzyć polilinie
(SKPOLY=1)
Opcje:
Pen - podnieś/opuść pióro (lub przycisk wskazujący)
eXit - zapis i koniec
Quit - wyjście bez zapisu
Record - zapis linii tymczasowych
Erase - usuniecie linii tymczasowych
Connect - polaczenie ostatnio rysowanego punktu
z punktem, gdzie jest
kursor
graficzny
SKPOLY - wybór czy linie odrębne (0) czy segmenty polilinii
(1)
Uwagi:
Gdy komenda : Please rise the pen - należy podnieść pióro
SKETCH nadaje sie do wprowadzania rys. o nieregularnych kształtach
Rysunki tworzone ta komenda są bardzo duże i zajmują dużo
miejsca na dysku.
N A P I S Y
=============
TEXT - Tekst, DTEXT - Dtekst - do rysowania
napisów
STYLE - Styl - definiowanie stylu rysowanych napisów
QTEXT - Mtekst - przyspieszenie rysowania napisów np.
podczas regeneracji przez zastąpienie
ich prostokątami
TEXT - Tekst - rysuj napis
-----------
Opcje:
- Start point - początek tekstu - napis wyrównany do lewego brzegu
Ala ma Asa
+
- Centered: Ala
ma Asa tekst wycentrowany poziomo
+
względem pktu środkowego
- Right:
Ala ma Asa tekst wyrównany do prawego brzegu
+
- Aligned
Ala ma Asa napis
wyrównany do prawego i lewego
+
+ brzegu, wysokość ustalona automat.
- Middle Ala ma
Asa napis wycentrowany poziomo
i pionowo
względem pktu środkowego
- Fit +
Ala ma Asa Napis
wpasowany miedzy 2 punkty
+
+ (jak Align) ale o podanej wysokości
-
Style
wybór stylu tekstu
Uwagi:
1) Można wprowadzić znaki specjalne:
%%U - podkreślenie
%%O - nadkreślenie
%%D - stopień
%%P - tolerancja
%%c - przekreślone o - średnica
%%% - procent
%%%nnn - znak o kodzie nnn
(nie wszystkie)
2) Jeśli był rysowany wcześniej napis i na pytanie Start point:
wciśniemy <Enter> to możemy rysować nowy napis tuz pod
napisem
ostatnio wprowadzonym. Napis będzie miął atrybuty jak
poprzednik.
DTEXT - dtekst - tekst dynamiczny - znaki na
ekranie podczas pisania
-------------
Opcje jak w TEXT.
DTEXT pozwala na umieszczanie wielu napisów w rożnych miejscach ekranu bez
opuszczania komendy. Wystarczy wskazać kursorem miejsce.
Enter - pisanie poniżej.
Przykłady:
1) Napis 'Auto CAD' o wys. 1 wyrównany względem pktu:
3,2
Command: DREXT
Start
Point or Aligned/Center/Fit/Middle/Right/Style: 3,2
Height <0.2000>: 1
Rotation angle <0>: 0
Text: Auto CAD
Text: <enter>
2) Narysować linie pionowa L1 o dług. 1 w gore od punktu: (3,6).
Umieścić poziome napisy o wysokości 1 wyrównane do lewego
brzegu następująco: napis 'LINIA 1' w punkcie
(4,4), 'LINIA 2' tuz pod nim
'Linia 3' tak aby napis zaczynał się z narysowana linia L1.
Command: LINE
From point: 3,6
To point: @0,1
Command DTEXT Start Point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style: 4,4
Height <0.2000>: 1
Rotation angle
<0>: 0
Text: LINIA 1
Text: LINIA 2
Text: przesuwamy kursor nad
narysowana linie L1 i naciskamy lewy guzik myszy; wpisujemy: Linia 3
Text: <Enter>
3) Umieścić napis 'MORWA' wpasowany w prostokąt o długości
podstawy: 3 i wysokości 1, lewy
dolny róg prostokąta w pkcie: (3,4)
Command: DTEXT Start Point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style: fit
First text line
point: 3,4
Second text
line point: @3,0
Height <0.2000>: 1
Text: MORWA
Text: <Enter>
STYLE - Styl - zdefiniowanie stylu w którym rysowane będą napisy
------------
STYLE <Enter> lub z menu bocznego lub górnego (DRAW-TEXT
lub DTEXT-STYLE),
po czym określamy nazwę stylu, nazwę zbioru z definicja stylu i szereg parametrów
określających styl:
Parametry:
Text style name (or ?): nazwa stylu (lub ?) ? - wyświetla style
zdefiniowane
Font file <txt>: nazwa dyskowego zbioru
czcionek
Height <0.000>: wysokość stylu Podając
0 - każdy napis może mięć inna wysokość
---------
Width factor
<1.00> - współczynnik szerokości: 1-pismo normalne,
<1 - zwężone, >1 - poszerzone
Obliquing angle
<0>: kat pochylenia stylu względem pionu: kat dodatni -
litery pochylone w prawo, <0 - w lewo
Backwards?<N>: od tylu? - gdy Y to
lustrzane odbicie względem osi pionowej
Upside-down? <N>: do góry nogami? - gdy Y
to lustrzane odbicie względem
osi poziomej
Vertical ? <N>: pionowo? - gdy Y to
napisy pionowe
Opcje:
? - wyświetla zdefiniowane style
Fonts - wyświetla
nazwy zbiorów z definicjami stylów
Uwagi:
1) Wybór stylu można również dokonać z menu górnego: OPTIONS-FONTS.
Na ekranie ukaże sie menu piktogramowe (Icon
Menu) z rożnymi stylami i przykładowymi
napisami
2) Jeśli redefiniujemy styl (definiujemy od nowa istniejący) to styl
napisów istniejących, napisanych tym stylem będzie
automatycznie
uaktualniony przy najbliższej regeneracji ekranu.
QTEXT - Mtekst Szybki tekst - napisy zastąpione
prostokątami
--------------
Ponieważ rysowanie zajmuje dużo czasu (na monitorze i ploterze) to zastosowanie
komendy QTEXT umożliwia przyspieszenie rysowania, ponieważ napisy
są zastąpione prostokątami.
Opcje:
ON - szybki tekst włączony - zamiast napisów są prostokąty
OFF - szybki napis wyłączony - napisy normalne
REGEN - regeneracja rysunku
Uwaga: Napisy wprowadzone przed komenda QTEXT zostaną zastąpione prostokątami na ekranie w czasie najbliższej
regeneracji rysunku.