AUTOCAD


        Plan kursu AUTOCAD’a
      - ilość godzin zajęć teoretycznych - 24,
      - ilość godzin zajęć praktycznych  - 24,

II. Program kursu
--------------------
    1. Program ramowy

 Lp.                Zagadnienia                 ilość godzin 
    1.            Wprowadzenie ogólne                   2        
    2.             Rysowanie i edycja                     20        
    3.             Efektywność pracy                       2        
    4.             Ćwiczenia                                  24        
                     Razem godzin :                        48        

    2. Program szczegółowy
     
     a) Zajęcia teoretyczne i teoretyczno-praktyczne

       1) Wprowadzenie ogólne :
        - podstawowe zasady obsługi programu,  i porozumiewanie sie z systemem AutoCAD      2

       2) Rysowanie i edycja :                                   (18)

        - polecenia pomocnicze, środki wspomagające rysowanie     - 4
          (HELP, END, QUIT, SAVE, STATUS, LIMITS, UNITS, SNAP, AXIS,  GRID,  DDLMODES,  DDRMODES,  LTYPE,  COLOR,  DDMODES,  RLSCALE,
           LIST, DBLIST, ID, DIST, AREA, MENU, FILES, SETVAR, RENAME,   PURGE, APERTURE, UNDEFINE, REDEFINE, UNDO,  ZOOM, PAN,  VIEW
           ORTHO, SNAP/ISO, UCS, UCSICON, OSNAP, APPERTURE)

        - polecenia rysowania elementów                          - 4
           (LINE, POINT, ARC, TRACE, PLINE, POLYGON, DONUT, ELLIPSE,  SOLID, TEXT, DTEXT, MTEXT, SKETCH)

        - polecenia edycyjne i informacyjne                      - 3
          (ERASE, OOPS, MOVE, COPY, ROTATE, SCALE, MIRROR, STRETCH,   ARRAY, CHANGE, CHPROP, BREAK, TRIM, EXTEND, FILLET, CHAMPER,
           OFFSET, DIVIDE, MEASURE, EDPLIN, EXPLODE, UNDO, U, REDO

        - polecenia sterujące wyświetlaniem rysunku              - 2
          ZOOM, PAN, VIEW, VPOINT, VPORTS, REDRAW, FILL, REGENAUTO,    REGEN, HIDE, UCSICON, QTEXT, VIEWRES

        - własności elementów rysunku,  bloki i atrybuty          - 2
          LAYER, LINETYPE, LTSCALE, BLOCK, INSERT, MINSERT, INSERT *,    WBLOCK,  ATTDEF,  DDATTE,  ATTTEXT, ATTDISP, ATTEDIT

        - wymiarowanie rysunków i kreskowanie                    - 2
          DIM,  DIM1,  opcje: VERTICAL,  HORIZONTAL,  ALIGNED,   ROTATED,  ANGULAR,  DIAMETER,  RADIUS,  CENTER,  LEADER,
          UNDO,  STYLE,  STATUS,  REDRAW. Zmienne wymiarowania, 
          UPDATE,  HOMETEXT, NEWTEXT,   HATCH

        - kreślenie rysunków                                     - 1
          PLOT,  PRPLOT

       3) Efektywność pracy :                                    - 2
        - optymalne wykorzystanie ekranu,  biblioteki element,    menu,  Autolisp - własne funkcje,  kontrolowanie regeneracji (praca w ramach dysku wirtualnego),
          zamrażanie warstw,  porządkowanie dysku,  wchodzenie  do programu przez programy batchowe.

      b) Zajęcia praktyczne - ćwiczenia indywidualne na           - 24
       stanowiskach komputerowych.
       
    3. Wskazówki metodyczne
     Wykłady opierać sie będą na  przekazie  słownym  i  wizualnym.
     Mała liczebność grup wykładowych i  ćwiczeniowych  pozwoli  na  indywidualne traktowanie zrozumienia przerabianego  materiału.

    4. Wykaz Śródków dydaktycznych :
       - stanowiska CAD
       - opisy dotyczące bieżących tematów
       - słownik pojęć i funkcji programu

    5. Wykaz literatury

       - AutoCAD wersja 10 Podręcznik użytkownika,  Autodesk Ltd.,   1989
       - Gajowniczek M., Trzonek B - AutoCAD  w  ćwiczeniach  cz.I,    Aplikom,   1990
       - Andrzej Pikoń - AutoCAD wersja 10
       - Andrzej Pikoń - AutoCAD wersja 10 & 11 modelowanie przestrzenne



Wstęp
AutoCAD - program do komputer. wspomagania projektowania - CADD  (Computer Aided Design)
Rysunki dokładne,  łatwa modyfikacja.
Rysunek AutoCAD-a składa się z "Elementów Podstawowych"

Sprzęt
komputer,  klawiatura
Monitor graficzny – jeden lub dwa:
 - linia stanu i linia menu umożliwiająca dostęp do  menu rozwijalnego
plotery,  drukarki graficzne
Myszka ,  pulpit graficzny - menu pulpitu

Rysunki w programie AutoCAD
Globalny Układ Współrzędnych -  WCS  - World Coordinate System
 - nie może być zmieniony
Lokalny Układ Współrzędnych. -  UCS/LUW  User Coordinate System
 - zdefiniowany przez użytkownika - o dowolnym punkcie przyłożenia
   i orientacji
 - Dowolna ilość LUW

Symbol układu współrzędnych  UCSICON / LUWSYMB
 -  W - World Coordinate System - globalny
 -  +  - symbol umieszczony w początku aktualnego układu współrzędnych -  kwadrat - układu. oglądany z dodatniego kierunku osi
 -  złamany ołówek  - pl. XY prostopadły. do ekranu
 - prostopadłościan w perspektywie  - perspektywa
Reguła prawej dłoni - do definiowania układu

LIMITS - GRANICE
Granice rysunku - definiuje się - powinno się rysować w granicach
Granice można zawsze zmienić. Mogą być włączone (ON)  lub wyłączone (OFF)
Zakres rysunku - obszar prostokątny obejmujący wszystkie elementy
 rysunku - najmniejszy z możliwych obszar obejmujący cały rysunek
Format:
 ON/OFF/<Lower Left corner>
 Tak/Nie/<Lewy dolny rog>   (punkt)
  Tak
  Nie
  punkt
  RETURN


Podstawowe elementy rysunku:
Lini (line) ,  łuk (arc),  okrąg (circle),  punkt (point),  tekst (text),
trasa (trace),  obszar (solid),  symbol (shape),  blok (block),
atrybut (attribute),  wymiar (dimension),  polilinia (poliline - pline)
polilinie trójwymiarowe,  powierzchnie 3-wymiarowe ,  siatki przestrzenne

Kolor i rodzaj linii - przypisuje się każdemu elementowi
Kolor: 1-255; 1-7 mają nazwy
Warstwa - można zdefiniować dowolna ilość
 Do warstwy przypisany kolor i rodzaj linii
 Warstwy można zablokować i odblokować
Wstawianie rysunku  - gotowy rysunek może być traktowany jak blok  i wstawiany do aktualnego rysunku
Lokalizacja punktu względem obiektu - przy wprowadzaniu nowych punktów
Szkicowanie ręczne

Oglądanie rysunku:

 - fragment rysunku : powiększenie/pomniejszenie,
                      panning (bez zmiany powiększenia)
 - granice obrazu 
 - rzut prostopadły
 - widoki
 - rzutnie
 - rozdzielczość - siatka lokalizacyjna,  skok

Edycja rysunku - polecenia edycyjne

Działanie programu
Menu główne
Edytor rysunku
Wprowadzanie poleceń i współrzędnych:
 - nazwa polecenia
 - z menu:
           menu ekranu (boczne)
           menu pulpitu graficznego ( do 4 obszarów można zdefiniować)
           menu przycisków
           menu rozwijalne (górne)
           menu piktogramowe

Kreślenie rysunku

Rysunek prototypowy

Funkcje dodatkowe programu
 - wyświetlanie informacji pomocniczej (help)
 - dostęp do plików dyskowych
 - obsługa dodatkowej pamięci
 - informacja o czasie utworzenia i modyfikacji rysunku
 - zamienność rysunków - format DXF
 - slajdy i plik filmu
 - język programowania AutoLisp
 - identyfikatory elementów rysunku
 - polecenia zewnętrzne

 Otwarta struktura programu:

  - definiowanie własnych menu
  - tworzenie plików sekwencji poleceń
  - definiowanie własnych krojów czcionek ,  rodzajów linii,
    kreskowa¤
  - tworzenie bibliotek części i symboli
  - tworzenie własnego pliku podpowiedzi
  - wykorzystanie plików w formacie DXF lub IGES do przekazywania
    danych rysunkowych do innych programów lub wczytywania
  - tworzenie slajdów
  - wykonywanie innych programów podczas edycji rysunku
  - korzystanie z AutoLisp-u


Pierwsze kroki w pracy  z AutoCAD

 Zakończenie polecenia - RETURN lub spacja

 Wartości proponowane - w nawiasach <>

 Nazwy plików - wg. DOS - do 8 znaków nazwy i 3 rozszerzenia,
 jeżeli rozszerzenie dopuszczalne
 Dopuszczalne: litery,  cyfry,  $, -, _
 Niedopuszczalne rozszerzenie w nazwie rysunku (dwg)
  niedopuszczalne np. %
 Przy wskazywaniu katalogu dopuszczalne: / ,  \\

Uruchomienie programu:
 acad lub odpowiedni program batowy ( z rozszerz. bat) npa.bat

Menu główne
0. Koniec pracy
1. Tworzenie Nowego rysunku
2. Edycja Istniejącego rysunku
3. Kreślenie rysunku na ploterze
4. Drukowanie rysunku na drukarce

5. Konfigurowanie AutoCAD-a
6. Obsługa plików
7. Kompilacja pliku definicji symboli/czcionek
8. Konwersja pliku rysunku starego typu

Tworzenie nowego rysunku - opcja nr 1 :
 -  Nazwa_rysunku  (bez rozszerzenia)
 -  Nazwa_rysunku=Nazwa_rys_prototypowego
 -  Nazwa_rysunku=                         (wartości standardowe parametrów)
 -  Nazwa_rysunkuNazwa_widoku

Standardowe menu przycisków

Powtarzanie poleceń- RETURN/ENTER lub spacja

Polecenia wykonywane w trybie nakładkowym

Wprowadzanie punktów:

 - wpisanie współrzędnych z klawiatury:
    - bezwzględnych
    - względnych
 - wskazanie punktu:
    -  za pomoc† urządzenia wskazującego
    - klawiszy kierunkowych
 - wykorzystanie trybu lokalizacji względem obiektu
 - połączenie różnych możliwości z wykorzystaniem filtrów współrzędnych

Współrzędne bezwzględne: x, y
 -"-        względne   : @dx, dy
 -"-        biegunowe  : @d<k†t

Powtórzenie współrzędnych ostatnio wprowadzonych: @
Współrzędne globalne: *
                      @*x, y   - kierunek równoległy
                      @*d<k†t
Sterowanie ruchem kursora za pomoc† klawiatur: PgUpPGDn

Lokalizacja współrzędnych względem punktu:
- polecenie OSNAP / OBIEKT:
  Center        Centrum
  Endpoint      Koniec
  INSertion     BAZa
  INTersection  PPRzecięcia
  MIDpoint      SYMetria
  NEArest       BLIski
  NODE          PUNkt
  NONE          BRAk
  PERpendicular Prostopadły
  QUAdrant      KWAdrant
  QUICK         SZYbki
  TANGENT       STYczny
  



Filtry współrzędnych:
.X 
.Y
.XY


Odległości,  wartości liczbowe - z kropką

Kąty  - np. 45.0 lub <45.0 - liczone przeciwnie do ruchu wskaz. zegara
Przemieszczenia :
  Przesunięcie: 
  Punkt bazowy

  1) 0, 0      2)  dx, dy   
     dx, dy        Return

  3) Wskazujemy 2 punkty lub podajemy współrzędne:
      x1, y1
      x2, y2

Tryb dynamiczny: DRAG / DYNAM - widoczne dynamiczne przemieszczanie
       lub opcja AUTO polecenia: DRAGMODE / TRDYNAM

OPCJE - podaje się początkowe litery napisu opcji,  wyświetlone
        dużymi literami


Interfejs AUI - z pewnymi kartami graficznymi:
 - programowalna linia menu (górna)
 - programowalne menu rozwijalne
 - programowalne menu piktogramowe
 - okna dialogowe
 Ograniczenia wyświetlania linii menu i menu rozwijalnego:
 - polecenia: DTEXT/DTEKST,  SKETCH/SZKICUJ,  VPOINT/PKTOBS,
              DVIEW/DWIDOK,   ZOOM dyn

Menu piktogramowe - wyświetla zestaw obrazów na ekranie monitora
(np. wzory kreskowania) - wyjcie  CTRL C lub ESC.

Okna dialogowe - dialogowa komunikacja z użytkownikiem
DDEMODES - ODELEM - cechy elementów rysunku: warstwa,  kolor,  rodzaj linii itp.
 (Entities - Elementy) - OKNO DIALOGOWE ELEMENTOW
DDLMODES- ODWAR  - steruje parametrami warstw (Layer - OKNO DIALOG. WARSTW)
DDRMOESS ODSTAN - określa tryby pracy ekranu - OKNO DIALOGOWE STANU
DDATTE - ODATR  - umożliwia edycję‘ atrybutów OKNO DIALOGOWE ATRYB
DDUCS ODLUW  - definiowanie i nazywanie lok. układów współrzędnych. OKNO DIAL LUW
 (UCS - USER COORD. SYSTEM)
 - pole potwierdzenia
 - pole wykonania
 - pole wprowadzania
 - pole zapytania

Wybór obiektów          Skrót

 - wybór punktu
 - Multiple/Wiele       M   W  np. punkt przecięcia -wskazujemy 2 razy
 - Window/Okno          W   O
 - Crossing/prZec       C   Z   przecięcie
 - Box/Ramka            B   R   przecięcie (ruch w lewo),  okno - ruch w prawo
 - AUto                 AU  AU  ramka lub jeden obiekt
 - Last/oStatni         L   S
 - Previous/Poprz       P   P
 - Undo/Cofaj           U   C   Usuniecie niepotrzebnego punktu,
                                wielokrotne C - usuwanie kolejnych elementów
 - Remove/Usuń         R   U   Przejście w tryb usuwanie - kolejno wskazywane
                                punkty są usuwana
 - Add/Dodaj            A   D   Przejście w tryb dodawania
 - SIngle/Jeden         S   J   Wybór pojedynczego punktu
 - CTRL C                       przerywa proces wybierania i wygasza podświetlenie

 Wyjscie z edytora:
END   KONIEC   - powrót z edytora z aktualizacją pliku rysunku
QUIT  REZYGNUJ - wyjście bez aktualizacji

SAVE - ZAPISZ - aktualizacja rysunku bez wychodzenia z edycji

STATUS - STAN   - informacje o parametrach rysunku i środowiska

UNITS  JEDN

MENU

FILES  PLIKI

TIME  CZAS

SETVAR  ZMSYS

SH/SYS
SHELL / SYSTEM

RENAME  NNAZWA

PURGE  USUN

Polecenia rysowania elementów
LINE   LINIA
PUNKT  POINT   pdmode  pdsize
CIRCLE OKRAG
ARC    LUK     return- kontynuacja prostej lub luku
TRACE  TRASA
POLILINIE: PLINE / PLINIA,   3DPOLY / 3WPLINIA
POLYGON  WIELOBOK
DONUT   PIERSCIEN
ELLIPSE  ELIPSA,  okręgi izometryczne
SOLID   OBSZAR



MENU EKRANU


MENU GORNE- Linia menu, menu rozwijalne | MENU BOCZNE |

      OKNO RYSUNKU                       

OKNO DIALOGOWE - 3 linie                           
Command:  (Polecenie)                              

 


W linii menu górnego - warstwa, stany Orto, Snap, współrzędne...,
po nastawieniu kursora - menu rozwijalne


MENU GORNE (rozwijalne):
Tools     Draw  Modify    Display  Settings  Options  File  Help
Narzedzia Rysuj Modyfikacja Ekran  Nastawy   Opcje    Pliki Pomoc
                (Edycja)

Menu boczne
AutoCAD    - wybranie - wyświetlenie 1-szej strony menu (myszka!)
********   - wyświetlenie menu podrzędnego
Setup      - nastawy

DRAW       - RYSUJ
EDIT       - Edycja
INQUIRY    - Informacja
LAYER      - Warstwy
SETTINGS   - Nastawy
PLOT       - Kreśl
UCS        - LUW (lokalnego układu. współrzędnych)
UTILITY    - Narzędzia

3D         - 3W (Przestrzeń - 3 wymiary)
ASHADE     - Autoshade

SAVE       - Zapisz


(Previous - Poprzedni)
(Next     - Następny)

Zmiana Menu
Standardowe menu zapisane w pliku ACAD.MNU - wczytywane jest
automatycznie w momencie tworzenia rysunku - można zmienić poleceniem:
  MENU  - podaje sie nazwe menu, lub Enter, gdy aktualna
Uwaga!
------
Gdy potrzebne wyłączenie menu - żeby wyczyścić cały ekran – należy zamiast nazwy wpisać kropkę (.)


Menu dzieli sie na 6 głównych sekcji:
***BUTTONS - dotyczy poleceń obsługiwanych przez guziki myszy
***AUX1    - komendy wydawane z dodatkowych programów
***POP1...POPn   n standardowo=8, max 10 - sekcje odpowiadające
                     panelom (kolumnom)  menu górnego rozwijalnego.
                     Panele POP9 9 i POP10 przeznaczone są w całości  dla użytkownika
***ICON - sekcja menu obrazkowego - ikony liter, kreskowań i inne
          zdefiniowane - korzystają z bibliotek slajdów lub slajdów
***SCREEN - sekcja menu bocznego. Zawiera wiele podmenu
***TABLET1...TABLET4 - 4 sekcje menu stołu graficznego. Sekcje 2..4  są zdefiniowane standardowo.
                                 Sekcja Tablet1  pozostawiona w całości dla użytkownika.

Ogólna składnia menu:
Potrójny znak mnożenia: *** rozpoczyna każdą z głównych sekcji menu,
podwójny: ** - rozpoczyna każda sekcje podmenu
$ - odwołanie sie do podmenu
[] - w tych nawiasach napisy pojawiające sie na ekranie
; - odpowiada wciśnięciu Enter
^ - odpowiada CTRL z klawiatury
+ - przedłużenie menu do następnego wiersza
* - nakaz powtarzania komendy aż do naciśnięcia CTRL C




Poprawianie błędów
<CTRL><H>  lub  <-Backspace - usuwa ostatni znak
<CTRL><X>  kasuje cala zawartość bufora
<CTR><C>   przerwij, a w trybie dialogowym jak wróć
U     C     anulowanie ostatniego polecenia
Undo  Cofaj  lub  UNDO n czyli Cofaj n  -  cofa skutki wykonania poleceń
(Cofaj ma więcej opcji)

REDO - ODTWORZ - cofa skutki ostatniego polecenia U / C lub UNDO / Cofaj
OOPS - ODDAJ   - przywraca obiekt lub obiekty usunięte ostatnim poleceniem
                 wymaz

Standardowe menu przycisków - klawiszy
CTRL C - przerwanie polecenia
CTRL B - przełącznik skokowego ruchu kursora                 F9
CTRL O - przełącznik Orto                                    F8
CTRL G - przełącznik GRID - siatki (kropki na węzłach siatki)  F7
CTRL D - przełącznik wyświetlania współrzędnych (Display)
CTRL E - przełącznik płaszczyzn izometrii
CTRL T - przełącznik trybu pulpitu (On-włącz/OFF/wyłącz)
CTRL Q - przełącznik echa na drukarce
Patrz Keys - ACAD.HLP

Klawisze funkcyjne
F1 - przełącza miedzy ekranem graficznym a tekstowym
F7 - włącza/wyłącza siatkę
F7 F7  - przerysowanie ekranu
F8 - orto
F9 - snap - skok kursora

Ważne - podstawowe polecenia pomocnicze
SNAP ON/OFF/Aspect/Rotate/Style
 Style - orto lub izometria
 Rotate - obrót siatki

GRID ON/OFF/Snap/Aspect

LAYER - warstwa
DDLMODES - okno dialogowe warstw
LType - RODZlin  - rodzaj linii
COLOR - kolor
DDEMODES - okno dialogowe elementów
LIST  - lista
DBLIST - lista ogólna
ID    - współrzędna. punktu
DIST  - odległość

AREA  - pole
PLAN  - widok plaski wzgl. aktualnego układu współrzędnych

APERTURE - wielkość kursora przy wyborze metoda SNAP



Polecenie FILES - PLIKI - obsługa plików (zbiorów) dyskowych
Wchodzi sie z menu głównego AutoCAD-a lub przez polecenie FILES/PLIKI
Opcje:

0. Exit File Utility Menu      Wyjście
1. List Drawing Files          Lista plików rysunków
2. List user specified files   Lista wybranych plikow

3. Delete files                Usuwanie zbiorów

4. Rename files                Zmiana nazw plików
5. Copy file                   Kopiowanie pliku

Typy plikow:
----------
Rozszerzenia - po kropce  (nazwa do 8 znaków)
 .DWG  - plik rysunku
 .BAK  - kopia pliku rysunku (wersja poprzednia)
 .DXB  - plik binarny przenoszenia rysunków
 .DXF  - -"-
 .DXX  - plik wyciągu atrybutów
 .FLM  - plik filmu (AutoShade)
 .IGS  - plik przenoszenia rysunku
 .LIN  - plik zawierający rodzaje linii
 .LSP  - plik programu w AutoLispie
 .LST  - plik wyjściowy na drukarkę
 .MNU  - plik menu w postaci źródłowej
 .MNX  - plik menu w postaci skompilowanej
 .OLD  - plik rysunku starego typu
 .PAT  - plik zawierający wzory kreskowania
 .PLT  - plik wyjściowy na ploter
 .PRP  - plik wyjściowy na ploter - drukarkę ADI
 .SCR  - plik sekwencji poleceń
 ,SHP  - plik źródłowy definiowania kształtów
 .SHX  - skompilowany plik definiujący kształt czcionki
 .SLB  - plik biblioteki slajdów
 .SLD  - plik slajdu
 .TXT  - plik wyciągu atrybutów albo plik wzorcowy (CDF/SDF)

Polecenia pomocnicze

? HELP - POMOC
END - KONIEC,
QUIT - REZYGNUJ
SAVE - ZAPISZ
STATUS - STAN
LIMITS - GRANICE
UNITS - JEDN
MENU
FILES - PLIKI
TIME - CZAS
SETVAR - ZMSYS
SHELL - SYSTEM
SH - SYS
TIME     -  CZAS   - aktualny CZAS, ostatnia edycja rysunku, całkowity
                     czas edycji, zegar użytkownika
SETVAR   -  ZMSYS  - ZMienne SYStemowe- ustawienie zmiennych – trybów, granic rysunku, rozmiarów obiektu itd.
RENAME   -  NNAZ   - Nowa NAZwa - zamiana nazwy bloku, warstwy, rodzaju
MULTIPLE -  WIELE  - powtarzanie poleceń az do naciśnięcia CTRL C
                     linii, stylu tekstu, LUWspolrz..
PURGE    -  USUN   - usuwanie obiektów - nie używane bloki, warstwy,
-----                rodzaje linii, symbole, style tekstu.
 Uwaga! Musi być wydana jako pierwsza po włączeniu edytora graficznego!


Polecenia nakładkowe - poprzedzone apostrofem '
np. '?  'Help  'Pomoc
     'SETVAR    'ZMSYS
 Nie można stosować przy poleceniach: TEXT, ATTEDIT, SKETCH, PLOT
  PRPLOT, VPOINT, ZOOM D , SHELL/SYSTEM ..


OKNA DIALOGOWE:
DDMODES  ODELEM  Okno dialog. elementów   (entity)
DDLMODES ODWAR   -"-         -"- warstw  (layer)
DDRMODES ODSTAN        -"-       stanu (mode)
DDATTE   ODATR    -"-            atrybutów (attribute)
DDUCS    ODLUW    -"-            LUW (lokalny układ współrzędnych)  UCS-User Coord. System


APERTURE - CELOWNIK - można określić wielkość ramki przy lokalizacji
                     względem obiektów (Endpoint, Intersection ...)

ZMIENNE SYSTEMOWE:
Np.:
 PICKBOX - rozmiar ramki celownika przy wybieraniu obiektów  (np. wybór punktu, Window,  Crossing, Box ...)
LIMCHECK, LIMMIN, LIMMAX - związane z poleceniem LIMITS
  (sprawdzenie współrzędnych min, współrzędnych max)
ACADVER - wersja AutoCAD-a



POLECENIA RYSUNKOWE
LINE - LINIA
------------
 Spacja lub Enter - kończy
 U / C - cofaj
Po wznowieniu komendy i naciśnięciu Enter na zadanie punktu – wybrany jest punkt ostatnio narysowanego odcinka
 x,y
 @dx,dy
 @d<kat

Przykłady:

1) Trojkat (1,1), (3,1), (2,2)
 LINE
  From point: 1,1
  To point:   3,1
  To point:   2,2
  To point:   C(lose)

 2) Prostokąt: a=2, b=3
  LINE
   From point:  (dowolny wskazany myszka)
   To point: @2,0
    -"-      @0,3
    -"-      @-2,0
    -"-      C
 3) Odcinek o dl. 2 z punktu (1,1), pod katem 45st do osi x:
   LINE
   From point: 1,1
   To point:   @2<45
   To point: <Enter>


POINT - PUNKT
--------------
 PDMODE - kształt punktu - wybór numeru markera
 0 -  kropka
 1 -  puste miejsce
 2 -  +
 3 -  x
 4 -  I
 Dodanie liczby 32 – kółko wokół punktu
 -"-            64 - kwadrat -"-
 -"-            96 - kolko i kwadrat

 PDSIZE - określa rozmiar symbolu markera
   > 0  - bezwzględny rozmiar symbolu
   < 0  -  % rozmiaru ekranu

 Przykład:
  Narysować punkty (4,3) i (3,4) zaznaczone krzyżykami x
  Command: POINT
    Wybieramy z menu: Complex point example
    i odczytujemy, ze odpowiedni marker ma nr 3
  Command: Pdmode
  New value for PDMODE <0>:3
  Command: POINT
  Point: 4,3
  Command: POINT
  Point 3,4


CIRCLE – Okrąg

 CEN - Center środek
 RAD - RADius - promień
 DIA - diameter - średnica
 T   - tangent - styczna

Opcje:
 CEN,RAD - środek i promień
 CEN,DIA - środek i średnica
 2POINT  - 2 punkty średnicy
 3POINT  - 3 punkty okręgu
 TTR     - 2 obiekty styczności i promień

 Uwaga: Okrąg o określonej szerokości można narysować przy pomocy
 komendy: DONUT - pierścień

Przykład:
1) Narysować okrąg o środku (4,3) i dowolnym promieniu.
 Wybieramy z menu DRAW, potem CIRCLE. Pojawi sie komunikat:
 Command: CIRCLE 3p/2p/TTR/<Center point>: Wpisujemy: 4,3
 W oknie dialogowym pojawi sie :
 Diametrr/<Radius>: DRAG
 Przesuwamy kursorem (mysz) i promień zmienia się. Naciskamy <Enter>.
 Okrąg jest narysowany.
2) a) Narysować okrąg O1 o środku  O(2,3) i średnicy 4
   b) Odcinek L1 od punktu (0,2) do punktu (8,8)
   c) Okrąg O2 o r=3, styczny do O1 i L1.
   a)
   CIRCLE
   3p/2p/TTR/<Center point>: 2,3
   Diameter/<Radius>: Diameter: 4
   b)
   LINE From point: 0,2
   To point:        8,8
   To point: <Enter>
   c) CIRCLE  TTR
       Enter Tangent spec:        wskazujemy okrąg O1
       Enter second Tangent spec: wskazujemy prosta L1
       Radius:  3

TRACE - TRASA  - szeroka linia o jednakowej szerokości
---------------
 Opcje:
        FILL ON  -  wnętrze wypełnione
        FILL OFF - wnętrze puste, tylko kontur
Uwagi: 1) Segment trasy jest rysowany po wprowadzeniu punktu końcowego następnego segmentu
       2) Wskazywane punkty leża na osi linii
       3) Szerokie odcinki można rysować za pomocą polilinii
          (PLINE) - można je później modyfikować
       4) Zmiany po wprowadzeniu FILL ON / OFF uwidaczniają się dopiero po regeneracji rysunku
 Przykład: : Narysować trasę o szerokości. 0.4 od punktu (1,1) do punktu (5,5)
  Command: TRACE
  Trace width<0.0500> 0.4
  From point: 1,1
  To point: 5,5
  To point: <Enter>

ARC - ŁUK  Rysowanie luku
---------
 Oznaczenia:
  S-start (początek), C-center(środek), E-end (koniec)
  A-angle - kat rozwarcia, , L- length of chord -długość cięciwy,
  Promień,  D-direction - kierunek luku , CONTIN - kontynuacja
 Opcje:
  3-point;  S,C,ES,C,A; S,C,L; S,E,A; S,E,R; S,E,D;
  C,S,EC,S,AC,S,L;
  CONTIN - kontynuacja ostatnio rysowanego luku lub odcinka

ELLIPSE - Elipsa
-----------------
Opcje:
 1) 2 punkty końcowe i długość drugiej osi
  Command: ELLIPSE
  <Axis endpoint 1>/Center: P1       pocz.(1-szy koniec) osi  1-szej
  Axis endpoint 2: P2                drugi koniec osi 1-szej
  <other Axis distan.>/Rotation: długość lub P3
  2) Środek i punkty końcowe półosi
   Command: ELLIPSE
   <Axis endpoint 1>/Center: Center (z menu bocznego)
   Center of ellipse: P1             środek elipsy
   Axis endpoint 2:   P2             drugi koniec półosi 1-szej
   <other Axis dist.>/Rotation: P3   (koniec półosi 2-giej - odl. od
                                      osi 1-szej)
  3) Okrag w przestrzeni 3-wymiarowej - w rzucie na płaszcz. elipsa
   Command: ELLIPSE
   <Axis endpoint 1>/Center: P1        początek (koniec 1) osi (większej)
   Axis endpoint 2:        P2          drugi koniec osi
   <other Axis dist.>/Rotation: Rotation     (wariant obrotu)
   Rotation around major axis:  Kat obrotu wokół osi większej
   Przykład: Narysować okrąg o średnicy określonej przez punkty:
             (2,2) i (5,6), obrócony względem tej średnicy o kat 30 st.
   Command: ELLIPSE
   <Axis endpoint 1>/Center: 2,2
   <other Axis dist,>/Rotation: Rotation (z menu bocznego lub R)
   Rotation around major axis: 30

 Uwagi: Za pomocą komendy ELLIPSE można tez rysować okręgi w rysunku  aksonometrycznym
        Elipsa jest polilinią i można ja modyfikować za pomocą PEDIT.

POLYGON - Wielokąt - wielokąt foremny od 3 do 1024 krawędzi
------------------
 Opcje:  EDGE - krawędź - pkt. pocz. i końcowy krawędzi
         I-scribe  - wpisany w okręgu: dany punkt środkowy i prom. okręgu opisanego na wielokącie
         C-scribed - opisany na okręgu: dany punkt środkowy i promień  okręgu wpisanego w wielokąt
 Uwaga: Wielokąt jest polilinia i można go modyfikować przez PEDIT

 Przykłady:
 1) Narysować 7-kat o środku w pkcie (4,4), opisany na okręgu.
           Promień okręgu wpisanego = 3
 Command: POLYGON
 Number of sides:     7         (ilość boków)
 Edge/<Center point>: 4,4       (środek)
 Inscribed in circle/Circumscribed about circle (I/C): c (wielobok opisany)
 Radius of circle: 3
 2) Narysować 5-kat, którego krawędź o dług. 2 jest zaczepiona w punkcie (8,4)   i ustawiona pod katem 20st. względem osi x.
  Command: POLYGON
  Number of sides: 5
  Edge/<Center point>: Edge        (krawędź)
  First endpoint of edge: 8,4      (1-szy pkt krawędzi)
  Second endpoint of edge: @2<0    (2-gi punkt krawędzi - współrzędne. biegunowe)

SOLID - Obszar
--------------
Obszar wypełniony złożony z 4-bokow i 3-katow  -  wypełniony lub pusty
Podajemy współrzędne 2 punktów 1-szej krawędzi, 2-giej itd. Gdy na pytanie o 2-gi punkt krawędzi naciśniemy <Enter. to segment trójkątny.
Opcje: FILL ON  - obszar wypełniony
       FILL OFF - -"-    pusty

Uwagi: poszczególne segmenty obszaru traktowane są jako odrębne obiekty
Przykł.:
 Command: SOLID
 First point: FILL OFF
 First point:  P1                  P1  x           x   P2
 Second point: P2
 Third point:  P3                    P3 x         x P4
 Fourth point: P4
 Third point: P5
 Fourth point: P6                    P5 x         x P6
 Third point: P7
 Fourth point: <Enter>                     x P7
 Third point: P8
 Fourth point: P9                   P8 x          x P9
 Third point: <Enter>

DONUT - Pierścień - okrąg o określonej szerokości lub okrąg
-----------------   z wypełnionym środkiem

 Uwagi:
  - Pierścień jest polilinią - może być modyfikowany przez PEDIT
  - Aby narysować okrąg z wypełnionym środkiem podajemy średnicę wew. 0
  - Pierścień może być wypełniony w środku lub być konturem - wypełnienie  kontroluje komenda FILL.
 Przykład:
  Narysować pierścień o wewn. średnicy 3.5, wpasowany miedzy punkty P1(6,6)
  i P2(10,6) oraz drugi pierścień przylegający do pierwszego od dołu.
  Środek 1-go pierścienia: O1(8,6) - średnie współrzędne P1 i P2
  Command
  DONUT
  Inside diameter: 3.5          średnica wewnętrzna
  Outside diameter: 6,6         podany jeden z punktów średnicy
  Second point:    10,6         drugi pkt średnicy
  Center of doughnut: 8,6       środek pierścienia
  Center of doughnut: @0,-4     środek 2-go pierścienia. O2
                                wspólrz. względne (przyrosty wzg. O1)
  Center of doughnut: <Enter>   koniec komendy

PLINE - PLINIA   Polilinia   złożona z odcinków prostych i łuków
--------------
Segmenty mogą mięć roźną szerokość. Cała polilinia to jeden obiekt.
Podaje sie najpierw punkt początkowy a potem jedna z opcji:
 Opcje:
 -----
 Standardowo polilinie rysujemy w trybie: odcinki proste.
OPCJE W TRYBIE PROSTE:
 -  Arc       - przejście w tryb luki
 -  Close     - zamkniecie - polaczenie punktu bieżącego z punktem początkowym
 -  Halfwidth - podanie polowy szerokości polilini (od osi do krawędzi zewnętrznej)
 -  Length    - narysowanie odcinka o określonej długości w tym samym
                kierunku co poprzedni segment. Jeśli poprzedni segment  był lukiem to odcinek nowy będzie styczny do luku
 -  Undo      - usuniecie ostatniego segmentu
 -  Width     - określenie szerokości polilinii
 -  FILL ON   - włącza wypełnianie segmentów
 -  FILL OFF  - wyłącza -"-  - będzie rysowany kontur
OPCJE W TRYBIE LUKI:
 -  Angle     - podanie kata luku
 -  CEnter    - środek luku
 -  tanDir    - kierunek rysowania luku
 -  Radius    - promień luku
 -  2nd pt (second point) - rysowanie luku przechodzącego. przez 3 pkty
 -  CLose     - zamkniecie plinii przez narysowanie luku od pktu
                bieżącego do początkowego
 -  Undo      - rezygnacja z ostatniego segmentu
 -  Continline lub LINE - powrót do rysowania odcinków prostych
  Opcje nie dostepne z menu a tylko z klawiatury:
   - Halfwidth - polowa szerokości - od osi do krawędzi zewn.
   - Width     - szerokość

 Uwagi:
  - Polilinie modyfikujemy przy pomocy PEDIT
  - Polilinie można rozbić na segmenty składowe przy pomocy EXPLODE
  - Przy pomocy PEDIT można z obiektów: LINE i ARC utworzyć polilinie.

 Przykład:
 Narysować plinie jak na rysunku:
                   --  luk
               P6 /   \
    P7  x-------x  xP5 xP4------x P3
       ||                       ||
       ||                       ||
     P1 x-----------------------x P2
 PLINE
 From point: P1
 Current line-width is 0.00
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P2
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
 Starting width <0.0000>: 0.9
 Ending width <0.9000>: 0.3
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P3
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
 Starting width <0.0000>: 0
 Ending width <0.9000>: <Enter>
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P4
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Arc
 <Endpoint of arc>: CE    (center, end - srodek, koniec)
 Center point: P5
 Angle/Length/<End point>:P6
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: P7
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: Width
 Starting width <0.0000>: 0.3
 Ending width <0.3000>: <Enter>
 Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width/<Rndpoint of line>: close

SKETCH - Szkicuj  - szkicowanie linii złożonej z odcinków prostych
Odcinki mogą być niezależne (SKPOLY=0), lub tworzyć polilinie (SKPOLY=1)
 Opcje:
  Pen  -  podnieś/opuść pióro (lub przycisk wskazujący)
  eXit -  zapis i koniec
  Quit -  wyjście bez zapisu
  Record - zapis linii tymczasowych
  Erase - usuniecie linii tymczasowych
  Connect - polaczenie ostatnio rysowanego punktu z punktem, gdzie jest
            kursor graficzny
  SKPOLY - wybór czy linie odrębne (0) czy segmenty polilinii (1)
 Uwagi:
    Gdy komenda : Please rise the pen - należy podnieść pióro
    SKETCH nadaje sie do wprowadzania rys. o nieregularnych kształtach
    Rysunki tworzone ta komenda są bardzo duże i zajmują dużo  miejsca na dysku.


N A P I S Y
=============
TEXT - Tekst,  DTEXT - Dtekst - do rysowania napisów
STYLE - Styl   - definiowanie stylu rysowanych napisów
QTEXT - Mtekst - przyspieszenie rysowania napisów np. podczas regeneracji  przez zastąpienie ich prostokątami

TEXT - Tekst - rysuj napis
-----------
 Opcje:
   - Start point - początek tekstu - napis wyrównany do lewego brzegu
                  Ala ma Asa
                  +

   - Centered:     Ala ma Asa        tekst wycentrowany poziomo
                       +              względem pktu środkowego

   - Right:             Ala ma Asa    tekst wyrównany do prawego brzegu
                                  +

   - Aligned      Ala  ma  Asa        napis wyrównany do prawego i lewego
                 +            +       brzegu, wysokość ustalona automat.

   - Middle       Ala ma Asa         napis wycentrowany poziomo i pionowo
                                      względem pktu środkowego

   - Fit         +
                 Ala ma Asa           Napis wpasowany miedzy 2 punkty
                 +        +           (jak Align) ale o podanej wysokości

    - Style                           wybór stylu tekstu

 Uwagi:
 1) Można wprowadzić znaki specjalne:
  %%U - podkreślenie
  %%O - nadkreślenie
  %%D - stopień
  %%P - tolerancja
  %%c - przekreślone o - średnica
  %%% - procent
  %%%nnn - znak o kodzie nnn (nie wszystkie)
 2) Jeśli był rysowany wcześniej napis i na pytanie  Start point:
    wciśniemy <Enter> to możemy rysować nowy napis tuz pod napisem
    ostatnio wprowadzonym. Napis będzie miął atrybuty jak poprzednik.

DTEXT - dtekst  - tekst dynamiczny - znaki na ekranie podczas pisania
-------------
 Opcje jak w TEXT.
DTEXT pozwala na umieszczanie wielu napisów w rożnych miejscach ekranu bez opuszczania komendy. Wystarczy wskazać kursorem miejsce.
Enter - pisanie poniżej.

 Przykłady:
 1) Napis 'Auto CAD' o wys. 1 wyrównany względem pktu: 3,2
    Command: DREXT
             Start Point or Aligned/Center/Fit/Middle/Right/Style: 3,2
             Height <0.2000>: 1
             Rotation angle <0>: 0
             Text: Auto CAD
             Text: <enter>
 2) Narysować linie pionowa L1 o dług. 1 w gore od punktu: (3,6).
    Umieścić poziome napisy o wysokości 1 wyrównane do lewego brzegu  następująco: napis 'LINIA 1' w punkcie (4,4),  'LINIA 2' tuz pod nim
    'Linia 3' tak aby napis zaczynał się z narysowana linia L1.
    Command: LINE
    From point: 3,6
    To point: @0,1
    Command DTEXT Start Point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style: 4,4
    Height <0.2000>: 1
    Rotation angle <0>: 0
    Text: LINIA 1
    Text: LINIA 2
    Text:  przesuwamy kursor nad narysowana linie L1 i naciskamy lewy guzik myszy; wpisujemy: Linia 3
    Text: <Enter>
 3) Umieścić napis 'MORWA'  wpasowany w prostokąt o długości podstawy: 3  i wysokości 1,  lewy dolny róg prostokąta w pkcie: (3,4)
    Command: DTEXT Start Point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style: fit
    First text line point: 3,4
    Second text line point: @3,0
    Height <0.2000>: 1
    Text: MORWA
    Text: <Enter>

STYLE - Styl  - zdefiniowanie stylu w którym rysowane będą napisy
------------
STYLE <Enter> lub z menu bocznego lub górnego (DRAW-TEXT lub DTEXT-STYLE),
po czym określamy nazwę stylu, nazwę zbioru z definicja stylu i szereg parametrów określających styl:
 Parametry:
 Text style name (or ?): nazwa stylu (lub ?)  ? - wyświetla style zdefiniowane
 Font file <txt>: nazwa dyskowego zbioru czcionek
 Height <0.000>: wysokość stylu  Podając 0 - każdy napis może mięć inna wysokość
                                 ---------
 Width factor <1.00> - współczynnik szerokości: 1-pismo normalne,
                        <1 - zwężone, >1 - poszerzone
 Obliquing angle <0>: kat pochylenia stylu względem pionu: kat dodatni -
                      litery pochylone w prawo, <0 - w lewo
 Backwards?<N>: od tylu? - gdy Y to lustrzane odbicie względem osi pionowej
 Upside-down? <N>: do góry nogami? - gdy Y to lustrzane odbicie względem
                   osi poziomej
 Vertical ? <N>: pionowo? - gdy Y to napisy pionowe

 Opcje:
       ? - wyświetla zdefiniowane style
       Fonts - wyświetla nazwy zbiorów z definicjami stylów

 Uwagi:
 1) Wybór stylu można również dokonać z menu górnego: OPTIONS-FONTS.
    Na ekranie ukaże sie menu piktogramowe (Icon Menu) z rożnymi stylami  i przykładowymi napisami
 2) Jeśli redefiniujemy styl (definiujemy od nowa istniejący) to styl
    napisów istniejących, napisanych tym stylem będzie automatycznie
    uaktualniony przy najbliższej regeneracji ekranu.

QTEXT - Mtekst  Szybki tekst - napisy zastąpione prostokątami
--------------
Ponieważ rysowanie zajmuje dużo czasu (na monitorze i ploterze) to zastosowanie komendy QTEXT umożliwia przyspieszenie rysowania, ponieważ napisy
są zastąpione prostokątami.
 Opcje:
   ON    - szybki tekst włączony - zamiast napisów są prostokąty
   OFF   - szybki napis wyłączony - napisy normalne
   REGEN - regeneracja rysunku
 Uwaga: Napisy wprowadzone przed komenda QTEXT zostaną zastąpione  prostokątami na ekranie w czasie najbliższej regeneracji  rysunku.