MS WORD – podstawy

Microsoft Word  który jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym edytorem tekstu a właściwie bardzo zaawansowanym procesorem tekstu.
Za pomocą programu Microsoft Word możemy zarówno wpisywać i edytować tekst  (zmieniać np. czcionkę, wielkość, kolor)
W Microsoft Word pozwala nam także na wstawianie do tekstu rysunków, tabel, wykresów, a także na automatyczne wyszukiwanie błędów w pisowni.
Umożliwia też tworzenie i modyfikowanie stron WWW, które możemy następnie udostępniać w Internecie.

Podstawowe pojęcia związane z edytorem

Akapit - jest to część tekstu pomiędzy dwoma naciśnięciami klawisza ENTER.
Zwykle pomiędzy akapitami wprowadzony jest zwiększony odstęp międzyliniowy zwany interlinią.

Wcięcie - jest to określenie odstępów dla tekstu od lewej i od prawej krawędzi kartki

Wcięcie akapitowe - jest to wcięcie zastosowane w pierwszej linii akapitu.

Margines - jest to ilość wolnego papieru dookoła tekstu.

Blok tekstu -  zaznaczony fragment dokumentu; może to być wyraz,
fragment wiersza (akapitu), cały wiersz (akapit),  kilka akapitów lub też cały dokument.

Nagłówek - jest to krótka informacja pojawiająca się u góry strony.

Stopka - podobna informacja co w nagłówku, ale występująca na dole strony.

Czcionka - jest to zestaw znaków drukarskich zapisanych w jednym pliku na dysku

Krój pisma - sposób przedstawiania tej samej czcionki.
Może to być pismo grube (Bold), kursywa (Italic), podkreślone (Underline), powiększone, pomniejszone itp.

 

Pomoc – podstawy edycji

Pisanie dużej litery (gdy wyłączony Caps Lock) – Shift i litera
Przełączenie na pisanie dużymi literami (zaświecenie)  i wyłączenie tego trybu – Caps Lock
Włączenie klawiatury numerycznej z prawej strony (nie zawsze jest) – Num Lock.
Górne znaki (np. @ nad 3) – Shift i znak
Przejście do nowego akapitu – Enter
Przejście do nowej linii bez zmiany akapitu – Shift Enter
Klawisz TAB – przeskok do następnej kolumny tabulacji – kilka spacji
Polskie znaki – prawy Alt i litera (np. Alt a – ą, Alt z – ż, Alt x – ź)
Duże litery polskie – Shift i prawy Alt oraz litera, jeśli nie włączony Caps Lock; jeśli włączony to Shift nie naciskamy.

Kasowanie na lewo – Backspace
Kasowanie  na prawo – Delete
Ins – przełączanie trybu wstawiania i nadpisywania znaków

Wyrównanie tekstu – do lewej, prawej, justowanie, centrowanie.

Zaznaczanie tekstu myszką:
wyraz – kliknąć 2 razy na wyrazie
ciąg znaków lub wyrazów – przeciągnąć myszką przy wciśniętym lewym przycisku
Linia tekstu – ustawić się z lewej strony myszką (koło marginesu) – strzałka ma kształt pochyły, kliknąć lewym przyciskiem
Zaznaczenie całego akapitu – kliknąć 3 razy na dowolnym miejscu tego  akapitu.

Zaznaczanie tekstu przy pomocy klawiatury:
Ustawić się na początku tekstu do zaznaczenia, trzymać Shift i równocześnie przesuwać klawiszem strzałki.
Likwidacja zaznaczenia – kliknąć w dowolnym pustym miejscu

Zaznaczenie całego tekstuCtrl A

Skok na początek linii: Home
Skok na koniec linii – End
Skok na początek tekstu – Ctrl Home
Skok na koniec tekstu – Ctrl End
Strona w górę – Page Up
Strona w dół – Page Down

Kopiowanie zaznaczonego tekstu – Ctrl C (do bufora – pamięci)
Wycięcie tekstu (można go potem gdzieś wkleić a znika ze starego miejsca) – Ctrl X
Wklejenie skopiowanego tekstu – Ctrl V
Skasowanie zaznaczonego tekstu – DEL

Uwaga!
Po wpisaniu większego fragmentu tekstu należy dokument zapisywać, żeby w przypadku awarii lub pomyłki nie stracić efektu pracy.
Pomyłkowa operacja – klawisz Esc (Escape – ucieczka) a przy większej zmianie – Ctrl Z (lub strzałka zaokrąglona na górze)

 

Ćwiczenie nr 1
Załóż nowy dokument w Wordzie i zapisz go pod nazwą INcw1.doc, gdzie I – inicjał imienia, N – nazwiska.
Napisz dowolny tekst składający się z ok. 12 zdań. 
Nie używaj Entera a dopiero po  3 zdaniach przejdź do nowego akapitu.  (Enter by przejść do nowego akapitu).

Ćwiczenie nr 2

Dokonaj zmiany wyglądu uprzednio napisanego tekstu poprzez zaznaczenie go
a następnie kliknięcie ikon  pogrubiony, podkreślony, kursywa.
Zmień wielkość czcionki, jej styl, rodzaj, kolor.
Zapisz dokument (kliknij na symbol dyskietki, wypróbuj opcję  Ctrl S.

Ćwiczenie nr 3

Napisz podanie o przyjęcie do pracy.
Zapisz dokument pod nazwą podanie_IN.doc