MS WORD – podstawy

Microsoft WORD, który jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym edytorem tekstu a właściwie bardzo zaawansowanym procesorem tekstu.
Za pomocą programu Microsoft Word możemy zarówno wpisywać i edytować tekst  (zmieniać np. czcionkę, wielkość, kolor)
W Microsoft Word pozwala nam także na wstawianie do tekstu rysunków, tabel, wykresów, a także na automatyczne wyszukiwanie błędów w pisowni.
Umożliwia też tworzenie i modyfikowanie stron WWW, które możemy następnie udostępniać w Internecie.

Podstawowe pojęcia związane z edytorem

Akapit - jest to część tekstu pomiędzy dwoma naciśnięciami klawisza ENTER.
Zwykle pomiędzy akapitami wprowadzony jest zwiększony odstęp międzyliniowy zwany interlinią.

Wcięcie - jest to określenie odstępów dla tekstu od lewej i od prawej krawędzi kartki

Wcięcie akapitowe - jest to wcięcie zastosowane w pierwszej linii akapitu.

Margines - jest to ilość wolnego papieru dookoła tekstu.

Blok tekstu -  zaznaczony fragment dokumentu; może to być wyraz,
fragment wiersza (akapitu), cały wiersz (akapit),  kilka akapitów lub też cały dokument.

Nagłówek - jest to krótka informacja pojawiająca się u góry strony.

Stopka - podobna informacja co w nagłówku, ale występująca na dole strony.

Czcionka - jest to zestaw znaków drukarskich zapisanych w jednym pliku na dysku

Krój pisma - sposób przedstawiania tej samej czcionki.
Może to być pismo grube (Bold), kursywa (Italic), podkreślone (Underline), powiększone, pomniejszone itp.

 

I.                  Menu  MS Word 2007

 

Przycisk pakietu Office:

Nowy (plik), Otwórz (istniejący dokument),  Zapisz, Zapisz jako (pod inną nazwą),
Drukuj, Przygotuj dokument do edycji, Wyślij (np. przez e-mail), Publikuj, zamknij

Ikony na samej górze:

dyskietka – zapisz (lub skrót klawiszowy Ctrl S)

Cofnij pisanie (Ctrl Z)

Powtórz pisanie (Ctrl V) – wycofanie cofnięcia

Ustawienia strony (marginesy, rozmiar papieru, układ, siatka)

Style

Obramowanie i cieniowanie

Czcionka

Niestandardowe paski

Nowy (Ctrl N)

ABC – pisownia i gramatyka (F7)

Otwórz (Ctrl O)

Szybie drukowanie (na drukarce domyślnej)

Podgląd wydruku

Szybkie style

Rysuj tabelę

Wiadomość e-mail

Inne

 

Narzędzia

Narzędzia główne

Schowek

Wklej,  Wklej specjalnie, Malarz formantów

Czcionka

 

Czcionka (Ctrl Shift F) – możliwa zmiana kroju

Rozmiar czcionki (Ctrl Shift F)

A+   zwiększ czcionkę (Ctrl  ->)

A-  zmniejsz czcionkę (Ctrl <-)

Wyczyść formatowanie

Przewodnik fonetyczny

Obramowanie znaku

 

- Pogrubienie (Ctrl B)         I  - Kursywa (Ctrl I) 
U  - Podkreślenie (Ctrl U)      Więcej podkreśleń 

abc  Przekreślenie  

x2  Indeks dolny  (Ctrl =)       x 2     Indeks górny (Ctrl Shift =)

Aa   - Zmień wielkość liter    ab – kolor wyróżnienia znaku 

A – kolor czcionki      A – cieniowanie znaku             Załączone znaki

 

Akapit

 

Punktory   Numerowanie   Lista wielopoziomowa  Zmniejsz wcięcie   Zwiększ wcięcie

 

Układ azjatycki          Sortuj                          Pokaż wszystko (znaczniki akapitu, spacji…)

 

Style

 

Edytowanie

 

Znajdź ( Ctrl F)          Zamień  (Ctrl H)         Zaznacz (wszystko, obiekty

 

Wstawianie

 

Możliwe wstawianie m.in.

Strony: Strona tytułowa, Pusta strona,

Tabele:  Wstaw tabelę, Rysuj tabelę, Arkusz kalkulacyjny Excel, Szybkie tabele (np. kalendarz)

Ilustracje:  Obraz (z pliku) , Obraz clipart, Kształty, SmartArt, Wykres

Łącza: Hiperłącze, Zakładka, Odsyłacz

Nagłówek i stopka: Nagłówek, Stopka. Numer strony

Tekst: Pole tekstowe. Szybkie części, WordArt, Inicjał, Wiersz podpisu, Data i godzina,

Obiekt (np. Microsoft Equation. Tekst z pliku)

Symbole:  p - Równanie (też wstaw nowe równanie),   W Symbol.
Liczba np. chińskie: 1 –
,  2 -   , 3 -  , 4 -    , 5 - , 6 –  , 7 -  .  8 -  , 9 -  , 10 -

 

Układ strony

 

Umożliwia m.in. uwzględnienie motywów, ustawień strony: ustawienie marginesów, rozmiar strony, kierunek strony, znaki podziału, numery wierszy, dzielenie wyrazów,
tła steony:  znak wodny, kolor tła strony, obramowanie strony,
Ustawienia akapitu: wcięcia, odstępy,
wyrównanie krawędzi wielu zaznaczonych obiektów

 

Odwołania

Spis treści, przypisy dolne, cytaty i bibliografia, Podpisy, Indeksy, Wykaz źródeł

 

Korespondencja

Tworzenie: koperty, etykiety,
Korespondencja seryjna

 

Recenzja:

Sprawdzanie:  Pisownia i gramatyka, Poszukaj, Tezaurus, Przetłumacz (np. na angielski, chiński – translator Internetowy Microsoftu),  Ustaw język (np. przy sprawdzaniu pisowni),

Komentarze: Statystyka wyrazów (ilość stron, wyrazów, znaków itp.) , Nowy komentarz
Śledzenie: śledź zmiany,  dymki (pokazywanie poprawek)

Zmiany: Zaakceptuj, Odrzuć, Poprzednie, Następne

Porównywanie

Ochrona:  Chroń dokument – przez wprowadzenie hasła

 

Widok

Widoki dokumentu: Układ wydruku. Odczyt pełnoekranowy, Układ sieci Web, Konspekt, Wersja robocza

Pokazywanie/ukrywanie: Linijka, Linie siatki, Plan dokumentu, Miniatury

Powiększanie: 100%, Jedna strona, Szerokość strony

Okno                           Makra

 

Deweloper

Kod: Visual Basic, Makra

Formanty, XML, Ochrona, Szablony

Ćwiczenia

Ćwiczenie nr 1

Załóż nowy dokument w Wordzie i zapisz go pod nazwą INcw1.doc, gdzie I – inicjał imienia, N - nazwiska

Napisz dowolny tekst składający się z ok. 12 zdań. 
Nie używaj Entera a dopiero po  3 zdaniach przejdź do nowego akapitu.  (Enter by przejść do nowego akapitu).

Ćwiczenie nr 2


Dokonaj zmiany wyglądu uprzednio napisanego tekstu poprzez zaznaczenie go
a następnie kliknięcie ikon  pogrubiony, podkreślony, kursywa.
Zmień wielkość czcionki, jej styl, rodzaj, kolor.
Zapisz dokument (kliknij na symbol dyskietki, wypróbuj opcję  Ctrl S.

Ćwiczenie nr 3


Napisz podanie o przyjęcie do pracy.
Zapisz dokument pod nazwą podanie_IN.doc

 

Pomoc – podstawy edycji

Pisanie dużej litery (gdy wyłączony Caps Lock) – Shift i litera
Przełączenie na pisanie dużymi literami (zaświecenie)  i wyłączenie tego trybu – Caps Lock
Włączenie klawiatury numerycznej z prawej strony (nie zawsze jest) – Num Lock.
Górne znaki (np. @ nad 3) – Shift i znak
Przejście do nowego akapitu – Enter
Przejście do nowej linii bez zmiany akapitu – Shift Enter
Klawisz TAB – przeskok do następnej kolumny tabulacji – kilka spacji
Polskie znaki – prawy Alt i litera (np. Alt a – ą, Alt z – ż, Alt x – ź)
Duże litery polskie – Shift i prawy Alt oraz litera, jeśli nie włączony Caps Lock; jeśli włączony to Shift nie naciskamy.

Kasowanie na lewo – Backspace
Kasowanie  na prawo – Delete
Ins – przełączanie trybu wstawiania i nadpisywania znaków

Wyrównanie tekstu – do lewej, prawej, justowanie, centrowanie.

Zaznaczanie tekstu myszką:
wyraz – kliknąć 2 razy na wyrazie
ciąg znaków lub wyrazów – przeciągnąć myszką przy wciśniętym lewym przycisku
Linia tekstu – ustawić się z lewej strony myszką (koło marginesu) – strzałka ma kształt pochyły, kliknąć lewym przyciskiem
Zaznaczenie całego akapitu – kliknąć 3 razy na dowolnym miejscu tego  akapitu.

Zaznaczanie tekstu przy pomocy klawiatury:
Ustawić się na początku tekstu do zaznaczenia, trzymać Shift i równocześnie przesuwać klawiszem strzałki.
Likwidacja zaznaczenia – kliknąć w dowolnym pustym miejscu

Zaznaczenie całego tekstu – Ctrl A

Skok na początek linii: Home
Skok na koniec linii – End
Skok na początek tekstu – Ctrl Home
Skok na koniec tekstu – Ctrl End
Strona w górę – Page Up
Strona w dół – Page Down

Kopiowanie zaznaczonego tekstu – Ctrl C (do bufora – pamięci)
Wycięcie tekstu (można go potem gdzieś wkleić a znika ze starego miejsca) – Ctrl X
Wklejenie skopiowanego tekstu – Ctrl V
Skasowanie zaznaczonego tekstu – DEL

Po wpisaniu większego fragmentu tekstu należy dokument zapisywać, żeby w przypadku awarii lub pomyłki nie stracić efektu pracy.
Pomyłkowa operacja – klawisz Esc (Escape – ucieczka) a przy większej zmianie – Ctrl Z (lub strzałka zaokrąglona na górze)