EXCEL - podstawy:           

 

I.                   WPROWADZENIE

 

Program EXCEL jest profesjonalnym narzędziem środowiska WINDOWS, który umożliwia:

          - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych

          - porządkowanie danych umieszczonych w arkuszu

          - graficzną prezentację wyników

          - wykorzystanie bogatego zestawu funkcji standardowych

          - rozwiązywanie problemów rachunkowych i decyzyjnych

 

Uruchomienie:

·      odnaleźć w środowisku WINDOWS  grupę  Microsoft Office i rozwinąć ją na pełny ekran

·      rozwinąć ikonę Microsoft Excel na pełny ekran

Uwaga: EXCEL współpracuje ze wszystkimi elementami grupy Microsoft Office

 

Po uaktywnieniu na ekranie pojawia się obraz, którego podstawowe elementy to:

     - pasek z napisem: Microsoft Excel - Nazwa dokumentu (z rozszerzeniem .xls)

     - pasek Menu, uaktywniany za pomocą myszki;

     - standardowy pasek narzędzi;

     - pasek narzędzi do formatowania;

     - pole odwołania;   - pasek wzoru;            - pole arkusza

 

Objaśnienie liniowe 2: Kolumna D                                   STRUKTURA  POLA  ARKUSZA

 

Objaśnienie liniowe 2: Komórka D2  

 

A

B

C

D

Objaśnienie liniowe 2: Wiersz 21

A1

B1

C1

D1

2

A2

B2

C2

D2

3

A3

B3

C3

D3

       

Komórki arkusza wypełniamy przez wprowadzenie z klawiatury:

- znaków tekstowych;       - wartości liczbowych;           - daty;             - działań.

 

W tym celu należy:

- podświetlić wybraną komórkę (albo blok komórek) za pomocą myszki;

- z paska Menu wybrać hasła Format/Komórki/Liczby, a następnie wybrać żądane hasło z grupy
 Kategoria oraz Wzorce formatów. Wybór potwierdzić „przyciskiem” OK;

- wpisać dane do wskazanej komórki (treść pojawi się w pasku wzoru) i wcisnąć Enter.

 

Jeżeli nie ma jakichkolwiek szczególnych wymagań odnośnie wprowadzania danych,
zalecany jest wybór z grupy Kategoria hasła Wszystkie, zaś z grupy Wzorce formatów
- hasła Standardowy. Przy wprowadzaniu daty z grupy Kategoria wybrać hasło:
Daty , zaś z grupy Wzorce formatów - sposób jej wprowadzania.

 

W arkuszu kalkulacyjnym działania są instrukcjami podstawienia (tzw. wzory) wykonywanymi na komórkach.
Treść wzoru wprowadzana jest w pasku wzoru. Uaktywnienie wzoru: wciśnięcie Enter  po napisaniu jego treści.

 

Przykłady:

1.    Podświetlenie komórki C1(w polu odwołania pojawi się C1) i wpisanie w pasku wzoru:

       =A1+2,3      (w EXCEL-u zamiast kropki dziesiętnej piszemy przecinek ! )

       spowoduje wpisanie w komórce C1 zawartości komórki A1 powiększonej o 2.3

2.    Podświetlenie komórki D1 (w polu odwołania pojawi się D1) i wpisanie w pasku wzoru:

       =A1+B1+C1

       spowoduje wpisanie w komórce D1 sumy zawartości komórek A1, B1 i C1

Kopiowanie wzoru do kolejnych pozycji arkusza

Przykład: Wzór zdefiniowany dla komórki D1 skopiować do komórek od D2 do D3. W tym celu należy:

1.  Podświetlić komórkę D1 (w pasku wzoru pojawi się treść wzoru) i skopiować jej        zawartość do schowka

2.  Podświetlić blok komórek od D2 do D3

3.  Wkleić zawartość schowka (tj. treść wzoru) do komórek podświetlonego bloku

W rezultacie, w komórkach od D2 do D3 pojawią się wartości liczbowe uzyskane
w wyniku zastosowania skopiowanego wzoru dla danych znajdujących się w odpowiednich wierszach
(od 2 do 3) kolumn A, B, C.

 

II.                ZADANIE DO WYKONANIA

 

W pewnym przedsiębiorstwie dokonano wyprzedaży znajdujących się w nim środków trwałych.
Dane dotyczące tych środków zestawiono w tabeli.

 

A

B

C

D

E

F

G

H

1

NAZWA

Data

Cena

Data

Cena

Wskaźnik

Roczne

Zysk

2

 

zakupu

zakupu

sprzedaży

sprzedaży

wzrostu

zużycie

 

3

 

 

(PLN)

 

(PLN)

cen

 

(PLN)

4

Środek 1

90-05-20

1000

95-12-20

2000

2,7

20%

 

5

Środek 2

90-04-17

1500

96-01-15

3000

3,2

18%

 

6

Środek 3

91-06-08

3000

96-03-08

4500

2,5

25%

 

7

Środek 4

92-07-21

2000

96-01-21

3500

2

20%

 

8

Środek 5

93-05-13

2500

95-12-30

7000

2,5

14%

 

9

Środek 6

92-07-14

1500

95-08-18

4000

2,6

20%

 

10

 

 

 

 

 

Średni

zysk:

 

11

 

 

 

 

 

Łączny

zysk:

 

 

Korzystając z programu EXCEL:

-    utworzyć arkusz kalkulacyjny według podanego wzoru oraz wprowadzić dane dotyczące środków trwałych;

     Uwaga: w komórkach, do których wprowadzamy datę, należy ustawić właściwy format

-    w komórce H4 wstawić wzór:

            =E4-C4*F4*(1-LICZBA.CA£K((D4-B4)/365)*G4)

     który oblicza zysk ze sprzedaży środka 1

-    w celu wyznaczenia zysku ze sprzedaży pozostałych środków, wzór z komórki H4 skopiować do komórek od H5 do H9

-    w komórce H10 wstawić wzór  =ŚREDNIA(H4:H9) , który oblicza średni zysk ze sprzedaży środków trwałych

-    w komórce H11 wstawić wzór   =SUMA(H4:H9) , który oblicza łączny zysk ze sprzedaży środków trwałych