Matematyka – kompendium szóstoklasisty

Spis treści
Systemy liczbowe:   dziesiątkowy,  rzymski  
Liczby naturalne   
Oś liczbowa   
Porównywanie liczb  
Zadania tekstowe  
Ułamki zwykłe   rozszerzanie ułamków, skracanie ułamków ,  NWD    
Porównywanie ułamków   Działania na ułamkach zwykłych  
Ułamki dziesiętne  Działania na ułamkach dziesiętnych   
Procenty 
Działania na liczbach wymiernych  
Podstawowe figury geometryczne
Kąty
Symetralna odcinka
Okrąg opisany na trójkącie
Dwusieczna kąta
Trójkąty
Czworokąty
Obwody i pola figur płaskich
Osie symetrii
Wielościany


Systemy liczbowe

Dziesiątkowy
– dziesiętny system pozycyjny – cyfry arabskie 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

10 jednostek rzędu niższego daje jednostkę rzędu bezpośrednio wyższego:

10 jedności – 1 dziesiątka,           10 dziesiątek – setka     10 setek – tysiąc

10 tysięcy – 1 dziesiątka tysięcy                10 dziesiątek tysięcy – 1 setka tysięcy

10 setek tysięcy – milion

Dziesiętny system liczbowy (system dziesiątkowy, system decymalny (skrót dec), system arabski) – pozycyjny system liczbowy,
w którym podstawą pozycji są kolejne wielokrotności liczby 10;
do zapisu liczb potrzebne jest w nim 10 cyfr, którymi są 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Liczby zapisuje się jako ciąg cyfr, z których każda jest mnożnikiem kolejnej potęgi liczby stanowiącej podstawę systemu,
niekiedy grupowanych po trzy (Okcydent) lub cztery (część Orientu).

Część całkowitą i ułamkową oddziela separator dziesiętny – przecinek dziesiętny lub kropka dziesiętna
(często w programach komputerowych oraz w krajach anglosaskich).

Przykładowo zapis „645,7” z separatorem dziesiętnym w postaci przecinka oznacza

Pozycyjny, dziesiętny system liczbowy jest obecnie na świecie podstawowym systemem stosowanym niemal we wszystkich krajach.
Oryginalnie pochodzi on z
Indii, z których przedostał się do Europy za pośrednictwem Arabów.
Od
XVI wieku stosowano go obok systemu rzymskiego, w nauce, księgowości oraz tworzącej się właśnie bankowości,
gdyż system ten znacznie upraszcza operacje arytmetyczne.
W oficjalnych dokumentach jednak nadal zamieniano liczby w zapisie arabskim na system rzymski.
W końcu, dzięki praktycznym zaletom system rzymski został prawie zupełnie wyparty na korzyść arabskiego.

 

Grupa milionów

Grupa tysięcy

Grupa jedności

 

 

setki

dziesiątki

jedności

setki

dziesiątki

jedności

setki

dziesiątki

jedności

 

Liczba

2

3

4

1

7

8

6

4

5

7

Potęgi 10

8

7

6

5

4

3

2

1

0

-1

234178645 = 7*10^-1 + 5*10^0 + 4*10^1 + 6*10^2 + 8*10^3 + 7*10^4 + 1*10^5 + 4*10^6 + 3*10^7 + 2*10^8

Dwójkowy system liczbowy, system binarny, bin – pozycyjny system liczbowy, w którym podstawą jest liczba 2.
Do zapisu liczb potrzebne są tylko dwie cyfry: 0 i 1.

Rzymski system zapisywania liczb
zwany też łacińskimaddytywny system liczbowy,  w podstawowej wersji używa 7 znaków.

W systemie rzymskim używamy znaków: I, V, X, L, C, D, M

Oznaczenia: I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M -1000

Za pomocą tych znaków można zapisać liczby od 1 d0 3999.

Jest to system addytywny, czyli wartość danej liczby określa się na podstawie sumy wartości znaków cyfrowych.
Wyjątki od tej zasady to liczby: 4, 9, 40, 400 i 900, gdzie stosuje się odejmowanie.

Zasadą jest by używać jak najmniejszej ilości znaków.

Obok siebie mogą stać najwyżej 3 znaki I, 3 znaki X, 3 znaki C lub 3 znaki M.

Obok siebie nie mogą stać znaki: V, L, D.

Przykłady: zapis miesięcy: I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII

4 = 5-1 = IV

6 = 5+1 = VI

9 = 10 -1 = IX

11 = 10 +1 1 = XI

12 = 12 + 2 = XII

Inne przykłady:

40 = 50-10 = XL

90 = 100 – 10 = XC

400 = 500 – 100 = CD

900 = 1000 -100 = CM

1815 = MDCCCXV

1944 = MCMXLIV

1969 = MCMLXIX

1950 = MCML

 

 

 

Liczby naturalne

 

Liczby naturalne N: 0, 1, 2, 3, 4, …

 

Działania na liczbach naturalnych

 

Dodawanie       

a + b = c               składnik + składnik = suma         2 + 3 = 15

Dodawanie może zawierać dowolną liczbę składników.
Można zmieniać kolejność składników – przemienność, np. a + b = b + a

Łączność:  (a + b) + c = a + (b + c)

Zero w dodawaniu: a + 0 = a

 

Odejmowanie

a – b = c               odjemna – odjemnik = różnica

Odejmowanie jest działaniem odwrotnym do dodawania

a – b = a + (-b) = -b + a

 

Mnożenie

a * b = c               czynnik * czynnik = iloczyn

Przemienność mnożenia:  a * b = b * c                 3 * 8 = 8 * 3

Mnożenie może zawierać dowolną liczbę czynników

Łączność mnożenia:       (a * b) * c = a * (b * c)  

1*a = a                 a*1 = a a*0 = 0

 

Prawo rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania

(a + b)*c = a * c +  b*c   (a - b)*c = a * c -  b*c    

 

Dzielenie

a : b = c                dzielna : dzielnik = iloraz              24:3=8

Dzielenie przez 0 nie istnieje

Dzielenie jest działaniem odwrotnym do mnożenia

a:b = c   a/b = c  c * b = a

Jeżeli dzielna i dzielnik są liczbami zakończone zerami to możemy przed wykonaniem dzielenia skreślić w każdej z tych liczb tyle samo zer.

Np. 35000:700 = 35+7 = 5

Własności  dzielenia:

Rozdzielność dzielenia względem dodawania i odejmowania

(a + b) : c = a:b + c: b      (a - b) : c = a:b - c: b        np. (10+6):2 = 10:2 + 6:2 = 8

 

0:a = 0                  a≠0

a:a = 1                  a≠0

Dzielenie z resztą , np.  24:9 = 2 r. 6  bo 2*9 + 6 = 24

 

Potęgowanie

a*a*a … * a = an              n- wykładnik potęgi ( liczba czynników mnożenia), a – podstawa  potęgi

a0 = 1     dla  a ≠ 0

Przykłady:          2*2*2 = 23 = 8;                  120 = 1

 

Kolejność wykonywania działań:

1.       Działania w nawiasach

2.       Potęgowanie i pierwiastkowanie

3.       Mnożenie i dzielenie

4.       Dodawanie i odejmowanie

Jeżeli w wyrażeniu występuje dzielenie i mnożenie to wykonujemy działania w kolejności od lewej do prawej.
Analogicznie, jeśli obok siebie występuje dodawanie i odejmowanie.

 

 

 

 

 

 Oś liczbowa

 

Oś liczbowa –część prostej podzielonej na równe części, zwane jednostkami, zakończonej strzałką,

(oznaczającą zwrot), z zaznaczonym  punktem początkowym (zerowym) O

 

Porównywanie liczb

Z  2 liczb naturalnych większa jest, która ma więcej cyfr.

Porównywanie różnicowe – określamy o ile większa lub mniejsza jest jedna liczba od drugiej.

Porównywanie ilorazowe – określamy ile razy większa lub mniejsza jest jedna liczba od drugiej.

 

Zadania tekstowe – schemat rozwiązania:

1.       Wypisujemy dane

2.       Wypisujemy szukane

3.       Zapisujemy rozwiązanie – obliczenia

4.       Formułujemy odpowiedź.

5.       Sprawdzamy, czy zadanie rozwiązane poprawnie.

 

Ułamki  zwykłe

  - licznik, kreska ułamkowa, mianownik,  np.

Ułamek właściwy – licznik mniejszy od mianownika

Ułamek niewłaściwy – licznik jest liczbą większą lub taką samą jak mianownik.

Liczba mieszana – złożona z całości i ułamka właściwego.

 

Rozszerzanie ułamków – mnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.

Ułamek nie zmienia wartości po rozszerzeniu.

 

Skracanie ułamków – dzielenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę. Ułamek nie zmienia wartości.

Ułamki, których nie da się już skrócić (uprościć), takie ułamki nazywamy nieskracalnymi.
Ułamki są nieskracalne, wtedy gdy licznik i mianownik nie mają takich samych dzielników większych od liczby 1.
O liczbach, których największym wspólnym dzielnikiem jest liczba 1, mówimy, że są względnie pierwsze.

Ułamkiem nieskracalnym nazywamy taki ułamek, którego licznik i mianownik są liczbami względnie pierwszymi

 

Największy wspólny dzielnik :  NWD

 

Do skracania ułamków wykorzystuje się pojęcie największego wspólnego dzielnika NWD.

NWD  wykorzystuje się podczas redukcji ułamków do postaci nieskracalnej (tzn. takiej,
w której licznik i mianownik są względnie pierwsze).

 

Przykładowo największym wspólnym dzielnikiem liczb 20 i 30 jest 10, a 45 i 60 jest 15.

NWD (20, 30) = 10, bo 10 jest największą liczbą, przez którą można podzielić liczby  20 i 30.

NWD (45, 60) = 15

45/60 = 45:15 / 60/15 = ¾

 

Pierwsza metoda wyznaczenia NWD

 

20/30 = 20:10 / 30:10 = 2/3

20 |2                     30 | 2

10 |2                     15 | 3

  5 | 5                      5 | 5

  1 |                          1 |       

2*5 = 10

Rozkładamy liczby na czynniki pierwsze i zaznaczamy wspólne dzielniki.
Mnożymy wspólne dzielniki i uzyskujemy największy wspólny dzielnik

 

 

Druga metoda obliczenia NWD

 

NWD(20, 30)

Rozkładamy obie liczby na czynniki, dopóki są one wspólne i mnożymy wspólne dzielniki

20, 30 |2

10,  15 |5

  2,    3  |       nie ma teraz wspólnego dzielnika – koniec obliczeń

 

2*5=10

NWD(20, 30) = 10

 

NWD(280, 150)

280, 150 | 2

 140,  75 | 5

   28,   15 |

NWD(280, 150) = 2*5 =10
 

NWD (525, 2310)

525, 2310 | 3

 175,  770 | 5      

   35,   154 | 7     

     5,     22  |      - nie ma już dalej wspólnego dzielnika

NWD (525, 2310) = 3*5*7 = 105

 

Trzecia metoda obliczenia NWD – algorytm Euklidesa

Algorytm Euklidesa jest szybkim sposobem obliczania największego wspólnego dzielnika dwóch (zwłaszcza dużych) liczb całkowitych.

Algorytm
Dzielimy z resztą liczbę a przez liczbę b

o    jeżeli reszta = 0, to NWD(a, b) = b

o    jeżeli reszta ≠ 0, to przypisujemy liczbie a wartość liczby b,
liczbie
 b wartość otrzymanej różnicy, a następnie wykonujemy ponownie punkt 1.

Przykład  NWD (282, 78)
Rozwiązanie:

Zaczynamy od podzielenia liczby 282 przez liczbę 78 z resztą:
282 : 78 = 3, reszty 48
Otrzymaliśmy resztę różną od zera, zatem teraz podzielimy liczbę
 b przez różnicę.
Ten schemat będziemy powtarzać do momentu otrzymania reszty równej 0.
78 : 48 = 1, reszty 30
48 : 30 = 1, reszty 18
30 : 18 = 1, reszty 12
18 : 12 = 1, reszty 6
12 : 6 = 2, reszty 0
Otrzymaliśmy resztę równą zero, zatem szukany NWD będzie równy ostatniej niezerowej reszcie:
NWD (282, 78) = 6

 

NWD (20,30)

30:20 =1 r. 10     20:10 = 2, r. 0  NWD (30, 20) = 10 -  największa niezerowa reszta

Porównywanie ułamków:

- jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to większy jest ten, który ma większy licznik

- takie same liczniki, to większy jest o mniejszym mianowniku

- jeśli nie mają równych liczników ani mianowników to należy je doprowadzić do wspólnego mianownika lub licznika za pomocą rozszerzania

 

Skracanie ułamków – podzielenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę

Np. 

Rozszerzanie ułamków – pomnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera

Np. 

 

Ułamki po skróceniu i rozszerzeniu są równe (mają tę samą wartość).

 

Działania na ułamkach zwykłych

 

Dodawanie i odejmowanie

Jeśli mają jednakowe mianowniki to dodajemy lub odejmujemy liczniki, mianownik bez zmian.

Jeśli dodajemy ułamki mieszane to dodajemy całości do całości a ułamki do ułamków.

Jeśli ułamki maja różne mianowniki, to najpierw należy je sprowadzić do wspólnego mianownika,
a potem dodać liczniki, mianowniki bez zmian.

Przy sprowadzaniu do wspólnego mianownika obliczamy najmniejszą wspólną wielokrotność

Metody obliczenia NWW:

1)      Wypisujemy  kolejne wielokrotności i wybieramy najmniejszą wspólną.

Np. NWW(12, 15)

- wielokrotności 12:  12, 24, 36, 48, 60

- wielokrotności 15:  15, 30, 45, 60

NWW(12, 15) = 60

2)      Druga metoda – razem rozkładamy na czynniki, aż do uzyskania  2 jedynek:

12, 15 | :3                           najpierw wspólne czynniki

 4,  5    | : 4                          potem  czynniki kolejno z każdej liczby aż do uzyskania jedynek

 1,  5    | : 5

 1,  1   

3 * 4 * 5 = 60     

3)      Metoda – oddzielnie rozkładamy na czynniki

12 | 2                    15 | 3    3 wystąpiło w liczbie I, więc nie uwzględniamy do NWW

  6 | 2                    5 | 5

  3 | 3                       1

   1

Wybieramy wszystkie czynniki z I liczby oraz te z drugiej, które nie występowały w I liczbie.

  2*2*3*5 = 60

 

Mnożenie ułamków

 

Ułamki zwykłe - mnożymy licznik przez licznik a mianownik przez mianownik

Liczby mieszane należy zmarnieć na ułamki niewłaściwe

 

Mnożenie liczby mieszanej przez liczbę całkowitą

Zamieniamy liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy

1½ * 5 = 3/2 * 5 = 3*5 /2 = 15/2 = 7 ½

lub  mnożymy część całkowitą ułamka i część ułamkową liczby mieszanej przez liczbę całkowitą i dodajemy wyniki
 1½ * 5 = 1 * 5 + ½ * 5 = 5 + 5/2 = 5 + 2 ½ = 7 ½

 

Dzielenie ułamków

Pierwszy ułamek pozostawiamy bez zmian, znak dzielenia zamieniamy na znak mnożenia, a drugi ułamek odwracamy

2/3 : 5/8 = 2/3 * 8/5 = 2*8  / 3*5 =  16 / 15 = 1 1/15

Liczby mieszane zamieniamy najpierw na ułamki niewłaściwe.

 

Ułamki dziesiętne

Ułamek  dziesiętny to ułamek, w którym zamiast kreski ułamkowej jest przecinek dziesiętny, oddzielający część całkowitą od części ułamkowej.

Ułamki dziesiętne to zapisane za pomocą przecinka ułamki zwykłe o mianownikach 10, 100, 1000 itp.

Przykłady:

1/10 = 0,1            3/10 = 0,3            1/100 = 0,01       1/1000 = 0,001 27/10 = 2,7

W ułamku dziesiętnym jest tyle miejsc po przecinku, ile jest zer w mianowniku ułamka zwykłego.

Budowa ułamka dziesiętnego

61,2345

  Całości 61

Części dziesiętne - 2, części setne - 3, części tysięczne – 4, części 10-tysięczne – 5

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne

1)      Jeśli to możliwe rozszerzamy ułamek zwykły tak, aby mianownik był równy 10 lub 100, 1000 itp.
½ = 1*5 / 2*5 = 5/10 = 0,5;   3/25 = 12/100 = 0,12; 2/5 = 4/10 = 0,4  7/8 = 875/1000 = 0,875

2)      Jeśli rozszerzenie nie jest możliwe (gdy np. mianownik to 3, 7, 11,13 itp.) to kreskę ułamkową zastępujemy znakiem dzielenia.
Wykonujemy dzielenie sposobem pisemnym.

 

Działania na ułamkach dziesiętnych

 

Dodawanie i odejmowanie  sposobem pisemnym – podpisujemy przecinek pod przecinkiem
Na końcu zawsze można dopisać dowolną liczbę zer i skreślić zera w części końcowej.

Odejmowanie można zawsze sprawdzić za pomocą dodawania.

Mnożenie ułamków przez 10, 100, 1000 itd. – przesuwamy przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer.
Np. mnożenie przez 100 – przesuwamy o 2 miejsca w prawo.

Dzielenie ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000 itp. – przesuwamy przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w dzielniku.
Np. dzielenie przez 1000 – przesuwamy przecinek o 3 miejsca w lewo.

 

Mnożenie ułamków sposobem pisemnym.

Podpisujemy ułamki tak, by ostatnia cyfra jednego ułamka była pod ostatnia cyfra drugiego ułamka.
Po wykonaniu mnożenia dodajemy liczbę miejsc po przecinku i  tyle będzie miejsc po przecinku w wyniku.

Zera końcowe można pominąć przy mnożeniu, jeśli są po przecinku. Jeśli są w części całkowitej, jako ostatnie cyfry,
można je pominąć przy mnożeniu a dopisać w wyniku.

 

Dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym

Najpierw należy przekształcić dzielnik w liczbę naturalną.

W tym celu należy  pomnożyć dzielną i dzielnik  przez 10, 100, 1000 itp., by dzielnik nie był ułamkiem.

Nie musimy się tu godzić na dzielenie z resztą, bo stawiając w wyniku przecinek, można dopisywać zera do reszty
i kontynuować działania do uzyskania wymaganej dokładności wyniku.

 

Procenty

 

Procent = 1/100 całości

1% = 1/100 = 0,01

 

Zamiana procentu na ułamek – dzielimy procent przez 100

Np. 35% = 35/100 = 7/20

Zamiana ułamka na procent – dzielimy przez 100

Np. 35% = 35:100 = 0,35               12,5% = 12,5:100 = 0,125

 

Obliczanie procentu z danej liczby – pomnożenie liczby przez procent zapisany w postaci ułamka

Np.  30% ze 120:  30%*120 = 30/100 * 120 = 30*120 / 100 = 36  lub 0,30*120 = 36

 

Obliczanie liczby z danego jej procentu

Np. 5%a = 10

Czyli  0,05a = 10                a=10/5% à a = 10/0,05 = 1000/5 = 200

 

Jakim procentem danej liczby jest druga liczba – dzielimy liczby i mnożymy prze 100%

 

Promil – 1/1000

 

Liczby naturalne: 0, 1, 2, 3 …

Liczby całkowite – liczby naturalne i liczby do nich przeciwne – liczby dodatnie i ujemne

Liczby wymierne  W– które można zapisać w postaci ułamka zwykłego

Wartość bezwzględna – odległość  liczby od zera na osi liczbowej – zawsze dodatnia

|5| = 5,  |-5| = 5

|0| = 0

 

 

Działania na liczbach wymiernych

 

Liczba wymierna – liczba, którą można zapisać w postaci ułamka zwykłego:  w =    

Każda liczba całkowita jest równocześnie liczbą wymierną

 

Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych

 

 

Dług 5 zł i dług 3 zł to razem dług 8 zł

Dług 8 zł i przychód 3 zł to razem dług 5 zł.

 

Gdy znaki liczb jednakowe to liczby bez znaków (wartości bezwzględne) dodajemy
i stawiamy znak liczb.

-5  + (-3) = -(5+3) = -8    lub -5 + (-3) = -5 -3 = -8

5 +3 = 8

 

Gdy znak liczb różne  to odejmujemy wartości bezwzględne liczb (bez znaków)

I przed różnicą dajemy znak o wartości bezwzględnej większej.

-8 + 3 = -(8-3) = -5

3  + (-8) = -(8-3) = -5
3 – 8 = -5

Dodawanie liczb całkowitych jest przemienne i łączne

Suma liczb ujemnych jest liczbą ujemną.

Suma liczb:  dodatniej i ujemnej może być dodatnia lub ujemna.
Znak sumy jest taki jak znak liczby, której wartość bezwzględna jest większa.

 

Przykłady:

9 + 16 = 25    

-9  + (-16) = -(9+16) = -25   lub  -9 – 16 = -25

-57 + 13 = -(57-13) = -44

62 + (-9) = + (62 -9) = 53  lub 62 -9 = 53

78 – (-50) = 78+50 = 128

 

Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych:           
 (+)*(+) = (+);    (-)*(+)=(+)         (-)*(-)=(+)

7*5=35

7 * (-5) = -35
(-7)*5 = -35

(-7)*(-5) = 35

 

Pierwiastek n - tego stopnia

=b, wtedy i tylko wtedy, gdy bn =a

 =16

 

Wyrażenia algebraiczne – liczby i litery połączone znakami działań matematycznych i nawiasami

 

Jednomian – liczba, litera, iloczyn liczb i liter, np. –x, 1/2x 13abc,

 

Suma algebraiczna –składa się z jednomianów, np. 2x+5

 

Redukcja wyrazów podobnych – dodanie lub odjęcie wyrazów różniących się tylko współczynnikiem, np. 2x – 3x + 5 – 2 = -x +3

 

Mnożenie sum algebraicznych przez liczbę, np. 2*(3x-5) = 6x -10

Równość – 2 wyrażenia algebraiczne połączone znakiem równości, np. 2x +5 = 10

 

Nierówność – 2 wyrażenia algebraiczne połączone znakiem nierówności (>, <, >=, <=)

 

Równania i nierówności – rozwiązywanie, przenoszenie wyrażeń na druga stronę

 

Układ współrzędnych xy,
współrzędne punktu – odcięta x, rzędna y.
Ćwiartki:  I, II, III, IV.

 

Funkcja – przyporządkowanie każdemu elementowi z I zbioru dokładnie jednego elementu z II zbioru.

 

 

Podstawowe figury geometryczne

 

Punkt, prosta, półprosta, odcinek.

Dodawanie i odejmowanie odcinków.

 

Kąty

Kąt – część płaszczyzny wyznaczone przez 2 półproste.

Kąty wypukłe < 1800         Kąty wklęsłe > 1800i < 3600

 

Kąty pełne – 3600            Kąty półpełne  1800

 

Kąty rozwarte > 900  i < 1800       Katy proste = 900             Kąty ostre < 900

Kąty przyległe  Kąty wierzchołkowe

               

 

 

 

 

 

Kąty odpowiadające      Kąty naprzemianległe

 

Kąty naprzemianległe wewnętrznie i zewnętrznie, jednostronne wewnętrznie, zewnętrznie              

 

 

 

Symetralna odcinka

Symetralną odcinka nazywamy prostą prostopadłą do tego odcinka i przechodzącą przez środek odcinka.

Wniosek
Każdy punkt symetralnej odcinka jest 
równo oddalony od końców odcinka.

Symetralna jest jedną z dwóch osi symetrii odcinka.

Konstrukcja symetralnej odcinka oraz wyznaczenie środka odcinka  AB

 

 Aby skonstruować cyrklem i linijką symetralną danego odcinka AB należy:

1.    Zakreślić cyrklem dwa okręgi o środkach w punktach A oraz B o identycznym promieniu większym od połowy długości odcinka AB.
 Okręgi te przetną się w dwóch różnych punktach.

2.    Poprowadzić prostą przez wyznaczone punkty przecięcia okręgów.

Wyznaczona prosta jest szukaną symetralną.

Powyższa konstrukcja jest również stosowana do wyznaczenia środka odcinka 
ponieważ punkt przecięcia symetralnej z odcinkiem jest właśnie tym środkiem.

W każdym trójkącie symetralne wszystkich boków przecinają się w jednym punkcie będącym środkiem okręgu opisanego na trójkącie.

 

Okrąg opisany na trójkącie 


Środek okręgu opisanego na trójkącie, znajduje się w punkcie przecięcia symetralnych boków trójkąta 
(symetralna to prosta dzieląca odcinek na pół i przecinająca go pod kątem prostym).

 

Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym leży na środku przeciwprostokątnej.
Przeciwprostokątna trójkąta prostokątnego jest średnicą okręgu opisanego na tym trójkącie.

 

 

 

 

Dwusieczna kąta

 

Dwusieczna kąta  półprosta, o początku w wierzchołku kąta, która dzieli ten kąt na dwa kąty przystające.

Dwusieczna jest zbiorem punktów równo odległych od ramion kąta i zawarta jest w jego osi symetrii.

Konstrukcja dwusiecznej  kąta AOB

Aby narysować dwusieczną, należy:

1.     Z wierzchołka O danego kąta dowolnym promieniem zakreślić łuk, który przetnie ramiona kąta w punktach A, B

2.     Z punktów A i B o tym samym co poprzednio promieniu (lub innym jednakowym)
zakreślić łuki, które przetną się w punkcie C

3.     Półprosta OC jest dwusieczną

Definicja dwusiecznej:
Zbiór punktów płaszczyzny/przestrzeni leżących w równej odległości od ramion kąta płaskiego / ścian kąta dwuściennego.

     

 Własności:

·         Dwusieczna kąta płaskiego to prosta (dla kąta dwuściennego - płaszczyzna) przechodząca przez wierzchołek kąta
(dla kąta dwuściennego przez krawędź) i dzielącą go na dwa kąty przystające (stąd nazwa:
 dwu-sieczna = krojąca na połowy).

·         Dwusieczna jest jedyną osią symetrii kąta.

·         W każdym kącie płaskim dwusieczną można skonstruować cyrklem i linijką.

 

 

Dwusieczne kątów trójkąta przecinają się w jednym punkcie
- w środku okręgu wpisanego w trójkąt.

 

 

 

 

Twierdzenie o dwusiecznej - dwusieczna kąta wewnętrznego w trójkącie dzieli przeciwległy bok proporcjonalnie do długości pozostałych boków.

Dowód. Stosunek pól trójkątów o równej wysokości jest równy stosunkowi długości ich podstaw,

na które tę wysokość opuszczono.

P2/P1 = c2*h/ c1*h = c2*h * h/c1 = c2/c1 = b/a

 

 

Trójkąty:

 Różnoboczne   - różne boki

Równoramienne – obliczanie kąta miedzy ramionami lub kątów przy podstawie

Równoboczne – równe boki i kąty

Ostrokątne – kąty mniejsze od 90 stopni

rozwartokątne – jeden kąt rozwarty

prostokątne – jeden kąt prosty

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jk%C4%85t

A, B, C – wierzchołki
a, b, c – boki
α, β, γ – kąty

Trójkąty można dzielić ze względu na długości ich boków oraz ze względu na miary ich kątów.

Podział trójkątów ze względu na boki:

 

Wysokość trójkąta to prosta zawierająca jego wierzchołek i prostopadła do prostej zawierającej przeciwległy bok

Środkowa trójkąta to prosta zawierająca wierzchołek trójkąta i środek przeciwległego boku.
Każdy trójkąt ma trzy środkowe, które przecinają się w jednym punkcie, będącym
środkiem geometrycznym (barycentrum,
lub błędnie środkiem masy lub środkiem ciężkości) trójkąta. Punkt ten dzieli każdą ze środkowych na dwie części,
przy czym odcinek łączący barycentrum z wierzchołkiem jest dwa razy dłuższy od odcinka łączącego barycentrum ze środkiem boku.

Symetralna boku trójkąta to prosta prostopadła do tego boku i przechodząca przez jego środek.
Każdy trójkąt ma trzy symetralne boków, przecinające się w punkcie będącym środkiem
okręgu opisanego na tym trójkącie.

Dwusieczne kątów wewnętrznych trójkąta przecinają się w punkcie, który jest środkiem okręgu wpisanego w ten trójkąt.

 

 

 

 

 

Trójkąt różnoboczny

Trójkąt, którego każdy bok jest innej długości, to trójkąt różnoboczny.

Suma długości dwóch boków trójkąta jest większa od długości trzeciego boku.
|AB| < |AC| + |BC|,
|AC| < |AB| + |BC|,
|BC| < |AB| + |AC|.

Trójkąt równoramienny

Trójkąt, którego dwa boki są równej długości nazywamy trójkątem równoramiennym.

|AC| = |CB      α = β.
Boki równe nazywamy ramionami, trzeci bok nazywamy podstawą.
W trójkącie równoramiennym kąty przy podstawie mają tę samą miarę. α = β.

Trójkąt równoramienny posiada co najmniej jedną oś symetrii przecinającą podstawę w połowie długości
oraz przechodzącą przez wierzchołek kąta łączącego ramiona.

W trójkącie równoramiennym dwie wysokości są równe.
Trzecia wysokość opuszczona na podstawę dzieli ją na dwie równe części, a półprosta, w której leży ta wysokość,
dzieli kąt między ramionami trójkąta na dwa kąty o równych miarach.

Trójkąt równoboczny

Trójkąt, który ma wszystkie boki równej długości nazywamy trójkątem równobocznym.

Trójkąt równoboczny to szczególny trójkąt, który posiada takie oto własności:
- wszystkie kąty są równe i mają miarę 60°,
- wysokość trójkąta równobocznego
h=a3 2
- wysokość trójkąta równobocznego dzieli go na dwa przystające trójkąty prostokątne,
- wysokości trójkąta i dwusieczne jego kątów zawierają się w symetralnych boków tego trójkąta,
- wysokości trójkąta równobocznego dzielą się w stosunku 1:2,
- punkt przecięcia wysokości jest środkiem okręgu wpisanego w trójkąt oraz środkiem okręgu opisanego na trójkącie,
- promień okręgu wpisanego w trójkąt   
r=1/3 *h   lub  r= a*√3 / 6  
- promień okręgu opisanego na trójkącie
R=2/3 h  lub R=a3 3,
- pole trójkąta   
P=1/2 a*h   lub   P=a2 * 4.

 

 

Podstawowe wzory dotyczące trójkąta:

 

Obwód:    Obw  = a + b + c

Pole:           P = ½ a*h

 

 

 

 

Czworokąty:

różnoboczne,  

trapezy,

równoległoboki,

prostokąty,

romby,

kwadraty,

deltoidy

 

Czworokąt to wielokąt o czterech bokach i o czterech kątach wewnętrznych.

Czworokąt to płaszczyzna ograniczona łamaną zwyczajną zamkniętą złożoną z czterech odcinków.



punkty A, B, C, D, to wierzchołki czworokąta,
odcinki AB, BC, CD, DA to boki czworokąta,
kąty α, β, γ, δ to kąty wewnętrzne czworokąta.

Suma miar kątów wewnętrznych czworokąta jest równa 360°.
α + β + γ + δ = 360°.

Czworokąt jest figurą wypukłą wtedy i tylko wtedy, gdy wszystkie jego kąty wewnętrzne są kątami wypukłymi.

Czworokąt jest figurą wklęsłą wówczas, gdy jeden z jego kątów wewnętrznych jest kątem wklęsłym.

Prostokąt

Prostokątem nazywamy czworokąt, którego wszystkie kąty wewnętrzne to kąty proste.


Ob = 2a + 2b  - obwód
P = a · b    - pole

  - przekątna



Własności prostokąta
- przeciwległe boki są równe i równoległe,
- sąsiednie boki są prostopadłe,
- każdy z kątów jest kątem prostym,
- przekątne są równe i dzielą się na połowy,
- punkt przecięcia przekątnych jest środkiem okręgu opisanego na prostokącie,
- przekątna dzieli prostokąt na dwa przystające trójkąty prostokątne.

 

Kwadrat

Kwadratem nazywamy taki czworokąt, który ma wszystkie boki i kąty równe.



Własności kwadratu
- wszystkie boki są równe,
- przeciwległe boki są równoległe,
- wszystkie kąty są proste,
- przekątne są równej długości,
- przekątne dzielą się na połowę pod kątem prostym,
- przekątne zawierają się w dwusiecznych kątów kwadratu,
- przekątna dzieli prostokąt na dwa przystające trójkąty prostokątne,
- punkt przecięcia się przekątnych jest środkiem symetrii kwadratu,
- punkt przecięcia przekątnych wyznacza środek okręgu wpisanego i opisanego na kwadracie.

 

 

Okrąg wpisany w kwadrat

 

 

Równoległobok

Równoległobokiem nazywamy czworokąt, w którym przeciwległe boki są parami równe i równoległe.

Równoległobok jest szczególnym przypadkiem trapezu równoramiennego - o dwóch parach boków równoległych.

Ob = 2a + 2b
P = a · h = a · b · sinα
P= ½ * d1 * d2 sinγ

Własności  równoległoboku:
- przeciwległe boki są równoległe,
- przeciwległe boki są tej samej długości,
- przekątne dzielą się na połowy,
- przeciwległe kąty są równe,
- suma dwóch sąsiednich kątów równa jest 180°,
- przekątne dzielą się na połowy i wyznaczają punkt, będący środkiem ciężkości równoległoboku
- przekątna dzieli równoległobok na dwa przystające trójkąty
- na równoległoboku, który nie jest prostokątem, nie możne opisać okręgu i nie można też w niego wpisać okrąg.

 

Romb

Rombem nazywamy czworokąt, którego wszystkie boki są równe.
Jest to szczególny przypadek równoległoboku.


Ob = 4a
P = a · h = a2 · sin
α
P= ½ * d 1*
d 2



Własności  rombu
- wszystkie boki są równe,
- przeciwległe boki są równoległe,
- suma miar dwóch kątów sąsiednich wynosi 180°,
- przekątne zawierają się w dwusiecznych kątów,
- przekątne rombu dzielą się na połowy pod kątem prostym,
- punkt przecięcia przekątnych rombu wyznacza środek okręgu wpisanego w romb,
- przekątne rombu dzielą go na cztery przystające trójkąty prostokątne,
- punkt przecięcia przekątnych jest środkiem symetrii rombu.

Trapez

Trapezem nazywamy taki czworokąt, który ma przynajmniej jedną parę boków równoległych.


a - podstawa dolna trapezu
b - podstawa górna trapezu
c, d - ramiona trapezu,
h - wysokość trapezu
Suma miar kątów leżących przy tym samym ramieniu trapezu jest równa 180°.
α + δ = 180°,
β + γ = 180°.

Obwód trapezu:              Ob = a + b + c + d
Pole trapezu:                     P = ½ * (a+b) *h

Trapez równoramienny – ma równe ramiona

Kąty przy tej samej podstawie trapezu równoramiennego mają równe miary.
α + β = 180⁰
Przekątne p  w trapezie równoramiennym mają równe długości.
Trapez równoramienny posiada oś symetrii będącą symetralną jednej z podstaw.

Trapez, którego jedno ramię tworzy kąty proste z podstawami, nazywa się trapezem prostokątnym.

W trapezie prostokątnym ramię prostopadłe d  jest wysokością trapezu h.

Deltoid

Deltoidem nazywamy czworokąt posiadający dwie pary boków sąsiednich równych,
w którym żadne dwa boki nie są wzajemnie równoległe.


Ob = 2a + 2b
P= ½ * d1
d2
P = a · b · sinα
Własności deltoidu
- kolejne boki są równe,
- kąty między różnymi bokami są równe,
- przekątne są prostopadłe,
- przekątna d2 dzieli deltoid na dwa trójkąty równoramienne

 

 

Sześciokąt foremny

 

 

 

Okrąg opisany na czworokącie i okrąg wpisany

 

 

 

Obwody i pola figur płaskich

Figura

Oznaczenia

Obwód L

Pole

 

Trójkąt

a, b, c – boki

ha, hb, hc – wysokości

z boków a, b, c

α, β, γ –kąty

naprzeciw a, b, c

 

α+ β+ γ = 1800

L = a+b+c

Jeśli trójkąt równoramienny

to

L = a + 2b

W  trójkącie równobocznym

L = 3a

P = ½ *a* ha,

P = ½ *b*hb

P = ½*c*hc

P = ½*a*b*sin γ

P = ½*b*c*sin α

P = ½*a*c*sin β

P =√p(p-1)*(p-b)*(p-c),
gdzie p =1/2*(a+b+c)

 P = abc/(4R) = rp

P=2*R2 *sinα*sin β sin γ

R =

 

R = abc/( 4P)

 

r =

r =

 

Kwadrat

a  - bok

L = 4a

P = a2  

R = ½ *a * √2

R = ½ * a

Prostokat

a, b - boki

L = 2a + 2b

L = 2*(a+b)

P = a*b

D =

R = d/2

R =

r – nieokreślone

okręgu nie można wpisać

Równoległobok

a, b – boki

ha, - wysokość opuszczona na a

hb – wysokość opuszczona na b

L = 2a + 2b

L = 2*(a+b)

P = a*ha

P=b*hb

 

 

Romb

a – bok

e, f – przekątne rombu

L = 4a

P = a*h

P = ½ * e*f

r = ½ * h

r = ½ a * sin α

R – nieokreślone

Trapez

a, b – podstawy

c, d - ramiona

L = a+b+ c+d

P = ½  * (a+b)*h

h – wysokość trapezu

 

Deltoid – przekątne prostopadłe

 

a, b – boki

e, f - przekątne

L = 2a + 2b

P = ½ * e * f

 

Koło

r – promień

d - średnica

L = 2π*r

L = π*d

P = π*r2

P = π*d2 /4

 

Wycinek kołowy

r – promień koła

α – kąt środkowy, na którym oparty jest łuk

L = * 2π*r

L = * π*r

L = * π*d

 

Pw = L = * 2π*r2

 

 

 

 

 

Wielokąty foremne: trójkąt równoboczny, kwadrat, pięciokąt foremny, sześciokąt foremny …

 

Wielokąt foremny

Wielokąt foremny – wielokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości i wszystkie kąty równe.

Kąt środkowy (pomiędzy promieniami okręgu opisaneg0) wielokąta foremnego
αs = 3600 /n , gdzie n – ilość boków (kątów) wielokata.

Kąt wewnętrzny ( kąt między sąsiednimi bokami)
αw = 1800 - αs  =  1800 *(n-2) / n

Suma kątów wewnętrznych wielokąta zamkniętego:  S αw =   (n-1)* 1800

Ilość przekątnych dowolnego n - kąta:  n*(n-3)/2

 

Figura

Rysunek

Promień okręgu opisanego R

Promień okręgu wpisanego r

Pole S

Kąt wewnętrzny

Trójkąt równoboczny

h =

R = 2/3 * h

a =a 3/3

r = 1/3 * h

a = a

 

R + r = h

P = a2

P =

600

 

Kąt środkowy

= 360/n = 1200

Kwadrat

R = ½ *d

a = a

r = ½ a

P = a2

900

 

Sześciokąt foremny

R = a

r =

P =

1200

 

 

 

 

 

 

Osie symetrii

Symetria osiowa

Symetrią osiową względem prostej k nazywamy przekształcenie płaszczyzny, w którym każdemu punktowi A przyporządkowany jest punkt A',
leżący na prostej prostopadłej do tej prostej k przechodzącej przez punkt A w tej samej odległości od k co punkt A, ale po drugiej stronie prostej k.
Prostą k nazywamy osią symetrii.

 

Symetrię osiową względem prostej k nazywamy również odbiciem symetrycznym względem prostej k lub symetrią względem prostej k.
Każdy punkt prostej k jest punktem stałym symetrii

Symetria środkowa

Symetrią środkową względem punktu O zwanego środkiem symetrii nazywamy przekształcenie płaszczyzny, w którym punkt O jest stały,
a każdemu innemu punktowi A przyporządkowuje punkt A' taki, że punkt O jest środkiem odcinka AA'.



Symetrię środkową o środku O nazywamy również odbiciem symetrycznym względem punktu O lub symetrią względem punktu O.
Punkt O jest punktem stałym symetrii środkowej.




Figura f ma środek symetrii S, jeżeli punkty symetryczne względem S do punktów figury f też należą do f.
Punkt S nazywamy środkiem symetrii figury f.

 

Oś symetrii figury

Oś symetrii figury jest prostą, względem której figura ta jest do siebie symetryczna osiowo. Oś symetrii dzieli figurę na 2 części przystające.

Figura f ma oś symetrii  k, jeżeli punkty symetryczne względem k do punktów figury   f też należą do f. Prostą k nazywamy osią symetrii figury f.

Figurę, która posiada co najmniej jedną oś symetrii nazywamy osiowosymetryczną.

Figury z jedną osią symetrii

Figury z 2 osiami symetrii

 

 

 

Figury z 3 osiami symetrii

Osie symetrii wśród wielokątów:
trójkąt równoramienny - 1 oś symetrii,
trójkąt równoboczny - 3 osie symetrii,
kwadrat - 4 osie symetrii,
prostokąt - 2 osie symetrii,
romb - 2 osie symetrii,
równoległobok - nie posiada osi symetrii
trapez równoramienny - 1 oś symetrii,
deltoid - 1 oś symetrii.

Figury z nieskończoną ilością osi symetrii: okrąg, koło.

 

 

 

 

 

 

 

Wielościany

Wielościanem wypukłym nazywamy każdą bryłę wypukłą, której brzeg jest sumą mnogościową skończonej liczby wielokątów.

Ścianą wielościanu wypukłego nazywamy taki wielokąt, który jest częścią wspólną płaszczyzny i brzegu wielościanu.

Krawędzią wielościanu nazywamy bok jego ściany.

Wierzchołkiem wielościanu nazywamy wierzchołek jego ściany.

Twierdzenie Eulera
Jeżeli wielościan wypukły ma w wierzchołków, k krawędzi i s ścian, to
w - k + s = 2

Pole powierzchni wielościanu równe jest sumie pól wszystkich jego ścian.

 

Wielościany foremne

Wielościanem foremnym nazywamy wielościan wypukły, którego wszystkie ściany są przystającymi wielokątami foremnymi
i wszystkie kąty dwuścienne wyznaczone przez ściany są równe.

Wielościany foremne: czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan, dwudziestościan

Czworościan (tetraedr)
Ma 4 ściany trójkątne, 4 wierzchołki, 6 krawędzi.

Sześcian (heksaedr)
Ma 6 ścian kwadratowych, 8 wierzchołków, 12 krawędzi.

Graniastosłupy

Graniastosłup to wielościan, którego dwie ściany (zwane podstawami) są przystającymi wielokątami
leżącymi w płaszczyznach równoległych, a pozostałe ściany są równoległobokami.

Ściany zawarte w płaszczyznach podstaw nazywamy podstawami graniastosłupa.

Pozostałe ściany są równoległobokami i nazywamy je ścianami bocznymi graniastosłupa.

 

Graniastosłup, którego podstawą jest n-kąt, nazywamy graniastosłupem n-kątnym.

 

Wysokość graniastosłupa to odcinek zawarty w prostej prostopadłej do jego podstaw,
którego końcami są punkty wspólne tej prostej z płaszczyznami zawierającymi podstawy graniastosłupa.

Przekątną graniastosłupa nazywamy każdy odcinek, którego końcami są wierzchołki obu podstaw graniastosłupa
i który nie zawiera się w żadnej ze ścian graniastosłupa
.

Wśród graniastosłupów wyróżniamy graniastosłupy proste i pochyłe

Graniastosłup prosty to figura przestrzenna, której podstawy są przystającymi wielokątami,
a wszystkie ściany boczne są prostokątami.

 



Graniastosłup pochyły to graniastosłup, w którym krawędzie boczne nie są prostopadłe do podstaw.

Graniastosłup prosty, którego podstawy są wielokątami foremnymi nazywamy graniastosłupem prawidłowym.

W graniastosłupie prawidłowym ściany boczne są figurami przystającymi.

Jeżeli graniastosłup ma w podstawie wielokąt o n-kątach to:

- liczba ścian                       s = n+2

- liczba wierzchołków    w = 2n

- liczba krawędzi              k= 3n

 

Prostopadłościan – graniastosłup prosty, którego wszystkie ściany są prostokątami

H = c – wysokość

P = 2Pp + Pb

P = 2ab + 2bc + 2bH

V = a*b*H

 

W podstawie: prostokąt o wymiarach a * b

Liczba ścian                       6

Liczba wierzchołków      8

Liczba krawędzi                12

 

Sześcian – graniastosłup prosty, którego wszystkie ściany są przystającymi kwadratami

Szczególny przypadek prostopadłościanu.

Siatka sześcianu

 

W podstawie: kwadrat a x a

Liczba ścian: 6

Liczba wierzchołków: 8

Liczba krawędzi: 12

 

Graniastosłup trójkątny

 

 

Graniastosłup prawidłowy trójkątny – w podstawie ma trójkąt równoboczny

 

Siatka

 

 

 

Ostrosłup

Ostrosłupem nazywamy wielościan, którego jedna ściana, zwana podstawą ostrosłupa,
jest dowolnym wielokątem, a pozostałe ściany, nazywane ścianami bocznymi ostrosłupa,
są trójkątami o wspólnym wierzchołku

Wspólny wierzchołek ścian bocznych ostrosłupa nazywamy wierzchołkiem ostrosłupa.
Rzut prostokątny wierzchołka ostrosłupa na płaszczyznę podstawy nazywamy spodkiem wysokości ostrosłupa. 
Wysokością ostrosłupa nazywamy odcinek łączący wierzchołek ostrosłupa ze spodkiem wysokości ostrosłupa.

Ostrosłup, którego podstawa jest n-kątem nazywamy ostrosłupem n-kątnym.

Sumę wszystkich ścian bocznych ostrosłupa nazywamy powierzchnią boczną graniastosłupa.

Sumę powierzchni bocznej i podstawy ostrosłupa nazywamy powierzchnią całkowitą ostrosłupa.

Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa o polu podstawy Pp i polu powierzchni bocznej Pb jest równe:
Pc =  Pp +  Pb 

Objętość ostrosłupa o polu podstawy Pp i wysokości h jest równa
V= 1/3 * Pp * H