BEZPIECZNE KORZYSTANIE ZE SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO

Minimum zasad  wg strony:
http://zapytaj.onet.pl/Category/006,008/2,6832917,Jakich_zasad_bezpiecznej_i_higienicznej_pracy_z_komputerem_powinien_przestrzegac_uzytkownik_komputera.html
1  Odpowiednie meble z krzesłem o regulowanej wysokości oraz kącie nachylenia oparcia, duży blat ozwalający zachować właściwą odległość monitora od oczu,
2.  Odpowiednie oświetlenie,
3  Odpowiedni mikroklimat: temperatura 21-220C, wilgotność powietrz 50-65%, lekki ruch powietrza,
    używanie bezpiecznych monitorów,
4  Stosowanie filtrów ochronnych,
5  Zachowanie maksymalnej odległości monitora od oczu,
6  Wykonywanie ćwiczeń relaksujących wzrok,
7  Stosowanie częstych przerw w pracy z komputerem.

Podstawowe zasady właściwego użytkowania komputera.

1. Jednostkę centralną ustawiamy w pewnej bezpiecznej odległości od ściany, aby nie zasłaniać otworów wentylacyjnych
i umożliwić cyrkulację powietrza.
2. Przewody zasilające i łączące nie powinny być uszkodzone, naprężone i skręcone.
3. Przed odłączeniem lub przyłączeniem nowego elmentu wyłączamy jednostkę centralną.
Nie musi to dotyczyćto podłączanych przez port USB (np. myszka, klawiatura).
Czasem podłączenie nowego urządzenia powinno byc poprzedzone zainstalowanem związanego z tym oprogramowania
bo system może nie rozpoznać urządzenia.
4. Monitor umieszczamy w odległości 70 cm od oczu (min. 40 cm - 50 cm, zalecane 70cm), śreodek ekranu na wysokości brody.
Pomieszczenie, w którym pracujemy powinno być oświetlone.
5. Ekran monitora często przecieramy odpowiednią ściereczką, przy wyłaczonym monitorze i komputerze.
Najlepiej czyścić korzystając z odpowiedniego zestawu  do czyszczenia ekranów LCD, monitorów CRT oraz klawiatur.
Przykładem zestawu może byc np. Big Screen  Cleaner, złożony ze ściereczki  mikrofiby, płynu czyszczącego, szcoteczki i scieraczek czyszczących.
6. Aby oszczędzać wzrok usytawiamy mały kontreast i małą jaskrawość obrazu na ekranie.
7. Klawiaturę umieszcza ię w odległości 5-10 cm od brzegu blatu, aby było miejsce na oparcie dłoni.
Łokcie powinny znajdować sie na wysokości klawiatury.
8. Podczas pracy z komputerem często odrywamy wzrok od ekranu i spoglądamy na odległy przedmiot (najlepiej drzewa, rośliny).
10. Dyskietkę,  płytę CD/DVD, pamieć pendrive  wyjmujemy z odpowiedniego napędu tylko wtedy gdy urządzenie nie pracuje
(np. nie świeci się dioda kontrolna).
Pendrive powinien być odłaczony programowo  przed wyjęciem (prawy klaiwisz myszy na ikonie urządzenia, potem Odłącz).
11. Dyskietki, płyty CD/DVD przechowujemy z dala od źródła ciepła lub pola elektromagnetycznego (np. kolumn głośnikowych).
12. Szczególnie nalezy uważać na pracę z laptopem by nie zalac go np. jakimś płynem.
Przy dłuższej pracy z używaniem klawiatury warto czasem podłaczyć przez USB zewntrzną,  dodatkowo zakupioną klawiaturę.
Niezbędna jest często myszam np. do obsługi programów graficznych.
13. Komputer i inne urządzenia komputerowe  powiny byc podłączony do gniazdka zasilającego z bolcem (zerowanie, uziemnienie)
nie bezpośrednio a poprzez listwę zasilającą.
14. Podczas pracy nalezy robić krótkie przerwy np. co godzinę.
15. W razie  przypadku zauważenia iskrzenia, dymu, wyczucia swądu lub spostreżenia innych objawów mogących spowodować pozar,
nalezy wyłączyć urządzenia stanowiące zagrozenie a najlepiej wyłaczyć zasilanie główne.
16. Komputer wyłaczamy programowo a nie przyciskiem wyłącznika.
W wyjątkowych, awaryjnych sytuacjach  można wyłączyć wyłącznikiem, przytrzymując go dłużej, ewentualnie uruchić ponownie 
przyciskiem Reset (jesli jest jak np. w komputerze stacjonarnym).
17. Nie wolno “majsterkować ” przy urządzeniu komputerowym przed wyłączeniem go z prądu.
18.  Nie należy chwytać za kable , tylko za wtyczki
19.  Nie wolno zamoczyć lub zalać urządzenia (zwłaszcza niebezpieczne dla laptopa, praktycznie jego zniszczenie!)
20. W przypadku zapalenia się urządzenia należy odciąc źródło zasilania,  
zakryć urządzenie kocem lub grubą tkaniną (nie gasić włączonego urządzenia wodą!).



Linki:

http://www.szkoleniapoznan.graphium.pl/nauka/so/bhp.pdf
http://www.plusedukacja.pl/pub/uploaddocs/lab1_bhp.pdf
http://www.sciaga.pl/tekst/59454-60-zasady_bezpiecznej_pracy_z_urzadzeniami_techniki_komputerowej
http://www.sciaga.pl/tekst/72011-73-bezpieczna_i_higieniczna_praca_przy_komputerze
http://poradnikdomowy.pl/poradnikdomowy/1,116269,10702143,Bezpieczna_praca_przy_komputerze.html
http://www.beata_nowak.republika.pl/pliki/din1.pdf

Czternaście zasad bezpiecznej pracy z komputerem

http://praca.wp.pl/strona,2,title,Czternascie-zasad-bezpiecznej-obslugi-komputera,wid,12605153,wiadomosc.html

Dzięki nowinkom ergonomicznym praca w biurze staje się coraz mniej uciążliwa.
Dużo jednak zależy od zachowania użytkowników sprzętu komputerowego.
Poznaj ergonomiczne zasady jego obsługi.


Zespół cieśni kanału nadgarstka to typowa dolegliwość biurowa.
Dawniej zapadali na nią ludzie wykonujący ciężkie prace fizyczne, np. górnicy, budowlańcy, kopacze.
Dziś na tę przykrą chorobę skarżą się głownie urzędnicy i menedżerowie, którzy przed komputerem spędzają po kilka czy nawet kilkanaście godzin dziennie.

Uczeni z Uniwersytetu Harvarda obliczyli, że statystyczny użytkownik peceta czy macintosha co roku uderza palcami w klawiaturę ponad 2 mln razy.
Równa się to pięciu 40-godzinnym tygodniom pracy spędzonym wyłącznie przy komputerze.
Na początku żadnych złych efektów nie widać.
Ale zwykle po kilku talach pojawia się takie oznaki, jak drętwienie, mrowienie czy zaburzenie czucia w obrębie unerwienia skóry ręki (kciuka, palca wskazującego i środkowego).
No i ból, który nasila się szczególnie w nocy.
Inne nieprzyjemne objawy to osłabienie chwytu, brak precyzji i ograniczenie ruchów.
Bezpośrednią przyczyną jest wzmożony nacisk nerwu pośrodkowego w obrębie tkanek nadgarstka.
Zwiększone ciśnienie powoduje zaś niedokrwienie, przygniecenie lub czasem nawet przerwanie nerwu.

Jest w tym wszystkim także dobra wiadomość.
Przed chorobą cieśni kanału nadgarstka można się bronić – poprzez dbałość o ergonomię obsługi sprzętu komputerowego.

Czternaście zasad bezpiecznej pracy z komputerem

Jak prawidłowo pracować przy komputerze


1. Zostaw przynajmniej 10 cm wolnego miejsca między klawiaturą a krawędzią blatu biurka.
2. Klawiatura i myszka powinny być umieszczone na wysokości łokcia lub trochę niżej.
3. Myszka nie powinna być odchylana za bardzo na boki. Jeżeli dużo jej używasz, ustaw ją nawet na wprost swego ciała.
4. Pamiętaj o symetrii. Monitor i klawiatura powinny być umieszczone na wprost ciebie.
5. Rozdzielczość ekranu i wielkość czcionek powinny być ustawione tak, abyś swobodnie widział to, co jest na monitorze.
6. Zapomnij o tak zwanej pozycji 90 stopni. Optymalnie jest, kiedy kąty między udem a podudziem oraz ramieniem i przedramieniem są większe niż 90 stopni.
7. Kąt między ramieniem a przedramieniem powinien mieć 120 stopni.
8. Opieraj łokcie na oparciach krzesła.
9. Klawiatura powinna być ułożona na wysokości łokci. Jeśli będzie wyżej, fundujesz sobie bóle ramion.
10. Nadgarstki nie powinny opierać się o kant stołu.
11. Ręce podczas pisania powinny być swobodne i prawidłowo ułożone.