JAK DZIAŁA KOMPUTER

Jednostki informacji:

Systemy liczbowe:
dziesiętny – cyfry 0…9
Systemy stosowane w informatyce (komputerach):
Dwójkowy: cyfry 0, 1
Ósemkowy: cyfry 0…7
Szesnastkowy: cyfry 0..9, A, B, C, D, E, F

 

Jednostki informacji:

Budowa komputera

Najważniejsze elementy:

omputera

Ze względu na funkcje urządzenia komputera dzielą się na:

Aby wszystkie elementy działały i komunikowały się,
należy je umieścić na płycie głównej komputeramainboard.

Na płycie głównej znajdują się: gniazdo procesora, gniazda rozszerzające, złącza dla modułów pamięci,
gniazda do podłączenia dysków i napędów CD/DVD,
porty oraz pamięć ROM (przechowująca mały program BIOS, który pozwala uruchomić komputer).

 

W konfiguracjach dominujących w pierwszej dekadzie XXI wieku
większość urządzeń zrealizowanych na płycie głównej zgrupowana jest w dwóch układach scalonych zwanych mostkami.
Mostek północny, podłączony bezpośrednio do procesora przy pomocy magistrali FSB,
zawiera kontroler pamięci oraz kontroler szyny graficznej.
W przypadku zintegrowania kontrolera pamięci z procesorem mostek ten może nie występować,
wówczas bezpośrednio do procesora podłączany jest przez łącze Hyper Transport mostek południowy.
Mostek południowy, podłączony do mostka północnego, może zawierać kontrolery
PCI, USB, dźwięku, Ethernetu, dysków (ATA, SATA)
itp.
Do niego też zazwyczaj podłączone są dodatkowe zewnętrzne kontrolery (np. IEEE 1394).
Na płycie głównej umieszczony jest także zegar czasu rzeczywistego
.

Komputer działa pod kontrolą programów.
Programy mają różne oznaczenia, np.
system operacyjny,  sterownik (driver, drajwer),
program użytkowy.
Pomiędzy użytkownikiem a komputerem czy urządzeniem jest kilka warstw komunikacyjnych.
Komputer wraz z oprogramowaniem to system komputerowy.

Z Wikipedii:

System komputerowy (ang. computer system) – układ współdziałania dwóch składowych: sprzętu komputerowego
oraz oprogramowania, działających coraz częściej również w ramach sieci komputerowej.
Można mówić o następujących poziomach takiego systemu: sprzęt komputerowy,
system operacyjny
(oprogramowanie systemowe), oprogramowanie użytkowe (aplikacje).
W pełni zautomatyzowany system komputerowy działa bez udziału człowieka.

Struktura systemu komputerowego składa się z pięciu zasadniczych warstw tj. warstwa sprzętowa,
system operacyjny
, programy narzędziowe, programy użytkowe i użytkownicy.

Oprogramowanie systemowe – kontroluje i koordynuje działanie zasobów sprzętowych przez zastosowanie
różnych programów użytkowych dla różnych użytkowników.
Warstwa tworzona przez twórców systemu operacyjnego – są to zazwyczaj wysoko wyspecjalizowani specjaliści.

Oprogramowanie narzędziowe – dogodne interfejsy użytkowe wspomagające zarządzanie zasobami sprzętowymi oraz usprawniające,
modyfikujące oprogramowanie systemowe,
zazwyczaj pisane przez niezależnych programistów, którzy mają na celu usprawnienia
wykonywania programów w bardziej wygodny i wydajny sposób,
a przy tym często eliminują błędy czy też niedociągnięcia oprogramowania systemowego.

Oprogramowanie użytkowe – określają sposoby użycia zasobów systemowych do rozwiązywania problemów obliczeniowych
zadanych przez użytkownika (kompilatory, systemy baz danych, gry, oprogramowanie biurowe), tworzone przez programistów.

Użytkownicyludzie, maszyny, inne komputery, mający bezpośredni kontakt z oprogramowaniem użytkowym.

 
Program komputerowy – najwyższy poziom zarządzania sprzętem (np. edytor tekstu)

System operacyjny – zajmuje się bezpośrednio wykonywaniem poleceń użytkownika i może zarządzać sprzętem za pośrednictwem BIOS-u

Programy obsługi – do indywidualnego sterowania konkretnymi urządzeniami (driver np. do karty graficznej)

BIOS  (Basic Input Output System) – oprogramowanie komputera do zarządzania sprzętem zaraz po jego włączeniu.
Umożliwia elementarne operacje jak sterowanie dyskami, portami wejścia/wyjścia, karta grafiki itp.

Setup to interfejs do wprowadzenia zmian w BIOS (np. zmiana daty, kolejności ładowania systemu)


Sprzęt – urządzenia fizyczne (procesor, pamięć, dyski, urządzenia peryferyjne itp.)

 

Urządzenia wewnątrz komputera

Procesor – układ krzemowy zawierający jednostkę centralną CPU.
Ma za zadanie wykonywanie poleceń na podstawie instrukcji programu.
Procesor składa się głównie z 2 elementów: modułu sterującego i modułu arytmetyczno – logicznego,
wykonującego instrukcje pochodzące z programu komputerowego na danych z pamięci operacyjnej.

Rejestr procesora – przechowuje dane i instrukcje do natychmiastowego wykonania.
Pamięci podręczne L1 i L2 (I i II poziomu) przechowują dane i instrukcje, które mogą być przydatne i wprowadzone do rejestru.

Pamięć wewnętrzna

ROM (Read Only Memory) – pamięć stała - dane i programy zapisane na stałe
RAM (Random Access Memory) – pamięć operacyjna o dostępie swobodnym, ulega skasowaniu po wyłączeniu komputera.

Dysk magnetyczny – nośnik, który przechowuje dane.

Dysk twardy – składa się z wirujących talerzy z nośnikiem magnetycznym, na których głowice zapisują i odczytują dane.
Głowice nie stykają się z powierzchnią (poduszka magnetyczna).
Talerze są podzielone na ścieżki i sektory.

Dyski wymienne: dyskietki, Zip-Drive, IOmega, PenDrive – podłączany przez gniazdo USB, płyty CD/DVD
– typu R (jednokrotnego zapisu) i RW (wielokrotnego zapisu)

 

Karty rozszerzeń – dodatkowe wyposażenie komputera:

Najpopularniejsze karty rozszerzeń:

Karta grafiki – wyświetlanie obrazu na monitorze

Karta dźwiękowa

Karta sieciowa

Modem wewnętrzny

Karta TV

Karta wideo

FireWire – o szybkim transferze danych (np. do kamer lub dysków zewnętrznych)

Karty specjalistyczne – np. do urządzeń pomiarowych

 

Urządzenia zewnętrzne

Monitor: CRT (z lampą kineskopową) i LCD lub LED cienko krystaliczne .

Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, LCD (ang. Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz,
którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu
pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.

W monitorach LCD podświetlanie ekranu może być za pomocą diod LED dzięki którym osiągany jest większy kontrast obrazu,

Drukarka printer – pobiera dane z komputera i drukuje na papierze 

Rozdzielczość zwykle 600-1200 dpi (dpidots per inch – punktów na cal)>

Główne rodzaje drukarek: drukarki igłowe, atramentowe, laserowe (kiedyś były też m.in. np. wierszowe).

Skaner – umożliwia wprowadzanie zdjęć, grafiki, tekstu.

Tablet – do rysowania precyzyjnego – tworzenia grafiki i w programach do projektowania (CAD)

Ploter do rysowania na wielkich arkuszach papieru. Są też plotery tnace.