Wiadomości
ogólne z informatyki
Temat: 1. Wiadomości ogólne z
informatyki. Zamiana systemów. Kody ASCII.
Temat 2: Podstawowe elementy komputera i ich funkcje.
Podstawowe pojęcia informatyczne: Hardware, software.
Historia MC, podział
komputerów. Systemy liczenia. Zamiana systemów. Zapis informacji. Kod ASCII.
Kodowanie liczb.
Podstawowe elementy komputera
Podstawowe pojęcia
informatyczne: informatyka, sprzęt, oprogramowanie, informacja,
programy
Etapy pracy z komputerem. Historia informatyki, generacje
komputerów
Główne obszary zastosowań informatyki. Zastosowanie komputerów.
Podział użytkowników komputerów.
Zamiana systemów: Systemy liczenia, Szesnastkowy system
liczbowy – heksadecymalny
Zamiana liczb, Zamiana ułamkowej części liczby dziesiętnej na binarną
Zapis dużych i małych liczb w informatyce, bit, bajt, Sposoby zapisu
informacji, Kodowanie, szyfrowanie, Określenie ilości informacji,
Kody ASCII, ASCII, Znaki kodów ASCII w systemach
liczenia, Kodowanie liczb, Kodowanie rysunków
Podstawowe elementy komputera: KOMPUTER JAKO PODSTAWOWE NARZĘDZIE
INFORMATYKI
Komputery, System komputerowy, Pamięć, M i k r o p r o
c e s o r, Słowo maszynowe,
Układy Wejścia Wyjścia, Często używane gniazda – porty w komputerze,
Porty zewnętrzne, Standardy dysków - kontrolery napędów (CD-ROM, HDD),
Bramka logiczna
Podstawowe elementy komputera, Płyta
główna (motherboard), Standardy architektur – ISA, EISA, VESA, PCI
Procesor - CPU,
Pamięć RAM (Random Access
Memory, Wentylator procesora, zasilacz, Pamięć masowa, Dysk
twardy HD
Stacja dyskietek FD, Napęd
optyczny (CD-ROM, DVD), Nagrywarka CD, Pamięć USB, Karta
sieciowa
Karta dźwiękowa, Karta
graficzna, Monitor, Parametry monitorów, Drukarki,
Podstawowe pojęcia informatyczne
•
Informatyka: Dziedzina
nauki zajmująca się przetwarzaniem informacji przy pomocy komputera.
Zajmuje się problemami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi metod i środków
przetwarzania informacji. Termin informatyka powstał we Francji. W Polsce od
1968r.
Kraje anglojęzyczne - computer science, information science
•
Informacje: Wielkości
abstrakcyjne, które mogą być przesyłane, przetwarzane, przechowywane i
stosowane do sterowania pewnymi obiektami.
•
Obiekty: Organizmy żywe,
urządzenia techniczne lub systemy takich obiektów
•
Hardware: Sprzęt -
komputer (computer, ordinateur) z urządzeniami
peryferyjnymi
•
Software: Oprogramowanie
•
Sprzęt
i oprogramowanie są
nierozłączne
Sprzęt, oprogramowanie
•
Sprzęt
komputerowy
(hardware) – materialna część komputera.
Ogólnie hardwarem nazywa się sprzęt komputerowy jako taki i odróżnia się go od
software'u – czyli oprogramowania.
•
Software
- oprogramowanie
– całość informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów
i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych
celów.
Celem
oprogramowania jest przetwarzanie danych w określonym przez twórcę zakresie.
Oprogramowanie to dział informatyki.
•
Oprogramowanie
jest synonimem terminów program komputerowy oraz aplikacja,
przy czym stosuje się go zazwyczaj
do określania większych programów oraz ich zbiorów.
•
Oprogramowanie
tworzą programiści w procesie programowania.
Oprogramowanie jako przejaw twórczości jest chronione prawem autorskim, twórcy
zezwalają na korzystanie z niego na warunkach określanych w licencji.
•
Oprogramowanie
pisane jest zazwyczaj przy użyciu różnych języków programowania z
wykorzystaniem algorytmów.
Programy
przekształcające oprogramowanie z postaci źródłowej na binarną to kompilatory.
Niektóre oprogramowanie, np. napisane w całości w językach interpretowanych,
może występować tylko w jednej postaci, spełniającej oba zadania.
I n f o r m a c j a
•
Informacja
to każdy czynnik zmniejszający stopień niewiedzy o jakimś zjawisku czy
obiekcie.
Informacja jest prawie wszystko o czym wiemy lub chcemy się dowiedzieć.
•
Informacja
jest zbiorem danych zebranych w celu ich przetwarzania i otrzymania wyników.
W informatyce wyróżnia się
2 główne działy:
Jeden zajmuje sie sprzętem - H A R D W
A R E
a drugi programowaniem - S O F T W
A R E
•
Komputer – computer
(ang),
ordinateur (fr)
jest podstawowym urządzeniem wykorzystywanym w informatyce.
Współpracują z nim inne urządzenia jak np. drukarki, myszy, plotery,
skanery itp.
•
Sprzętem
stosowanym w informatyce są również przyrządy do pobierania informacji
(np. czujniki, mierniki) jak i urządzenia do przesyłania (np. zwykła sieć
telefoniczna).
•
Wykorzystanie
sprzętu wymaga odpowiednich programów.
Programy
•
Wykorzystanie
sprzętu wymaga odpowiednich programów.
•
Algorytm
- formuła postępowania, przepis działania
•
Program
- zapis algorytmu. Może mieć postać:
1) źródłową - w pewnym języku programowania (np. rozszerzenia BAS,
PAS, C, CPP, LSP, PRG, ASM, FOR)
2) kodu pośredniego - ciąg instrukcji wykonywanych przez interpreter
(np. Basic, AutoLISP)
3) binarną - skompilowana - ciąg instrukcji do wykonania
bezpośredniego przez procesor (rozszerzenie .EXE, .COM w systemach Microsoft)
Etapy pracy z komputerem
•
przygotowanie
i wprowadzenie danych
- Dane wejściowe - We (Input)
•
przetwarzanie
danych - Algorytm
•
otrzymywanie
wyników
- Dane wyjściowe - Wy (Output)
(np. wydruki)
Dane WEjściowe à Przetwarzanie à Dane WYjściowe
Historia informatyki
•
Liczydła
zwane abakusami ok. 2600 r. p.n.e.
•
XVII
w. – Blaise Pascal (1642) i Leibnitz - arytmometr
•
1741r.
- Jacquard - warsztat tkacki sterowany przy pomocy kart perforowanych
•
1883r.
- Charles Babbage - projekt maszyny matem.(sumowanie,
całkowanie). Miała mieć 1000 słów, 50 cyfr- urządzenia mechaniczne.
•
1890r.
- Hollerith (USA) - maszyna do sortowania (wybory w USA)
•
1939-1952
- maszyny zerowej generacji: MARK I, II, III, IV.
MARK I
- pierwsza maszyna (Aiken) na przekaźnikach (3 sek. operacja mnożenia).
•
1946r.
- maszyna pierwszej generacji: ENIAC - 18000 lamp.
Programowanie
- łączenie podukładów do wykonywania ściśle określonych programów. Operacja mnożenia -
3 msek.
•
1945r.
- John von Neuman - program w samej maszynie. Koncepcja stosowana
do dzisiaj.
•
maszyny
drugiej generacji na tranzystorach - od. 1958r. - Odra 1204,
Odra 1325
•
maszyny
trzeciej generacji na układach scalonych: Odra 1325, Odra 1305
•
maszyny
czwartej generacji -
układy scalone o dużej skali integracji
•
Prace
nad komputerami V generacji w latach 80-tych – elektronika
molekularna, sztuczna inteligencja
Generacje komputerów
-
Liczydła
zwane abakusami ok. 2600 r. p.n.e.
-
Maszyna
do dodawania i odejmowania - 1642 r. Blaise Pascal
-
Maszyna
Leibnitza 4 działaniowa (arytmometr), 1694r.
-
Projekt
maszyny analitycznej
w 1822 r. Charles Babage, matem. Angielski
-
Maszyny
analityczne do sortowania i liczenia w 1890 r. - H. Hollerith USA
-
Maszyny zerowej
generacji:
1939-1952,
MARK
I, II, III, IV.
-
Maszyna
matem. na przekaźnikach 1941 r.
-
MARK
I
- 1944r.
-
Maszyna pierwszej
generacji:
ENIAC,
1946
r. -
18000 lamp
elektronowych
-
Maszyna
tranzystorowa
Tradic,
-
Komputery II
generacji, oparte na
tranzystorach, od 1958r.
-
Komputery
III generacji,
1962 r. - układy scalone
-
Komputery
IV generacji - 1968 r., - układy scalone o dużej skali integracji
-
Seryjna
produkcja mikroprocesorów przez Texas Instruments w 1971r.
-
Prace
nad komputerami V generacji w latach 80-tych – elektronika
molekularna, sztuczna inteligencja
Główne obszary zastosowań informatyki:
•
gromadzenie
informacji powiązanych ze sobą w odpowiedni sposób, bazy danych,
np. DBASE,
FOXPRO, MS
Access, MS SQL, INFORMIX, ORACLE,
IBM DB2, Sybase, MySQL, PostgreSQL, MySQL
•
programy
kalkulacyjne,
do obliczeń na tablicach liczbowych, np. LOTUS, Quatro Pro, MS EXCEL
•
przekazywanie
informacji, programy komunikacyjne – połączenie komputerów
w
sieci w celu korzystania ze wspólnych zasobów:
•
-
sieci lokalne LAN (np. Novell, Windows Server, sieci
wielodostępne: Unix, Linux)
•
-
sieci rozlegle WAN (siec telefoniczna, modemy)
•
-
poczta elektroniczna (electronic mail)
•
przetwarzanie
informacji
•
obliczenia
naukowo-techniczne,
•
projektowanie
wspomagane komputerem CAD (Computer Aided Design), np. AutoCAD,
MicroStation, CATIA, SolidWorks
•
zarządzanie
wspomagane komputerem CAM (Computer Aided Management)
•
konstruowanie
wspomagane komputerem CAE (Computer Aided Engineering)
•
przetwarzanie
tekstów (edytory tekstu, np. MS WORD, OpenOffice,
dawniej AmiPro, TAG, ChiWriter),
•
systemy DTP
opracowanie i drukowanie publikacji (np. Ventura Publishing, Cyfroset)
•
edytory
graficzne - obrazy, rysunki, prezentacje graficzne, np. Paintbrush, CorelDraw
•
programy
edukacyjne technika multimedialna: tekst, grafika, animacja, dźwięk
•
systemy
ekspertowe - do wspomagania podejmowania decyzji
•
komponowanie
muzyki, tłumaczenie
tekstów
•
rozpoznawanie
tekstów (OCR)
Zastosowanie komputerów:
Banki, zakłady pracy, szkoły,
komunikacja,
biura projektowe, redakcje, ośrodki naukowe, indywidualni użytkownicy…
Podział użytkowników komputera na
grupy:
•
programiści wykorzystujący
języki programowania do tworzenia oprogramowania
•
czynni
użytkownicy gotowego
oprogramowania
•
użytkownicy
bierni korzystający
z komputera okazjonalnie
Jednostki informacji w komputerze
Komputer jest cyfrowym urządzeniem elektronicznym, jego działanie
polega na istnieniu 2 stanów prądu - przepływ -
reprezentacja przez cyfrę 1 lub brak - cyfra 0.
Systemy liczenia
•
Wszystkie
dane w pamięci komputera są w postaci liczb.
•
Zapis
liczby w systemie o podstawie p
L= Suma [ c(i) * p^(i) ] czyli L = ∑ci
* pi
gdzie: c(i) - cyfra na pozycji
(i), p - podstawa systemu, ^ - potęga
pozycje liczymy od przecinka w lewo -
rosną od 0 do n,
i od przecinka w prawo maleją od -1
W systemie dziesiętnym c=0, 1,
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 (10 cyfr):
L =
∑ci * 10i
L= cn * 10n + cn-1
* 10n-1 + cn-2 * 10n-2 + … c0 * 100
+ c-1 * 10-1 + …
Np. 3748.425 10 =
3*10^3+7*10^2+4*10^1+8*10^0 +4*10^(-1) + 2*10^(-2) + 5*2^(-5)
W systemie dwójkowym c= b = 0, 1
(2 cyfry):
L = ∑ci * 2i = bn * 2n +
bn-1 * 2n-1 + … b0 * 20 + b-1
* 2-1 + …
W systemie 16-wym c= 0, 1, ..9, A,
B, C, D, E, F (16 cyfr):
L = ∑ci * 16i = cn * 16n +
cn-1 * 16n-1 + … 160 * 160 + 16-1
* 16-1 + …
Szesnastkowy system liczbowy -
heksadecymalny
•
Szesnastkowy
system liczbowy
(heksadecymalnym, skrót hex)
– pozycyjny system liczbowy, w którym podstawą jest liczba 16.
Skrót hex pochodzi od angielskiej nazwy hexadecimal.
•
Do
zapisu liczb w tym systemie potrzebne jest szesnaście cyfr:
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, E, E, F.
•
Przykład
zamiany
3E816 = 3*16^2+14*16^1+8*16^0
= 3*256+14*16+8=100010
Cyfry dwójkowe, dziesiętne, szestnastkowe
•
Cyfry
2-we 10-ne 16-we
0000 0 0
0001 1 1
0010 2
2
0011 3
3
0100 4 4
0101 5 5
0110 6 5
0111 7 7
1000 8 8
1001 9 9
1010 10 A
1011 11 B
1100 12 C
1101 13 D
1110 14 E
1111 15 F
Zamiana liczb
•
721
w układzie
dziesiętnym zamienić na binarny
Dzielimy
kolejno na 2, piszemy reszty z dzielenia, które brane od końca są wynikiem
721:2
= 360, reszta 1
360:2 = 180, reszta 0
180:2 = 90, reszta 0
90:2 = 45, reszta 0
45:2 = 22, reszta 1
22:2 = 11, reszta 0
11:2 = 5, reszta 1
5:2 = 2, reszta 1
2:2 = 1, reszta 0
1:2 = 0, reszta 1
Liczba | reszta z dzielenia
721 :
2 | 1 721:2 = 360, reszta
1
360
: 2 | 0 360:2 = 180, reszta
0
180 : 2 | 0 180:2 = 90, reszta 0 itd.
90
: 2 | 0
45 : 2 | 1
22 : 2 | 0
11 : 2 | 1
5 : 2 | 1
2 : 2 | 0 ^
1: 2 |1 |
0
•
721 10 = 10 1101 0001 2 = 2 D 1 16
Cyfry
dwójkowe grupujemy po 4 od końca i każda grupa binarna to 1 cyfra szesnastkowa
Zamiana ułamkowej części liczby dziesiętnej
na binarną
•
Liczbę
dziesiętną w
części ułamkowej (po przecinku) zamieniamy na binarną na zasadzie
mnożenia przez 2,
spisując 1 gdy wynik mnożenia przekracza 1 lub 0 gdy jest mniejszy od 1.
Mnożymy zawsze część ułamkową. Cyfry 1 lub 0 piszemy w kolejności otrzymywania
wyników mnożenia.
(Przy dzieleniu – część całkowita liczby dziesiętnej – pisaliśmy cyfry od końca
działania)
•
Przykład: Zamiana liczby dziesiętnej 25,8125 na binarną.
A) Zamiana części całkowitej: 2510
= 1 1
0 0
1 2= 1*2^4 +
1*2^3 + 0*2^2+0*2^1+1*2^0=25
25:2 | 1
12:2 |0
6:2 | 0
3:2 | 1 ^
kierunek brania cyfr
1:2 | 1 |
0
B) Zamiana części ułamkowej: 0,812510 = 0, 1 1 0 12
=
1*2^(-1)+1*2^(-2) +0*2^(-3)+1*2^(-4)=1*1/2+1*1/4+0*1/8+1*1/16= 0,8125
•
0,8125
*2| 1 0,8125 2=1,6250 à 1 |
1, 6250*2 | 1 0,6250*2=1,2500 à1 V kierunek brania
cyfr
1,
2500*2 | 0 0,2500*2=0,5000 à0
0,
5000*2 | 1 0.5000*2=1,0000 à1
1,0000
Wynik: 25,8125 10 = 11011 , 1101 2
Zapis dużych i małych liczb w informatyce,
bit, bajt
•
W
informatyce stosuje się przedrostki
Kilo, Mega, Giga (z dużej litery)
ale są one dostosowane do systemu 2-go.
Standardowo w terminologii
komputerowej
kilo 10^3=1000 Kilo
2^10 = 1024 (np. 1 KB = 1024 bajtów)
mega 10^6=1 000 000 Mega
2^10 Kilo = 2^10 * 2^10 = 2^20 = 1 048 576
giga 10^9 = 1 000 000 000 Giga
2^10 Mega = 2^30 = 1 073 741 824
BIT b - najmniejsza ilość
informacji w technice komputerowej , reprezentowana przez stan 0 lub 1.
Bajt - B (Byte) - 8 bitów - jednostka w
terminologii komputerowej, np.
do zapisu znaku z klawiatury (liter, cyfry)
Przykładowe jednostki informacji w komputerze
1KB Kilobajt 1024Bajty = 2^10B
1MB Megabajt 1024KB = 1048576B = 1024*1024B=2^20B
1GB Gigabajt = 1073741824B = 1024*1024*1024=2^30
1TB Terabajt = 1024^4B = 2^40
Sposoby zapisu informacji
•
Każda
informacja wprowadzana do komputera musi być zapisana jako ciąg liczb.
•
Program
wczytujący dowolna informacje do pamięci komputera przekształca ja w ciąg liczb
systemu dwójkowego.
Kodowanie, szyfrowanie
•
Kodowanie - przyporządkowanie
jednym znakom reprezentującym informacje - innych znaków. Np. alfabet
Morse'a - każdej literze przyporządkowany jest układ kropek i kresek.
Przekazywano tak informacje drogą radiową. Z kolei znakom klawiatury
przypisujemy cyfrowe kody ASCII.
•
Dekodowanie - proces odwrotny -
odczytywanie informacji przez człowieka.
•
Informacje wchodzące do
komputera są kodowane,
a wychodzące z komputera są dekodowane.
Kodowanie jak i dekodowanie wykonują odpowiednie programy.
•
Systemy
kodowania informacji zostały ujednolicone i obowiązują na całym świecie.
•
Szyfrowanie - forma kodowania,
która powinna uniemożliwić odczytanie informacji przez osobę nie upoważnioną do
tego.
Określenie ilości informacji
•
By
mierzyć ilość informacji ustalono jednostkę.
•
Najmniejsza
ilość informacji to BIT - 0 lub 1.
•
Bit jest małą ilością informacji
i dlatego w informatyce najczęściej posługujemy się bajtem.
•
BAJT (byte) to 8
bitów
•
Bajt
to jakby 8 żaróweczek umieszczonych w rzędzie - na każdej pozycji może się żarówka świecić (1) lub nie (0).
•
Bajt
jest układem 8 bitów,
który może znajdować się w jednym z 256 jednoznacznie rozróżnialnych stanów
- w każdym bajcie
można zapisać liczbę z przedziału od 0 do 255.
Kody ASCII
•
Rozwój
informatyki wymagał ujednolicenia systemów kodowania informacji.
•
Obecnie
praktycznie jedynym systemem używanym dla celów przetwarzania
informacji przez maszyny cyfrowe jest zestaw kodów ASCII (aski).
•
Pełna
nazwa tego systemu kodowania to American Standard Code for Information
Interchange - standardowy kod amerykański do zamiany informacji.
•
Kody
ASCII przyporządkowują
znakom używanym do zapisu informacji liczby od 0 do 255.
Przy tworzeniu tego kodu zdecydowano, ze liczby reprezentujące znaki maja
zajmować jeden bajt, czyli 8 bitów.
•
Polecenia
wykonania operacji zapisane są w kodach ASCII jako liczby od 0 do 31.
Są to kody sterujące, identyczne w każdym kraju.
•
Liczbom
od 32 do 127 przypisano litery, cyfry i znaki specjalne.
•
Liczbom
od 129 przypisano niektóre litery alfabetu niemieckiego, francuskiego i greckiego
oraz wiele symboli graficznych do wykonywania prostych rysunków.
W przedziale tym koduje sie litery innych alfabetów (arabskie, rosyjskie,
specjalne polskie).
•
Zważywszy,
ze w standardzie nie ma miejsca na polskie znaki, kody powyżej 128 mogą być
wykorzystywane m.in. na definicje tych znaków. Kiedyś nie było w tej kwestii
zgodności i dlatego w kraju spotykaliśmy się z kilkoma rożnymi standardami:
Mazovia, DHN, Latin 2. Obecnie obowiązują głównie ISO-8859 i Windows 1250 CE.
ASCII
•
ASCII [aski] (American
Standard Code for Information Interchange)
- 7-bitowy kod przyporządkowujący liczby z zakresu
0-127 literom (alfabetu angielskiego), cyfrom, znakom przestankowym i innym
symbolom oraz poleceniom sterującym.
Przykładowo litera "a" jest kodowana liczbą 97, a znak spacji -
32.
•
Litery,
cyfry oraz inne znaki drukowane tworzą zbiór znaków ASCII.
Jest to 95 znaków o kodach 32-126.
Pozostałe 33 kody (0-31 i 127) to tzw. kody sterujące służące
do sterowania urządzeniem odbierającym komunikat, np. drukarką czy terminalem.
•
Ponieważ
kod ASCII jest 7-bitowy, a większość komputerów operuje
na 8-bitowych bajtach, dodatkowy bit można wykorzystać na
powiększenie zbioru kodowanych znaków.
Powstało wiele różnych rozszerzeń ASCII wykorzystujących
ósmy bit (np. norma ISO 8859, rozszerzenia firm IBM lub Microsoft),
nazywanych stronami kodowymi.
Również kodowanie UTF-8 można uważać za
rozszerzenie ASCII, tutaj jednak dodatkowe znaki są kodowane na 2 i więcej
bajtach.
Kodowanie liczb
Kody ASCII są systemem zapisu w
pamięci komputera znaków graficznych i poleceń sterujących.
Pozwalają na zapisywanie cyfr, wiec
również można zapisać liczby.
Istnieje wiele systemów kodowania
liczb.
W IBM PC bity numerujemy od 0 do 7 (pozycja
najwyższa).
Bit nr 7 przeznaczony jest na zakodowanie znaku, 0 na tym bicie oznacza
liczbę dodatnia, 1 - ujemna.
Największa liczba
dodatnia (zakodowana
1 Bajtem): L=2^(8-1)-1 = 2^7-1 = 128-1=127 (01111111=127)
Analogicznie najmniejsza liczba
ujemna :
L=-2^7=-128 (10000000 = -128)
W 4 bajtach (standard IBM PC) możemy
kodować liczby od -2^31
do 2^31-1
czyli od - 2 147 483 648 do 2 147 483 647
W obliczeniach często posługujemy
sie liczbami rzeczywistymi, tzn. z częścią ułamkową.
L = M*P^w = M*Pw
M-mantysa (dodatnia lub
ujemna <1),
P - podstawa systemu,
w - wykładnik potęgi, cecha (dodatni lub ujemny)
W systemie dwójkowym: L=M*2^w
=M*2w
w IBM PC na zapis liczby rzeczywistej poświęca sie 4 lub 8 bajtów.
Dla liczb 4-bajtowych (32 bity
zanumerowane od 0 do 31):
bit 31 - znak (0 dla +, 1 dla -)
bit 30 do bitu 23 (8 bitów - 2 bajty) -
wykładnik powiększony o 127
bit 22 do bitu 0 - liczba ułamkowa M
Liczby które można zapisać w ten sposób
leżą w przedziale:
0.1175494*10^37 do 0.3402823*10^39
Kodowanie liczb, c.d.
•
Przy pracy z
komputerem wprowadzamy liczby dziesiętne, program zapisuje je w systemie
dwójkowym,
wynik podaje w 10-nym.
Prowadzi to do czasem do niedokładności wyniku.
•
Zamiast
przecinka dziesiętnego w informatyce wprowadza sie kropkę
(system USA).
Często w programach stosuje sie jednak przecinek,
np. w EXCELu, wersjach europejskich
•
Program
opracowujący dowolne informacje musi być poinformowany, które komórki ma czytać
jako kody ASCII, a które jako liczby.
•
Np.
01010111 może reprezentować literę W
lub liczbę 87.
Kodowanie rysunków
•
Współrzędne
x,y określają dla każdego punktu jego położenie, następne liczby określają
kolor punktu i jasność
(dla monitorów mono tylko położenie i jasność)
KOMPUTER JAKO PODSTAWOWE NARZĘDZIE
INFORMATYKI
•
Komputer - computer
- elektroniczne urządzenie stosowane do przetwarzania informacji.
Compute - liczyć.
EMC - wcześniejsze określenie komputera w Polsce.
•
Komputer
służy do
obliczeń, gromadzenia, porządkowania i analizowania informacji (gospodarczych,
techn., naukowych itd.).
•
Komputer analogowy -
dane głownie w postaci analogowej (ciągłej)
•
Komputer cyfrowy
- dane są zapisane głownie w postaci dyskretnej (cyfrowej) - digital
computer
Komputery
•
Mainframe – często o
większych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie
dużych ilości danych na potrzeby różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli
serwerów itp.
•
Minikomputer - komputer średniej wielkości,
przeznaczony do obsługi nie więcej niż kilkudziesięciu użytkowników,
pracujących na własnych terminalach.
•
Mikrokomputer - komputer
przeznaczony w zasadzie dla pojedynczego użytkownika, choć wydajne
mikrokomputery
mogą pracować w trybie wielodostępnym. Pierwotnie komputer, którego procesor
zbudowano z układów scalonych VLSI.
•
Komputery
osobiste Personal Computer - PC - przeznaczone dla jednego
użytkownika.
Standardem są komputery IBM (International Business Machines
Corporation).
Komputery kompatybilne – zgodne z działaniem oryginalnych.
Komputery obsługujące wielu
użytkowników -
podłączone do nich terminale
lub komputery osobiste pełniące rolę terminali
(np. IBM PC z odpowiednim oprogramowaniem i urządzeniem pozwalającym na
podłączenie do sieci telefon.).
Typy
komputerów
Współcześnie komputery dzieli się na:
•
komputery
osobiste
("PC", personal computer) – o rozmiarach
umożliwiających ich umieszczenie na biurku, używane zazwyczaj
przez pojedyncze osoby
•
komputery
domowe
– poprzedniki
komputerów osobistych, korzystające z telewizora, jako monitora.
•
konsola – następca komputera
domowego wyspecjalizowany w programach rozrywkowych. Zazwyczaj korzysta z
telewizora jako głównego wyświetlacza.
Posiada ograniczone oprogramowanie przygotowane do wydajnego uruchamiania
programów i gier.
Na niektórych modelach można zainstalować inny system operacyjny i
wykorzystywać do specyficznych zastosowań, np. procesory graficzne konsoli PS3
•
komputery
mainframe
– często o większych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie
dużych ilości danych na potrzeby
różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli serwerów itp.
•
komputery
gospodarcze
– używane w gospodarstwach rolnych w celu efektywnego sterowania procesami
produkcyjnymi.
•
superkomputery – największe
komputery o dużej mocy obliczeniowej, używane do czasochłonnych obliczeń
naukowych
i symulacji skomplikowanych systemów.
•
komputery
wbudowane
– (embedded) specjalizowane komputery służące do sterowania
urządzeniami z gatunku automatyki przemysłowej,
elektroniki użytkowej (np. telefony komórkowe itp.) czy wręcz
poszczególnymi komponentami wchodzącymi w skład komputerów.
Podstawowe elementy komputera
•
Większość
współczesnych komputerów opartych jest na tzw. architekturze von Neumanna,
tj. składa się z trzech podstawowych elementów:
–
procesora – podzielonego na część
arytmetyczno-logiczną czyli układu, który faktycznie wykonuje
wszystkie konieczne obliczenia oraz część sterującą
–
pamięci
RAM
– (Random Access Memory) czyli układy scalone, które przechowują program i dane
(umożliwia to m.in. samomodyfikację programu) oraz bieżące wyniki obliczeń
procesora i stale, na bieżąco wymienia dane z procesorem
–
urządzeń
wejścia/wyjścia
– które służą do komunikacji komputera z otoczeniem.
Architektura von Neumanna
•
Polega
na ścisłym podziale komputera na trzy podstawowe części:
–
procesor (w ramach którego
wydzielona bywa część sterująca oraz część arytmetyczno-logiczna)
–
pamięć
komputera (zawierająca
dane i sam program)
–
urządzenia
wejścia/wyjścia
•
System
komputerowy zbudowany w oparciu o architekturę von Neumanna powinien:
–
mieć
skończoną i funkcjonalnie pełną listę rozkazów
–
mieć
możliwość wprowadzenia programu do systemu komputerowego poprzez urządzenia
zewnętrzne
i jego przechowywanie w pamięci w sposób identyczny jak danych
–
dane
i instrukcje w takim systemie powinny być jednakowo dostępne dla procesora
–
informacja
jest tam przetwarzana dzięki sekwencyjnemu odczytywaniu instrukcji z pamięci
komputera i wykonywaniu tych instrukcji w procesorze.
Budowa komputera
Najważniejsze elementy
- procesor - steruje pracą całego systemu i przetwarza dane
- pamięć wewnętrzna - przechowuje i wykonuje programy oraz czasowe przechowuje dane
- pamięć zewnętrzna - do trwałego przechowywania danych
- urządzenia peryferyjne - karta grafiki, karta sieciowa, drukarka, klawiatura, myszka, skaner itp. Do wymiany danych z otoczeniem
- magistrale i porty - do komunikowania się elementów systemu
Ze względu na funkcje jakie pełnią urzadzernia komputera, dzielą się na:
- wejściowe - do wprowadzania danych, np. klawiatura, myszka, skaner
- wyjściowe - na które komputer wysyła dane, jak monitor, drukarka, ploter.
Aby wszystkie urządzenia poprawanie działały, nalezy je umieścić w
odpowiednim układzie elektronicznym. Jest to płyta główna
komputera.
Płyta główna (mainboard)
Na płycie głównej znajduja się: gniazdo mikroprocesora, gniazda
rozszerzające, złącza dla modułów pamieci, gniazda do
podłączenia dysków, dyskietek, CD, DVD.
porty, pamięć ROM (przechowuje mały program BIOS, który pozwala uruchomić komputer).
Gniazda: klawiatury i myszy: PS2, porty COM, LPT, USB.
Gniazda AGP, PCI. Chipset.
System komputerowy
Wejście --> Komputer --> Wyjście
•
Wejście:
Klawiatura, dyskietka, dysk
przenośny, CD/DVD, taśmy magnetyczne,
USB, inne nośniki, np. taśmy, karty…
•
Komputer:
Procesor (część
arytmetyczno logiczna i sterująca),
Pamięć komputera (na dane i program)
–
ROM (pamięć stała do
odczytu),
–
RAM (na program, dane)
…
•
Wyjście:
monitor, drukarka, pamięć magnetyczna, ploter, CD/DVD, USB, ploter ….
Pamięć wewnętrzna komputera
Ciąg komórek, z których każda ma swój adres.
•
ROM (Read only
memory)
-
tylko do odczytu, zapisana podczas produkcji
Umożliwia zainicjowanie pracy po włączeniu komputera
Zawiera
ona stałe dane potrzebne w pracy urządzenia - na przykład procedury startowe
komputera,
czy próbki przebiegu w cyfrowym generatorze funkcyjnym.
Z pamięci tej dane można tylko odczytywać. Są w niej przechowywane podstawowe
dane, które muszą zostać zachowane, nawet jeśli urządzenie nie jest zasilane.
•
RAM (Random Access
Memory)
-
pamięć o dostępie swobodnym, ginie po wyłączeniu
Układy
scalone, które przechowują program i dane oraz bieżące wyniki obliczeń
procesora i stale, na bieżąco wymienia dane z procesorem.
Podstawowy rodzaj pamięci cyfrowej.
W
pamięci RAM przechowywane są aktualnie wykonywane programy i dane dla
tych programów oraz wyniki ich pracy.
Zawartość większości pamięci RAM jest tracona kilka sekund po zaniku
napięcia zasilania,
niektóre typy wymagają także odświeżania,
dlatego wyniki pracy programów muszą być zapisane na innym nośniku danych.
Pamięć RAM ma zastosowanie nie
tylko na płycie głównej komputera ale także m.in. w kartach
graficznych i muzycznych (szybsze).
Pamięć operacyjna
Pamięć
operacyjna
(internal memory, primary storage) - jest to pamięć adresowana i
dostępna bezpośrednio przez procesor,
a nie przez urządzenia wejścia-wyjścia procesora.
W pamięci tej mogą być umieszczane rozkazy (kody operacji) procesora (program)
dostępny bezpośrednio przez procesor i stąd nazwa pamięć operacyjna.
•
Jest
czasem utożsamiana z pamięcią RAM, choć jest to zawężenie pojęcia,
pamięcią operacyjną jest też pamięć nieulotna (ROM, EPROM
i inne jej odmiany) dostępna bezpośrednio przez procesor.
Obecnie pamięci operacyjne są wyłącznie pamięciami elektronicznymi, dawniej
używano pamięci ferrytowych.
•
W
obecnych komputerach głównym rodzajem pamięci operacyjnej jest pamięć RAM,
wykonana jako układy elektroniczne,
wykorzystywana przez komputer do przechowywania programu i danych podczas jego
pracy.
M i k r o p r o c
e s o r
- serce/mózg - steruje pracą całego
systemu.
Procesor składa się głównie z 2 elemantów:
- modułu sterującego
- modułu arytmetyczno-logicznego
W komputerach osobistych typu IBM PC stosuje się procesory: Pentium, Celeron, Athlon...
Procesor zbudowany z milionów tranzystorów połączonych przewodami np. 0,13 mikrona.
W procesorze jest rejestr, w którym czekają w kolejce dane i instrukcje do wykonania.
Pamieci podręczne procesora L1 i L2.
Procesor pracuje w tzw. cyklu rozkazowym:
- pobiera z komórki pamięci wskazanej
przez licznik rozkazów kolejną informację, zwaną słowem maszynowym
- zwiększa zawartość licznika rozkazów o 1
- dekoduje słowo maszynowe traktując je
jako rozkaz lub daną
- wykonuje operacje określona tym słowem
- jeśli operacja nie dotyczy zakończenia
to pobiera kolejne słowo maszynowe
Słowo maszynowe
•
Słowo
maszynowe reprezentuje podstawowa jednostkę transmisji informacji
w danym typie komputera.
Im
szybszy komputer to słowo maszynowe dłuższe.
Obecnie stosuje się słowa o długości 8, 16 i 32, 64 bity.
Uniwersalność komputera polega na tym, że dane mogą być
wprowadzane i wyprowadzane za pomocą wielu urządzeń.
Zawiera dane interpretowane
przez procesor (czyli rozkazy)
lub dane interpretowane przez program (czyli liczby lub znaki).
Słowo maszynowe to podstawowa
porcja informacji, na której operuje system komputerowy.
Słowo, w przypadku maszyn operujących na arytmetyce binarnej,
jest liczbą złożoną z odgórnie określonej ilości bitów.
Liczbę bitów w słowie nazywamy długością lub szerokością
słowa
i z
przyczyn praktycznych zazwyczaj jest ona potęgą liczby 2.
Wielkość słowa określa rozmiar szyny danych oraz rejestrów procesora.
Układy Wejścia Wyjścia
•
Wymiana
informacji pomiędzy urządzenia zewnętrznymi i komputerem odbywa się za pomocą
specjalnych układów
wejścia / wyjścia (I/O - input/output), posiadających
odpowiednie gniazda i łącza do podłączenia urządzeń zewnętrznych,
zwanych peryferyjnymi.
•
Pewne
urządzenia należy podłączyć przy wyłączonym komputerze! Inaczej grozi to awarią.
Często używane gniazda – porty w komputerze
Porty zewnętrzne komputera
•
Najczęściej
stosowane g n i a z d a (porty) :
•
-
gniazdo z a s i l a n i a ko m p u t e r a
•
-
gniazdo z a s i l a n i a monitora
•
-
gniazdo k l a w i a t u r y
•
-
gniazdo s y g n a l u wizyjnego m o n i t o r a
•
-
porty szeregowe, np. RS232C (męski, wąski lub
szeroki - igły)
Mianem portu szeregowego określa się port, przez który dane
przesyłane są w postaci ciągu bitów (w szeregu).
Komputer posiada wiele portów szeregowych.
Mogą być to porty COM, PS/2, DIN, USB, FireWire i inne oprócz LPT.
Podstawowymi urządzeniami, które są podłączane do portów
szeregowych to przede wszystkim klawiatura i mysz.
•
-
port równoległy LPT - C e n t r o n i c s (otwory - 25) do
podłączenia drukarki, skanera, modemu…
LPT
jest jedynym portem równoległym ( LPT - Line Printer Terminal -
terminal drukarki wierszowej).
Jest przeznaczony do podłączenia drukarki, ale możemy
podłączyć także skaner, czy modem lub inne urządzenia wyposażone we
wtyczkę LPT.
Dane przekazywane są w ciągu całych bajtów (8 bitów) co umożliwia
uzyskanie transferu do 1,2MB/s.
Port ten, podobnie jak starszy model portu szeregowego COM posiada 25 igieł.
COM (ang. Communication
Port - port komunikacyjny).
Dosyć
dobry i trwały standard w starszych i nowszych komputerach.
Każdy komputer posiada 2 takie porty. Do niego możemy podłączyć takie
urządzenia jak mysz (standard podłączania myszy został przejęty głównie przez
PS/2), modemy zewnętrzne oraz inne urządzenia z wtyczką COM.
Dwa fizycznie podłączone porty noszą odpowiednio nazwy COM1 i COM2. W
komputerze mogą znajdować się także wirtualne porty - COM3 i COM4.
Porty zewnętrzne
•
PS/2 (ang. Personal
System/2). Jest to odmiana portu szeregowego, która zastąpiła standard DIN.
Wtyczka posiada 6 bolców.
Złącze umożliwia podłączenie klawiatury lub myszy
do
naszego komputera.
Czasami możemy spotkać się z kolorowymi wtyczkami PS/2, np. zielony i
fioletowy, gdzie zielony jest od myszki, a fioletowy od klawiatury.
•
COM
(ang. Communication Port - port komunikacyjny). Dosyć dobry i
trwały standard w starszych i nowszych komputerach.
Każdy komputer posiada 2 takie porty. Do niego możemy
podłączyć takie urządzenia jak mysz (standard podłączania myszy został
przejęty głównie przez PS/2),
modemy zewnętrzne oraz inne urządzenia z wtyczką COM. Dwa
fizycznie podłączone porty noszą odpowiednio nazwy COM1 i COM2.
W komputerze mogą znajdować się także wirtualne porty - COM3 i COM4.
Port ten posiada 9 igieł, możemy spotkać się ze starszą wersją tego portu
posiadającą 25 igieł. Złącze COM określane jest często nazwą RS 232C
•
USB (ang. Universal
Serial Bus - uniwersalna magistrala szeregowa). Port ten
został opracowany przez firmy Compaq, IBM, DEC, Intel i Microsoft.
Jest to standard połączenia komputera z urządzeniami zewnętrznymi (skanery,
drukarki czy aparaty cyfrowe).
Urządzenia USB nie wymagają oddzielnego zasilacza (np. jak modemy podłączane do
portu COM).
Podłączanie urządzeń nie jest trudnym zadaniem. Każde urządzenie podłączamy
szeregowo do poprzedniego co eliminuje plątaninę kabli.
Wersja USB 1.1 zapewnia transfer rzędu 12 Mb/s, natomiast jego nowsza wersja
USB 2.0 umożliwia przesyłanie danych z prędkością 480Mb/s.
USB może obsługiwać do 127 urządzeń jednocześnie. Jest zgodny ze standardem
Plug & Play.
•
FireWire. Jest
nowoczesnym standardem izochronicznego, szybkiego portu szeregowego.
W zależności od implementacji dane mogą być przesyłane z prędkością od 100
do 800 Mb/s.
Jest najszybszym portem w komputerze i w przyszłości może zastąpić swoich
poprzedników.
Przykładowym zastosowaniem FireWire 1394 jest przyłączenie cyfrowych kamer, a
także innych urządzeń wyposażonych odpowiednie złącze.
FireWire umożliwia obsługę 63 urządzeń jednocześnie. Jest szybszym portem niż
USB 1.1 i USB 2.0.
WiFI (Wireless Fidelity)
•
Wi-Fi jest znakiem
towarowym Wi-Fi Alliance dla certyfikowanych produktów opartych na standardach
IEEE 802.11.
Ten certyfikat gwarantuje interoperacyjność pomiędzy różnymi urządzeniami
bezprzewodowymi.
Nazwa Wi-Fi jest rozwijana jako skrót od „Wireless Fidelity”, podobnie
jak norma jakości dźwięku Hi-Fi to „High fidelity”.
Wi-Fi określa potocznie zestaw standardów stworzonych do budowy bezprzewodowych
sieci komputerowych.
Szczególnym zastosowaniem Wi-Fi jest budowanie sieci lokalnych (LAN) opartych
na komunikacji radiowej czyli WLAN.
Zasięg od kilku do kilkuset metrów i przepustowości
sięgającej 108 Mb/s, transmisja na dwóch kanałach jednocześnie.
Sieć Wi-Fi działa w darmowym paśmie częstotliwości od 2400 do 2485 MHz
(2,4GHz)
lub 4915 do 5825 MHz (5GHz).
•
Wi-Fi jest obecnie
wykorzystywane do budowania rozległych sieci internetowych (WAN).
Dostawcy usług internetowych (ISP, Internet Service Provider)
umożliwiają użytkownikom wyposażonym w przenośne urządzenia zgodne z Wi-Fi na
bezprzewodowy dostęp do sieci. Jest to możliwe dzięki rozmieszczeniu w
ruchliwych częściach miast obszarów nazywanych hotspotami.
W wielu dużych miastach na świecie znajdują się już setki miejsc, gdzie można
uzyskać dostęp do Internetu w ten sposób.
•
Hotspot (hot spot –
"gorący punkt") – otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu
umożliwiający dostęp do Internetu najczęściej za pomocą sieci bezprzewodowej
opartej na standardzie(WiFi).
Bluetooth
•
Bluetooth
– technologia
bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu pomiędzy różnymi urządzeniami
elektronicznymi,
takimi jak:
klawiatura, komputer, laptop, palmptop, telefon komórkowy
i wieloma innymi.
•
Jest
to darmowy standard opisany w specyfikacji IEEE 802.15.1.
Jego specyfikacja obejmuje trzy klasy mocy nadawczej 1-3
o zasięgu 100, 10 oraz 1 metra w otwartej przestrzeni.
Najczęściej spotykaną klasą jest klasa druga.
Technologia korzysta z fal radiowych w paśmie ISM 2,4 GHz.
•
Urządzenie
umożliwiające wykorzystanie tej technologii to adapter Bluetooth.
Standardy dysków - kontrolery napędów
(CD-ROM, HDD)
•
ATA
- IDE
(ang. Integrated Device Electronics - wbudowana elektronika
napędów).
Stary już nie używany interfejs pozwalający przyłączać dyski o maksymalnej
pojemności do 528MB.
Umożliwia przesyłanie danych z maksymalną prędkością do 3,3 MB/s.
•
EIDE (ang. Enhanced
IDE - ulepszone IDE). Jest to zmodernizowany i ulepszony
interfejs IDE.
Umożliwia przesyłanie danych z prędkością 17MB/s oraz
podłączenie dysków twardych o maksymalnej pojemności 8,4GB.
Za pomocą EIDE możemy podłączyć maksymalnie 4 urządzenia (np. 2x CD-ROM i 2x
HDD - w postaci Master/Slave :
Master/Slave). Nowszą wersją tego interfejsu jest Ultra DMA (ang. Direct
Memory Access).
•
Ultra
DMA.
Do działania wymaga specjalnego chipsetu, dysku twardego oraz kabla
transmisyjnego (z wyjątkiem UDMA/33,
ponieważ ten osiąga transfer 33MB/s i używa zwykłego kabla IDE). UDMA/66
umożliwia 2-krotnie szybszy transfer niż UDMA/33 a UDMA/133 prawie
pięciokrotnie wyższą szybkość transferu danych UDMA/33. Wymagają one jedna
kabli składających się nie z 40, ale z 80 przewodów (
jednak dodatkowe przewody służą jako filtr zapobiegający zakłóceniom). Wtyczki
i gniazda wszystkich kabli UDMA są takie same.
•
SCSI (ang. Small
Computers Systems Interface - interfejs małych systemów
komputerowych).
Interfejs ten został zatwierdzony przez ANSI.
Pozwala on dołączyć do komputera od 7 do 31 urządzeń SCSI (np.
CD-ROM, HDD czy streamery).
SCSI
charakteryzuje się niezawodnością, dużym transferem oraz możliwością
samodzielnej komunikacji pomiędzy przyłączonymi urządzeniami.
Wadą tych urządzeń jest dosyć wysoka cena.
ATA - IDE, ATAPI, SATA
•
ATA (Advanced
Technology Attachments) – interfejs systemowy w
komputerach klasy PC i Amiga przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi zaproponowany w
1983 przez firmę Compaq.
Używa
się także zamiennie skrótu IDE (Integrated Drive Electronics), od
2003 roku (kiedy wprowadzono SATA) standard ten jest określany jako PATA
(od "Parallel ATA").
Standard ATA nie jest już rozwijany w kierunku zwiększania szybkości
transmisji. Początkowo stosowano oznaczenia ATA-1, ATA-2 itd.,
obecnie używa się określeń związanych z przepustowością interfejsu (ATA/33,
ATA/66, ATA/100, ATA/133).
•
ATAPI ( Advanced
Technology Attachment Packet Interface) – interfejs
systemowy w komputerach klasy PC przeznaczony do komunikacji z urządzeniami
pamięci masowych.
ATAPI
to rozszerzona wersja standardu ATA, wprowadzająca wiele usprawnień pod
kątem obsługi wymiennych mediów.
Głównie dotyczyło to napędów CD-ROM/DVD, napędów taśmowych,
czy też dyskietek o dużych rozmiarach – ZIP, SuperDisk.
W wyniku wprowadzonych zmian w standardzie ATA, od tamtej pory przyjął on nazwę
ATA/ATAPI – jednak większość osób posługuje się jego starą, krótszą
nazwą.
•
SATA (Serial
Advanced Technology Attachment, Serial ATA) – szeregowa
magistrala komputerowa, służąca do komunikacji pomiędzy adapterami
magistrali hosta (HBA),
a urządzeniami pamięci masowej, takimi jak dyski twarde, napędy optyczne i
taśmowe.
SATA jest bezpośrednim następcą równoległej magistrali ATA.
Przewody SATA są węższe i bardziej elastyczne od przewodów ATA, co ułatwia
układanie oraz poprawia warunki chłodzenia wnętrza komputera.
Bramka logiczna
•
Bramka
logiczna
- element konstrukcyjny maszyn i mechanizmów (zazwyczaj układ scalony,
choć podobne funkcje można zrealizować również za pomocą innych rozwiązań
technicznych,
np. hydrauliki czy pneumatyki), realizujący fizycznie pewną prostą funkcję
logiczną, której argumenty (zmienne logiczne)
oraz sama funkcja mogą przybierać jedną z dwóch wartości, np. 0
lub 1 (algebra Boole'a).
•
Podstawowymi
elementami logicznymi, stosowanymi powszechnie w budowie układów logicznych, są
elementy realizujące funkcje logiczne:
sumy (alternatywy OR), iloczynu (koniunkcji AND ) i negacji
NOT.
Za pomocą dwóch takich bramek (np. OR i NOT lub AND i NOT)
można zbudować układ, realizujący dowolną funkcję logiczną.
•
Bramki
NAND (negacja koniunkcji), oraz NOR (negacja sumy logicznej)
nazywa się funkcjonalnie pełnymi ponieważ przy ich użyciu
(tzn. samych NAND lub samych NOR) można zbudować układ
realizujący dowolną funkcję logiczną.
•
Dowolną
bramkę logiczną można też skonstruować za pomocą pary bramek, np. za pomocą OR
i NOT lub AND i NOT. Układy takie nazywamy układami zupełnymi.
•
Bramkę
logiczną XOR często wykorzystujemy w układach arytmetyki takich jak sumatory
czy subtraktory.
Podstawowe elementy komputera
•
Komputer
jest to urządzenie składające się z wielu części.
•
Podstawowe
urządzenia w komputerze to:
w obudowie:
–
płyta
główna
–
procesor,
–
pamięć
RAM,
–
dysk
twardy (HD)
–
napęd
optyczny CDROM, DVD
–
stacja
dyskietek (FD)
•
Urządzenia
we/wy
karta graficzna (w obudowie), monitor, klawiatura, mysz
drukarka, skaner
Płyta główna (motherboard)
•
Płyta
główna to
podstawa komputera.
Najważniejsza płyta drukowana
urządzenia elektronicznego, na której zamontowano
najważniejsze elementy urządzenia,
umożliwiająca komunikację wszystkim pozostałym
komponentom i modułom
Do niej podłącza się lub montuje w
odpowiednich gniazdach wszystkie
istotne elementy składowe komputera.
Płyta główna umożliwia poszczególnym
elementom wzajemną komunikację
i współpracę. Od jakości płyty głównej
zależy bardzo często stabilność systemu
i możliwość dalszej rozbudowy komputera.
•
W
komputerze na płycie głównej znajdują się złącza dla:
procesora, pamięci
operacyjnej, kart rozszerzających.
Na płycie głównej znajdują się
procesor, pamięć operacyjna lub gniazda do zainstalowania tych
urządzeń oraz gniazda do
zainstalowania dodatkowych płyt zwanych kartami rozszerzającymi (np.
PCI), urządzeń składujących (dyski
twarde, napędy optyczne itp.) i zasilacza.
W niektórych konstrukcjach także
innych urządzeń zewnętrznych (port szeregowy, port
równoległy, USB, złącze klawiatury,
złącze myszy).
Płyta główna c.d.
•
Płyta
główna jest
płytką z obwodami drukowanymi, na której montowana jest znaczna część
komponentów niezbędnych do poprawnego funkcjonowania systemu komputerowego.
Na
płycie głównej swoje miejsce mają: procesor,
magistrala systemowa, pamięć ROM (służąca do przechowywania głównego programu
obsługi komputera - BIOSU, a także programów testujących podzespoły komputera
przy starcie systemu - POST), sloty na karty rozszerzeń, gniazda pamięci RAM,
kontroler urządzeń I/O, porty służące do podłączania urządzeń I/O oraz chipset
płyty głównej.
•
Chipset
Chipset stanowi "serce" płyty głównej i odpowiada za sterowanie
przepływem strumienia danych.
Chipset zwykle jest podzielony logicznie na dwa osobne układy, tzw. Mostki.
–
Mostek
południowy (ang. south bridge) umożliwia dołączenie do procesora portów I/O
(tj. interfejsy szeregowe/równoległe, magistrala USB), zapewnia możliwość
korzystania z magistrali ISA oraz pozwala podłączyć urządzenia do złącz IDE.
Ponadto mostek południowy steruje funkcjami zarządzania energii oraz
monitoruje parametry systemu.
–
Mostek
północny (ang. north bridge), który steruje przepływem danych (jest kontrolerem
FSB głównej szyny procesora) pomiędzy procesorem, pamięcią operacyjną i
podręczną, złączem AGP i PCI, a także mostkiem południowym.
Mostek północny zapewnia bezkonfliktową współpracę magistrali pracujących
nierzadko z różnymi częstotliwościami taktowania.
–
Pojęcie
chipsetu ściśle wiąże się z typem obsługiwanego przez płytę główną procesora –
innego chipsetu wymaga procesor Intel 80486
a innego Intel Pentium III. Rodzaj chipsetu zależy również od specyfikacji
elektrycznej i mechanicznej wyprowadzeń gniazda procesora (a więc typu
gniazda).
Budowa płyty głównej
Standardy architektur – ISA, EISA, VESA,
PCI
•
ISA (ang.
Industry Standard Architecture). Wychodzący z użycia standard 16-bitowej
magistrali danych, umożliwiającej dołączanie dodatkowych kart rozszerzeń i
oferującej "imponującą" przepustowość 8,33 MB/s.
•
EISA (ang.
Extended Industry Standard Architecture)
–
Zgodna
ze swoją 16-bitową poprzedniczką, 32-bitowa magistrala zewnętrzna, która ze
względu na kompatybilność wstecz, pracuje z prędkością 8,33 MHz, jednak dostęp
do pamięci odbywa się z pełną szybkością 33 MB/s [1]. Ze względu na niezbyt
spektakularne osiągi i dużą cenę wytwarzania, magistrala ta jest coraz rzadziej
wykorzystywana.
•
VESA
Local Bus (ang.
Video Electronics Standards Association)
–
Standard
ten najbardziej popularny w latach 1993-1996 miał stanowić wsparcie dla
szybkich kart graficznych. Stanowił swoiste rozszerzenie technologii ISA o
dodatkową magistralę danych, zwiększającą szybkość transferu pomiędzy
procesorem a kartą graficzną, teoretycznie do 120 MB/s. 32-bitowa szyna VESA
taktowana była zegarem procesora, którego częstotliwość pracy nie mogła
przekraczać 40 MHz [1]. W pewnym czasie technologia stanowiła konkurencję dla
droższej EISA, jednak szybko została wyparta przez technologię PCI.
•
PCI (ang. Peripheral
Component Interconect)
–
Architektura
ta została wprowadzona w 1993 roku przez firmę Intel i obecnie jest
najpopularniejszym rodzajem gniazd rozszerzeń. Zaletą magistrali PCI jest
możliwość tworzenia złożonych systemów (specyfikacja 2.1 PCI opisuje, że
możliwa jest współpraca do 256 magistrali, z których każda może obsługiwać do
32 urządzeń PCI). Ciekawostką świadczącą o możliwościach eskalacji PCI niech
będzie fakt, że w typowym PC wykorzystywana jest tylko jedna magistrala PCI
obsługująca do 10 urządzeń [1]. Magistrala PCI może pracować z szybkością od 0
do 33 MHz (ver. 2.1 do 66 MHz), co daje przepustowość 132 MB/s. Magistrala
pozwala na dostęp do adresowanego obiektu w jednym takcie zegara. Zdefiniowane
jest również 64-bitowe złącze magistrali PCI, pracujące z prędkością do 264
MB/s.
Architektura komputera z magistralą PCI
AGP, AMR
•
AGP (ang.
Accelerated Graphics Port)
•
AGP
stanowi pewne przedłużenie magistrali PCI, dlatego określana jest jako
interfejs komunikacyjny.
Magistrala AGP nie przyspiesza operacji graficznych, a jedynie umożliwia
bardziej wydajną pracę procesora graficznego [1].
Dzieje się tak, gdyż ów procesor sprawuje wyłączną
•
kontrolę
nad magistralą. AGP bazuje na specyfikacji PCI 2.1, zmienia jednak znaczenie
niektórych sygnałów i wprowadza szereg nowych.
Magistrala AGP może pracować w jednym z trzech trybów:
–
_
Tryb 1x. Rozszerzenie standardu PCI, w którym dzięki podwojeniu częstotliwości
pracy
zegara taktującego do 66 MHz, uzyskano teoretyczny maksymalny transfer 264
MB/s.
–
_
Tryb 2x. Częstotliwość zegara jest taka jak poprzednio, ale wymiana danych
odbywa się
–
podczas
narastającego i opadającego zbocza sygnału taktującego. Daje to wzrost
częstotliwości zegara do 133 MHz ,
a teoretyczna przepustowość wynosi 532 MB/s.
–
_
Tryb 4x. Różnica w stosunku do trybu poprzedniego polega na tym, że w czasie
zbocza
–
wykonywane
są dwie transmisje, a więc teoretyczna przepustowość wzrasta do 1064 MB/s.
Tryb ten pracuje na znacznie obniżonym poziomie napięć – 1.5V.
•
AMR,
CNR i PTI
•
Wszystkie
trzy gniazda zostały opracowane przez firmę Intel i ułatwiać mają instalowanie
prostych
•
urządzeń
rozszerzających.
–
AMR
(ang. Audio modem Riser) - pozwala na dołączenie modemu lub karty dźwiękowej.
–
CNR
(ang. Communication and Network) - pozwala na rozbudowę o kartę sieciową
10/100Mb/s.
–
PTI
(ang. Panel link TV-out Interface) - pozwala na podłączenie kart TV.
Procesor - CPU
•
Procesor
to najważniejszą częścią wewnątrz komputera , jest to układ scalony,
który steruje przetwarzaniem
informacji i ich przepływem w całym systemie komputerowym.
Procesor jest tzw. sercem komputera, zainstalowany jest on na płycie
głównej w specjalnym gnieździe.
•
Urządzenie
cyfrowe sekwencyjne potrafiące pobierać dane z pamięci, interpretować je i
wykonywać jako rozkazy.
Nazywany często CPU. Wykonuje on bardzo szybko ciąg prostych operacji
(rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych
określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora
•
W
funkcjonalnej strukturze procesora można wyróżnić:
–
zespół
rejestrów do przechowywania danych i wyników, rejestry mogą być ogólnego
przeznaczenia, lub mają specjalne przeznaczenie,
–
jednostkę
arytmetyczną (arytmometr) do wykonywania operacji obliczeniowych na danych,
–
układ
sterujący przebiegiem wykonywania programu.
•
Jedną
z podstawowych cech procesora jest długość słowa (liczba bitów, na
którym wykonywane są podstawowe operacje obliczeniowe.
Jeśli słowo ma np. 32 bity, mówimy że procesor jest 32-bitowy.
Innym ważnym parametrem określającym procesor jest szybkość z jaką wykonuje on
program.
Przy danej architekturze procesora, szybkość ta w znacznym stopniu zależy od czasu
trwania pojedynczego taktu.
Pamięć RAM (Random
Access Memory
•
Pamięć
RAM jest pamięcią roboczą komputera, przechowywane są tam dane
potrzebne aktualnie do pracy komputera.
•
Zawartość
pamięci RAM jest jednak ulotna i znika po wyłączeniu zasilania komputera.
W oddzielną pamięć RAM wyposażona jest karta graficzna.
•
W
pamięci RAM przechowywane są aktualnie wykonywane programy i dane dla tych
programów, oraz wyniki ich pracy.
Zawartość większości pamięci RAM jest tracona w momencie zaniku napięcia
zasilania, dlatego wyniki pracy programów muszą być zapisane na jakimś nośniku
danych.
Wentylator procesora, zasilacz
Wentylator procesora
•
Wentylator
procesora jest elementem chłodzącym procesor komputera.
Jest to wentylator umieszczony na radiatorze.
Wymusza on ruch powietrza w pobliżu powierzchni radiatora zwiększając
odprowadzanie ciepła z radiatora.
Współczesne procesory emitują duże ilości ciepła i dlatego wymagają tego
elementu.
Zatrzymanie pracy wentylatora (lub jego brak) może spowodować uszkodzenie
układu na skutek przegrzania.
Zasilacz
•
Znajduje
się we wnętrzu komputera, dostosowuje on prąd płynący z sieci energetycznej do
wymagań komputera.
Pamięć masowa
•
Pamięć
trwała, przeznaczona do długotrwałego przechowywania dużej ilości danych w
przeciwieństwie do pamięci RAM
i ROM,
m.in.
–
dyski
stałe,
–
dyskietki
–
taśmy
magnetyczne,
–
CD-ROM,
–
płyty
DVD,
–
pamięci
USB.
Dysk twardy HD
•
Dysk
twardy kolejnym elementem wewnątrz komputera jest twardy dysk, służy on do
przechowywania danych.
Zawartość dysku twardego pozostaje na nim także po wyłączeniu komputera.
Pojemność dysków twardych podaje się w gigabajtach-GB.
•
Dysk
twardy – jeden z typów urządzeń pamięci masowej, wykorzystujących nośnik
magnetyczny do przechowywania danych.
Nazwa
"dysk twardy" (hard disk drive) powstała w celu odróżnienia tego typu
urządzeń od tzw. "dysków miękkich", czyli dyskietek (floppy disk), w
których nośnik magnetyczny naniesiono na elastyczne podłoże, a nie jak w dysku
twardym na sztywne.
Stacja dyskietek FD
•
Stacja
dyskietek jest starszym sposobem przenoszenia informacji. Informacje tam
zapisane można przenosić i odczytywać na innym komputerze.
Na dyskietce można zapisać od 360 KB do 1.44 MB informacji.
•
W
komputerach klasy PC obecnie najpowszechniej używane są dyskietki 3,5 calowe HD
(High Density) o pojemności "1.44 MB.
Dyskietka taka składa się z twardej plastikowej obudowy z otworem dostępowym do
nośnika zasuwanym metalową (później plastikową) zasuwką.
•
Oznaczenia
spotykane na dyskietkach:
–
DS
- double side - dwustronne
–
SS
- jednostronne, obecnie prawie nie spotyka się.
–
DD
lub 2D- double density - podwójna gęstość
–
HD
- High Density - wysoka pojemność
–
ED
- Extra Density
–
MF
- Micro Floppy
•
Dyskietki
5.25"
–
DS
DD lub MD2S/DD (dwustronne, podwójna gęstość) - 360KB
–
DS
HD lub MD2/HD (dwustronne, wysoka pojemność, gęstośc) - 1.2MB
•
Dyskietki
3.5"
–
DS
DD lub MF2-DD - 720 KB
–
DS
HD lub MF2-HD - 1.44MB
–
MF2-VHD
- 2.88MB (w Polsce prawie nie spotykane).
Napęd optyczny (CD-ROM, DVD)
•
Napęd
optyczny jest
to urządzenie, które za pomocą wiązki lasera odczytuje dane z następujących
nośników:
–
CD (-R, -RW),
–
DVD (-R, -RW, +R, +RW)
lub najnowszych
–
Blu-Ray .
•
Napędy
optyczne mogą być połączone z komputerem za pomocą interfejsów ATA, SATA jak
i SCSI.
Prędkość napędów optycznych podaje się w wielokrotnościach
podstawowej prędkości 1x,
która odpowiada przepustowości
–
150
kB/s (napędy CD),
1350 kB/s (napędy DVD) lub
5234 kB/s (napędy Blu-Ray).
•
Np.
maksymalny transfer CD-ROMu o prędkości 8x wynosi 1,2 MB/s.
Nagrywarka CD
•
Do
komputera można podłączyć również nagrywarkę CD.
Umożliwia ona nagrywanie własnych płyt CD
na nagrywalnych płytach CD-R
i płytach wielokrotnego zapisu CD-RW.
•
Za
jej pomocą można np. przygotować kopię zawartości dysku twardego, lub nagrać
płytę z ulubioną muzyką.
Pamięć USB
•
Pamięć
USB (znana także pod nazwami, m.in.
PenDrive, USB Flash Drive, Flash Disk,, Flash Memory Stick Pen Drive
to urządzenie przenośne zawierające pamięć nie ulotną typu Flash EEPROM,
zaprojektowane do współpracy z każdym komputerem poprzez port USB
i używane do przenoszenia danych (plików) między komputerami.
Spopularyzowana również w Polsce nazwa marki urządzenia PenDrive (ang. pen,
"pióro" + drive, "napęd") odnośnie wszystkich typów pamięci
USB rozpowszechniła się najprawdopodobniej ze względu na skojarzenia - pochodzi
od wyglądu przypominającego najczęściej krótki długopis z zaślepką
(na wtyk USB).
Karty rozszerzeń-
dodatkowe wyposażenie komputera. Zależą od przeznaczenia oraz rodzaju
gniazda rozszerzającego, z którym współpracują.
Najpopularniejsze to:
- karta grafiki - wyświetla obraz na monitorze
- karta dźwiekowa
- karta sieciowa - do podłaczenia komputera do sieci
- modem wewnętrzny - do podłączenia z siecią Inernet przy pomocy linii telefonicznej
- karta TV
- karta wideo
- FireWire - o bardzo szybkim transferze danych - do podłączenia kamer cyfrowych lub zewnętrznych dysków twardych
- karty specjalistyczne, np. do podłaczenia obrabiarek, urządzeń pomiarowych itp.
Karta sieciowa
•
Karta
sieciowa służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są
przesyłane w sieci komputerowej.
•
Każda karta posiada własny, unikatowy w skali światowej adres
fizyczny,
znany jako adres MAC
(Media Access Control), przyporządkowany w momencie jej produkcji przez
producenta,
zazwyczaj umieszczony na stałe w jej pamięci ROM.
We współczesnych kartach adres ten można jednak zmieniać.
Karta dźwiękowa
•
Karta
dźwiękowa to urządzenie umożliwiające rejestrację, przetwarzania
i odtwarzanie dźwięku na komputerze.
•
Praktycznie
każdą część komputera można wymienić w zależności od potrzeb i upodobań.
Każdy komputer, aby wykonać jakąkolwiek operację, musi mieć odpowiednie
oprogramowanie.
Dotyczy to również wszystkich nowych kart rozszerzających i urządzeń
zewnętrznych, które muszą być sterowane poprzez odpowiednie programy zwane
popularnie sterownikami.
Karta graficzna
•
Karta
graficzna to element komputera tworzący sygnał dla monitora.
•
Podstawowym
zadaniem karty graficznej jest przechowywanie informacji
o tym jak powinien wyglądać ekran monitora i odpowiednim sterowaniu monitorem.
•
Często
określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący
sygnał dla monitora.
•
Pierwsze
karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze
zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków - tryb tekstowy.
Kolejna generacja kart graficznych potrafiła już wyświetlać w odpowiednim
kolorze poszczególne punkty (piksele) - tryb graficzny.
Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i
przyśpieszających pracę programów.
Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym
kolorem lub wzorem, tzw. akceleracja 2D.
Większość kart na rynku posiada również wbudowane funkcje ułatwiające
tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej, tzw. akceleracja 3D.
Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy potrafiące na przykład wybrać
tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni.
Urządzenia zewnetrzne: monitor, drukarka, skaner, tablet, ploter ...
Monitor
•
Monitor
to ogólna nazwa jednego z urządzenia we-wy do bezpośredniej komunikacji
operatora z komputerem.
Zadaniem monitora jest wizualizacja wyników pracy komputera.
•
Monitor
- urządzenie wyjściowe, podłączone do komputera będące źródłem światła,
wyświetlające na własnym ekranie
obraz oglądany z drugiej strony przez oglądającego.
•
Wyróżnia
się monitory
lampowe (kineskopowe) - CRT, monitory oparte na ciekłych
kryształach (LCD), oraz monitory plazmowe
•
Obecnie
używany jest, obsługiwany przez komputer zwykle za pośrednictwem karty
graficznej.
Podłączany jest najczęściej do gniazda 15-pinowego D-Sub. Do monitora sygnały
przesyłane są w postaci analogowej (sygnały RGB).
W monitorach profesjonalnych do zastosowań graficznych stosuje się specjalne
karty graficzne i monitory, które podłączane są do karty graficznej
za pośrednictwem złącz BNC, a każdy z kolorów jest przesyłany oddzielnie, co
zmniejsza liczbę zniekształceń.
Istnieją także monitory podłączane do gniazda cyfrowego, gdzie sygnał do
monitora przesyłany jest w postaci cyfrowej przez gniazdo DVI.
•
Podział
współczesnych monitorów:
–
Monitor
CRT - Przypomina zasadą działania i po części wyglądem telewizor.
Głównym elementem monitora CRT jest kineskop.
–
Monitor
LCD - inaczej panel ciekłokrystaliczny. Jest znacznie bardziej płaski od
monitorów CRT.
Parametry monitorów
•
Typowe
parametry monitorów to:
–
rozmiary
ekranu -
czyli przekątna ekranu wyrażana w calach (1 cal = 2,54 cm);
–
rozdzielczość - jest to ilość
pikseli w poziomie i w pionie. Im wyższa rozdzielczość tym obraz może zawierać
więcej szczegółów,
jest to jednak uwarunkowane również możliwościami zainstalowanej w komputerze
karty graficznej,
która bezpośrednio decyduje o jakości wyświetlanego obrazu.
–
kolory w jakich obraz
może być wyświetlany na ekranie monitora podawane są w bitach:
• 8 bitów = maks. 256
kolorów (minimum dla multimediów)
• 16 bitów = maks. 65
536 kolorów (HighColor, jakość wideo)
• 24 bity = maks.
16,8 mln kolorów (TrueColor, jakość fotograficzna); Dokładniej 224 kolorów
• 32 bity = TrueColor
z przezroczystością: maks. 4,3 mld kombinacji; Dokładniej 232 kombinacji
–
częstotliwość
odświeżania -
im wyższa tym lepsza, co objawia się mniejszym migotaniem obrazu,
a więc mniejszym zmęczeniem oczu, rozsądny poziom dla monitora CRT to 85 Hz lub
100 Hz.
–
plamka - jej wielkość
decyduje o rozmiarach najmniejszych detali jakie monitor jest w stanie
wyświetlić,
im mniejsza plamka tym ostrzejszy obraz, przy czym średnia wielkość
plamki rośnie wraz z przekątną ekranu
(0,28 mm - 21 calowe; 0,25 mm - 15 calowe),
ze względu na różny sposób pomiaru wielkości plamki monitorów CRT parametr ten
może być mylący,
dla monitorów LCD jest prostą funkcją rozdzielczości maksymalnej i przekątnej
ekranu;
–
pasmo
przenoszenia -
zwykle 110 do 200 MHz, im większe tym lepiej.
Maksymalna częstotliwość sygnału wejściowego akceptowaną przez monitor, równa
iloczynowi częstotliwości odchylenia poziomego,
maksymalnej rozdzielczości w poziomie oraz częstotliwości odświeżania ekranu;
•
Niektóre
dodatkowe zalety jakie może posiadać monitor:
–
brak
przeplotu (ang.
Non interlaced) redukuje migotanie obrazu;
–
płaski
ekran (ang.
Flat screen) najnowsze technologie pozwalają na uzyskanie bardziej płaskiego
ekranu;
–
MPR
II, TCO'92 95/99/03 - normy określające dopuszczalny poziom promieniowania
elektromagnetycznego;
–
sterowanie
cyfrowe (ang.
Digital Controls) - oznacza brak lub minimalizację regulatorów analogowych
(potencjometrów)
i zastąpienie ich regulatorami cyfrowymi przez co możemy określić ustawienia
osobno dla każdego trybu odświeżania
i dla każdej rozdzielczości. Sterowanie cyfrowe jest precyzyjniejsze i zapewnia
dużą wygodę obsługi;
–
wyświetlanie
ustawień na ekranie (ang.
On Screen Display OSD)
–
tryby
oszczędzania energii - możliwość przechodzenia monitora po dłuższej
bezczynności najpierw w tryb czuwania
a następnie uśpienia, co wiąże się z mniejszym poborem energii;
–
powłoka
antyrefleksyjna (ang. Anti-glare coating) - eliminuje efekt odbijania się
promieni słonecznych od ekranu monitora;
–
B
- Polska norma bezpieczeństwa elektrycznego.
Drukarki
•
Drukarka,
w przeciwieństwie do skanera, zamienia postać dokumentu z cyfrowej na
papierową.
•
Drukarki
podzielić możemy na trzy grupy w zależności od techniki jaką wykorzystują do
drukowania:
–
1.
Drukarki igłowe. Technika druku opiera się na dwóch elementach: głowicy
(z igłami) i taśmie barwnej.
Igły głowicy uderzając w taśmę barwiącą powodują przeniesienie barwnika na
papier.
Drukarki tego typu niestety są bardzo głośne i oferują słabą jakość wydruku.
–
2.
Drukarki atramentowe. Wykorzystują atrament jako nośnik informacji.
Atrament, który znajduje się w zbiornikach, jest doprowadzany do głowicy i
wypychany przez dysze.
Istnieje wiele rodzajów drukarek atramentowych, wykorzystujących różne techniki
do nakładania na papier atramentu.
Najpopularniejsze z nich to [3]:
–
technika
termiczna -
tutaj kropelka atramentu jest "wypluwana" na papier na skutek
rozprężenia pęcherzyka powietrza
(w każdej z dysz znajduje się specjalny "grzejniczek", który w
krótkim czasie potrafi rozgrzać się do wysokiej temperatury.
W wyniku takiej reakcji wytwarza się para wodna, której pęcherzyk wypycha
kropelkę atramentu z dyszy).
–
technika
piezoelektryczna -
w tym wypadku kropelka jest wypychana przez kryształki, które pod wpływem
przyłożonego napięcia zmniejszają swą objętość,
co powoduje zwiększenie ciśnienia w dyszy i w rezultacie "wyplucie"
kropelki atramentu.
–
3.
Drukarki laserowe
Drukarka laserowa to rodzaj drukarki wykorzystującej w procesie drukowania
laser.
Drukarki laserowe charakteryzują się bardzo wysoką jakością wydruku, a druk pod
wpływem wody nie rozpływa się.