Busuu    https://www.busuu.com/

Kompletny angielski              Początkujący A1     Rozdział   9 i 10

Rozdział 9

 

Rozmawianie o codziennych czynnościach

Opowiedz o czynnościach wykonywanych przed pracą i po niej

What do you do after work?            Co robisz po pracy?

 

„What do you do after work?” używamy, aby zapytać kogoś, czym zajmuje się po pracy.

I spend time with my friends.           Spędzam czas z przyjaciółmi.

After work, she spends time with her friends. Po pracy ona spędza czas z przyjaciółmi.

Kiedy zaimek osobowy to „he”, „she” lub „it”, do czasownika „spend” dodajemy „s”.

 

I go to the gym.            Chodzę na siłownię.

I go to the gym after work on Mondays and Wednesdays.

Julia po pracy ćwiczy.  Prawda

Julia mówi „I go to gym after work”, czyli określa miejsce ćwiczeń.

 

What do you do after work? I go to the gym.

What does he do after work? He spends time with his friends.

I go to a class.  Chodzę na zajęcia.

They go to a French class every Tuesday after work.

W każdy wtorkowy wieczór po pracy oni chodzą na lekcje francuskiego.

Zwróć uwagę na pisownię! Poprawne wyrażenie to „go to a class”.

Chodzi na zajęcia z gotowania.

David mówi „I go to a cooking class”.

I chill out at home.                   Relaksuję się w domu.

I chill out at home.                    Relaksuję się w domu.

Zwrot „to chill out” to nieformalny sposób powiedzenia „zrelaksować się”.

 

My job is very tiring, so after work I chill out at home with my cat.

Po skończonej pracy Kristina relaksuje się w domu.  Prawda

I watch a TV series.    Oglądam serial telewizyjny.

After work, Damian eats pizza and watches a series on Netflix.

Po pracy Damian je pizzę i ogląda serial na Netfliksie.

„a series” jest w rzeczywistości w liczbie pojedynczej.
Mówimy „I watch series”, jeśli mamy na myśli więcej niż jeden serial.

I go to... a yoga class every Tuesday.
I usually chill...out at home after work.
I spend...time with my friends on Fridays.

What do you do after work?    Co robisz po pracy?

„do you” używamy, aby zapytać, jak ktoś spędza czas wieczorem.

What do you do after work ?   Co robisz po pracy?

On Fridays, I chill out with my friend Matt and we play video games.

W piątki relaksuję się z moim przyjacielem Mattem i gramy w gry wideo.

Granie w gry wideo jest sposobem na „chill out” lub „zrelaksowanie się”.

She goes to the gym.   Chodzi na siłownię.

He goes to a Japanese class|lesson on Thursday.

W czwartki on chodzi na lekcje japońskiego.

Do you want to chill out at home tonight and watch a series on TV?

Czy dzisiaj wieczorem chcesz zrelaksować się w domu i obejrzeć serial w telewizji?

Do you want to watch a series with me after work?

Czy chcesz obejrzeć ze mną serial po pracy?

How often do you spend time with your friends in the evening?

Jak często wieczorami spędzasz czas ze swoimi znajomymi?

 

 

Rozmawianie o planach na weekend

Naucz się używać przysłówków częstotliwości, takich jak „always” i „sometimes”

 

What do you usually do at the weekend?           Co zazwyczaj robisz w weekendy?

Wyraz „usually” odnosi się do Twoich weekendowych planów.

I usually go out every Friday.          W każdy piątek zazwyczaj wychodzę.

 

She usually goes to the gym. Zazwyczaj chodzi na siłownię.

Ona mówi „usually”, co znaczy, że większość niedzielnych poranków spędza na siłowni.

 

I always play football on Saturday.    W soboty zawsze gram w piłkę nożną.

I always go to a guitar class on Friday night.

W piątkowe wieczory zawsze chodzę na zajęcia z gry na gitarze.

„always” znaczy, że robi to konsekwentnie i nigdy nie opuszcza zajęć.

I never make plans!    I never make plans!

never make plans!          Ona mówi „never”, co ma znaczenie przeciwne do „always”.

 

I often spend time with my friends.  Często spędzam czas z przyjaciółmi.

 

often spend time with my friends. „often” znaczy, że widuje się z nimi regularnie.

I sometimes go for a walk.    Czasami chodzę na spacer.

I sometimes go for a walk.       Czasami chodzę na spacer.

Kiedy robimy coś tylko okazjonalnie, mówimy, że robimy to „sometimes”.

 

Wyrazy napisane pogrubioną czcionką noszą nazwę „frequency adverbs
 (przysłówków częstotliwości).

Mówią nam, jak często ktoś coś robi.

always play football...

najczęściej

usually go out...

often spend time...

sometimes go...

never make plans...

najrzadziej

 

usually, often

Wyrazy „usually” i „often” określają częstotliwość wykonywania każdej czynności.

 

Podane słowa uporządkuj od oznaczających coś najrzadszego do najczęstszego.

never sometimes often always   nigdy, czasami, często, zawsze

 

He never goes for a walk at the weekend. He always watches a series at home.

On w weekendy nigdy nie chodzi na spacery. On zawsze ogląda seriale w domu.

 

Szyk wyrazów w zdaniu
W którym miejscu zdania występują przysłówki częstotliwości?

Ogólnie rzecz biorąc przysłówki częstotliwości takie jak „always”, „never” i „often”
umieszczamy przed czasownikiem głównym.

Jednak jeśli czasownikiem głównym jest „to be”,
przysłówek częstotliwości wstawiamy  po czasowniku głównym.

 

never drink coffee.

I am usually at home on Fridays.

 

I always go to a dance class on Saturday . W soboty zawsze chodzę na lekcje tańca.

Przysłówek „always” umieszczamy przed czasownikiem głównym „go”.

He is always late.          On zawsze się spóźnia.

Przysłówek „always” występuje po czasowniku „is”.

always, never, sometimes

Słowo „sometimes” może również wystąpić na końcu zdania.

 

He is never late for work.        On nigdy nie spóźnia się do pracy.

W stosunku do „he” używamy „is”, po czym wstawiamy przysłówek.

 

We sometimes go running together. Czasami chodzimy razem biegać.

Słowo „sometimes” może wystąpić zarówno na początku jak i na końcu zdania.

often work from home on Fridays.  W piątki często pracuję z domu.

He usually has his German lesson on Fridays.

On zazwyczaj ma lekcję niemieckiego w piątki.

We sometimes go running together. Czasami chodzimy razem biegać.

Słowo „sometimes” może wystąpić zarówno na początku jak i na końcu zdania.

 

 

 

Opisywanie czynności wykonywanych rano

Naucz się rozmawiać o porannych czynnościach

 

When do you get up?                        Kiedy wstajesz?

I usually get up at 8 am.

James zazwyczaj kładzie się spać o 8:00.

My alarm goes off at 7 am.    Mój budzik dzwoni o 7:00.

My alarm goes off at 7 am.      Mój budzik dzwoni o 7:00.

Jeśli podmiotem zdania jest „he, she, it”, używamy „goes”.

I usually get up at 8 o'clock.

Her alarm goes off at 7 o'clock.

I have a shower at half past 7.

wpół do ósmej biorę prysznic.

W Wielkiej Brytanii  częściej mówi się „to have a shower”, a w Stanach Zjednoczonych – „to take a shower”.
Nie ma znaczenia, którego zwrotu użyjesz, ponieważ oba oznaczają to samo.

 

I get dressed at quarter to 8.            Ubieram się za kwadrans ósma.

 

I get dressed at quarter to 8.    Ubieram się za kwadrans ósma.
Formy „get” używamy z zaimkiem „I”.

"He washes his body."   - He has a shower.

I leave the house at quarter past 8.            Kwadrans po ósmej wychodzę z domu.

 

I leave the house at quarter past 8.

Kwadrans po ósmej wychodzę z domu.

Czasowniki „live” i „leave” brzmią podobnie,
ale zwróć uwagę na długi dźwięk samogłoski w „leave” (opuszczać / wychodzić).

 

I never leave the house before 8 o'clock.

 

My alarm always goes off at 7.45

He usually leaves the house at 9.30

I usually get dressed at 8.15

 

When do you usually get up?            Kiedy zwykle wstajesz?

W przypadku „you” używamy „get” bez „-s”. Ona mówi „usually”.

 

I never get up when my alarm goes off!

 

My alarm always goes off at half past eight . Mój budzik dzwoni o wpół do dziewiątej.

Pamiętaj, że przysłówek „always” występuje między podmiotem „alarm”
a czasownikiem „goes”.

She has a shower.       Bierze prysznic.

Do you have a shower in the morning?     Czy bierzesz rano prysznic?

Pamiętaj, że możemy również powiedzieć „take a shower”.

Do you get dressed before you have breakfast?

Czy ubierasz się przed śniadaniem?

Zwróć uwagę, że „dressed” składa się z tylko jednej sylaby – nie wymawiamy „-ed”.

Sometimes we get dressed before we have breakfast.

Czasami ubieramy się przed śniadaniem.

Pamiętaj, że „get” występuje z „we”, a poprawna forma czasownika w tym przypadku to „dressed”.

He usually leaves the house at quarter to nine.

On zazwyczaj wychodzi z domu za kwadrans dziewiąta.

Czasowniki „live” i „leave” brzmią podobnie, ale zwróć uwagę na długi dźwięk samogłoski w „leave”.

I often leave the house at quarter past ten .

Często wychodzę z domu kwadrans po dziesiątej.

Pamiętaj, że „often” powinno wystąpić między podmiotem „I” a czasownikiem głównym „leave”.

When do you usually get up?           Kiedy zwykle wstajesz?

 

 

 

Codzienne czynności wykonywane rano przez Tati

Obejrzyj nagranie wideo na temat porannych czynności

 

Pod koniec zdania mówi, że opisze „typical morning routine”.

Kiedy dzwoni budzik Tati?        7 o'clock

First, my alarm goes off at 7am and it's time to get up.

Najpierw o 7:00 dzwoni budzik.

Używamy formy „goes”, ponieważ podmiotem jest „my alarm”, a przyimek „at” stosujemy przed konkretną godziną.

First, my alarm goes off at 7 am and it's time to get up.

Najpierw o 7:00 dzwoni budzik i pora wstać.

Tati bierze prysznic, a następnie się ubiera.

After I get out of bed, it's time to have a shower...

Po wstaniu z łóżka pora wziąć prysznic...

Tati mówi, że bierze prysznic rano, zanim się ubierze.

 

Wskazówka

Te wszystkie wyrażenia znaczą to samo!

„to have a shower”

„to take a shower”

„to shower”

I prefer to shower in the mornings .

Wolę brać prysznic rano.

Pamiętaj, że „to shower” znaczy to samo, co „to have a shower”.

 

Next, it is time to get dressed. „get dressed” znaczy „ubrać się”.

W następnej części nagrania spotkasz się z nowym słownictwem.

Nie przejmuj się, jeśli jeszcze go nie znasz – nauczymy się go razem.

At 8 o'clock I go downstairs and have breakfast.

8:00 schodzę na dół i jem śniadanie.

to have breakfast        jeść śniadanie

PRZYKŁAD

I sometimes have breakfast before I take a shower.

Czasami jem śniadanie przed wzięciem prysznica.

I always make time to have breakfast.

Zawsze znajduję czas na zjedzenie śniadania.

tea and toast      herbatę i tosta

Tati mówi, że dzisiaj na śniadanie je „tea and toast”.

to go upstairs   wejść na górę

PRZYKŁAD

I go back upstairs and get ready for school after breakfast.

Po śniadaniu wracam na górę i przygotowuję się do szkoły.

 

After breakfast, I go back upstairs to tidy my room.

Po śniadaniu wracam na górę i sprzątam pokój.

Po śniadaniu Tati wraca na górę.

 

to tidy your room         sprzątać pokój

PRZYKŁAD

We usually tidy our room before we have breakfast.

Zazwyczaj sprzątam pokój przed śniadaniem.

After breakfast, I go back upstairs to tidy my room.

Po śniadaniu wracam na górę i sprzątam pokój.

I go downstairs and have breakfast.

I go back upstairs to tidy my room.

She leaves the house. Wychodzi z domu.

 

 

Rozwijanie biegłości językowej

Porozmawiaj z Anglikami

 

I always get up very early.

Zawsze wstaję bardzo wcześnie.

Stefan budzi się bardzo wcześnie, ale jeśli Ty wstajesz późno, możesz powiedzieć „I get up late.”.

 

I always get up at 6 am.           Zawsze wstaję o 6:00.

Pamiętaj, że wyraz „always” wstawiamy między podmiot („I”) i czasownik „get up”.

My alarm goes off every day at 7 am.           Mój budzik dzwoni codziennie o 7:00.

Aby podać konkretną godzinę, w której coś się dzieje, używamy przyimka „at”.

My alarm goes off every day at six o'clock.Mój budzik włącza się codziennie o szóstej.

Aby podać konkretną godzinę, w której coś się dzieje, używamy przyimka „at”.

I always have a shower at the gym. Zawsze biorę prysznic na siłowni.

Wysłuchaj ponownie wymowy „shower” – jest nieco podchwytliwa!

After my shower, I get dressed. Po prysznicu ubieram się.

W odniesieniu do zakładania ubrania mówimy „get dressed”.

Next, I have breakfast. Następnie jem śniadanie.

Pamiętaj, że w celu wyjaśnienia działań podjętych po zakończeniu innej czynności, możemy użyć „next”.

Usually I have cereal and a cup of coffee. Zazwyczaj jem płatki i piję kawę.

W krajach anglojęzycznych popularne jest picie kawy i jedzenie płatków na śniadanie.

I usually have a cup of coffee and cereal for breakfast.

Na śniadanie zwykle piję filiżankę kawy i jem płatki.

Kawa i płatki to popularne produkty śniadaniowe, dlatego mówimy „for breakfast”.

leave the house at 8.30 am. Wychodzę z domu o 8:30.

Uważaj na pisownię! Piszemy „leave”.

 

 

 

Sprawdzian

Sprawdź swoje umiejętności, aby przejść do następnego rozdziału

 

Next, it is time to get dressed.

„Get dressed” znaczy „rozebrać się”.    Fałsz
Wręcz przeciwnie: „get dressed” znaczy „ubrać się”.

leave the house at 8.30 am. Wychodzę z domu o 8:30.

Uważaj na pisownię! Piszemy „leave”.

I usually have a cup of coffee and cereal for breakfast.

Na śniadanie zwykle piję filiżankę kawy i jem płatki.

Kawa i płatki to popularne produkty śniadaniowe, dlatego mówimy „for breakfast”.

 

Podane słowa uporządkuj od oznaczających coś najrzadszego do najczęstszego.

never sometimes often always          nigdy, czasami, często, zawsze

 

Wyrazy określające częstotliwość występowania czegoś.

always, never, sometimes

Słowo „sometimes” może również wystąpić na końcu zdania.

often work from home on Fridays.  W piątki często pracuję z domu.

He usually has his German lesson on Fridays.

On zazwyczaj ma lekcję niemieckiego w piątki.

often spend time with my friends.
Collette nie spędza zbyt dużo czasu ze swoimi przyjaciółmi. False

She leaves the house. Wychodzi z domu.

After breakfast, I go back upstairs to tidy my room.

Po śniadaniu wracam na górę i sprzątam pokój.

I get dressed at quarter to 8.    Ubieram się za kwadrans ósma.

Formy „get” używamy z zaimkiem „I”.

After work, Damian eats pizza and watches a series on Netflix.

Po pracy Damian je pizzę i ogląda serial na Netfliksie.

„a series” jest w rzeczywistości w liczbie pojedynczej. Mówimy „I watch series”,
jeśli mamy na myśli więcej niż jeden serial.

He usually leaves the house at quarter to nine.

On zazwyczaj wychodzi z domu za kwadrans dziewiąta.

Czasowniki „live” i „leave” brzmią podobnie, ale zwróć uwagę na długi dźwięk samogłoski w „leave”.

I often leave the house at quarter past ten .

Często wychodzę z domu kwadrans po dziesiątej.

Pamiętaj, że „often” powinno wystąpić między podmiotem „I” a czasownikiem głównym „leave”

Do you have a shower in the morning?

Czy bierzesz rano prysznic?

Pamiętaj, że możemy również powiedzieć „take a shower”.

Sometimes we get dressed before we have breakfast.

Czasami ubieramy się przed śniadaniem.

Pamiętaj, że „get” występuje z „we”, a poprawna forma czasownika w tym przypadku to „dressed”.

He goes to a Japanese class|lesson on Thursday.

W czwartki on chodzi na lekcje japońskiego.  lesson

How often do you spend time with your friends in the evening?

Jak często wieczorami spędzasz czas ze swoimi znajomymi?

 

Do you want to chill out at home tonight and watch a series on TV?

Czy dzisiaj wieczorem chcesz zrelaksować się w domu i obejrzeć serial w telewizji?

On Fridays, I chill out with my friend Matt and we play video games.

W piątki relaksuję się z moim przyjacielem Mattem i gramy w gry wideo.

Granie w gry wideo jest sposobem na „chill out” lub „zrelaksowanie się”.

 

 

 

 

Rozdział 10

 

Przedstawianie swoich upodobań

Powiedz, co lubisz robić w czasie wolnym

 

What do you like doing?       Co lubisz robić?

Read        czytać

PRZYKŁAD

She likes reading before she goes to bed.  Ona lubi czytać, zanim pójdzie do łóżka.

Wskazówka!

Zwróć uwagę, że w zdaniu „She likes reading.”, czasowniki „to like” (lubić)
 i „to read” (czytać) występują obok siebie.
Kiedy łączymy ze sobą w ten sposób dwa czasowniki, 
pierwszy czasownik jest w czasie Present Simple, a drugi czasownik przyjmuje formę „-ing”.

She likes reading. (Ona lubi czytać.)

I like cooking. (Ja lubię gotować.)

to cook               gotować / przyrządzać

PRZYKŁAD

I love cooking.    Uwielbiam gotować.

I love cooking.    Uwielbiam gotować.

to eat out            jeść poza domem

PRZYKŁAD

We like eating out at the weekend.   W weekendy lubimy jeść poza domem.

She likes eating out.    Lubi wychodzić do restauracji.

to play      grać

PRZYKŁAD

He loves playing the violin.         On uwielbia grać na skrzypcach.

Wskazówka!

Aby utworzyć przeczenia tych wyrażeń, przed czasownik wyrażający opinię („like” lub „love”)
wstawiamy „don't” lub „doesn't”.

Nie zapomnij, że tworząc przeczenia przy użyciu czasownika „to do”,
główny czasownik zostawiamy w niezmienionej formie (oznacza to,
że nie dodajemy do niego „-s”).

don't like playing the violin. (Ja nie lubię grać na skrzypcach.)

She doesn't love reading. (Ona nie lubi czytać.)

We don't like eating out. (My nie lubimy jeść poza domem.)

He likes reading in his bedroom.       Lubi czytać w swojej sypialni.

He loves playing the violin.                On uwielbia grać na skrzypcach.

Po czasowniku „loves” musimy użyć formy „-ing” czasownika „play”, czyli „playing”.

to watch a movie         oglądać film

PRZYKŁAD

We like watching movies on Sundays.                    W niedziele lubimy oglądać filmy.

Dialogue

Mike

Do you  cooking, Natalia?

Natalia

I love cooking, but I  eating out at the weekend.

Mike

Yeah, me too. I don't like eating out too often, though, because it's expensive.
I really  cooking and watching old movies! Could we cook together sometime?

Natalia

That sounds great.

 

She loves reading.       Ona uwielbia czytać.

love reading.               Uwielbiam czytać.

 

Dopasuj początek i koniec każdego zdania.

I like cooking dinner after work.

She loves playing the violin.

I love watching movies.

 

She doesn't like reading.       Ona nie lubi czytać.

Aby utworzyć przeczenie, przed czasownik wyrażający opinię „like” wstawiamy „doesn't”.

 

I love cooking after work.       Uwielbiam gotować po pracy.

Pamiętaj, że po „I love” używamy formy „-ing” czasownika „cooking”.

He doesn't like playing the violin.     On nie lubi grać na skrzypcach.

hey love playing the violin.    Oni uwielbiają grać na skrzypcach.

I like eating out at the weekend.        W weekendy lubię jeść poza domem.

I don't like eating out at the weekend. W weekendy nie lubię jeść poza domem.

Zwróć uwagę, że w przypadku czasowników frazowych takich jak „eating out”
mocniejszy akcent pada na drugą część wyrażenia: „out”.

He doesn't like playing the piano. On nie lubi grać na fortepianie.

Aby utworzyć przeczenie, przed czasownik wyrażający opinię „like” wstawiamy „doesn't”.

She doesn't like reading.       Ona nie lubi czytać.

Aby utworzyć przeczenie, przed czasownik wyrażający opinię „like” wstawiamy „doesn't”.

 

 

Konstrukcje czasownikowe

Naucz się słów dotyczących hobby i napisz o swoich

 

to like

lubić

PRZYKŁAD

I like playing the piano.   Lubię grać na fortepianie.

to love     kochać, uwielbiać

PRZYKŁAD

We love listening to music.     Uwielbiamy słuchać muzyki.

to hate     nienawidzić

PRZYKŁAD

She hates watching horror movies.  Ona nienawidzi oglądać horrorów.

Tamara hates reading. Tamara nienawidzi czytać.

to preser   woleć

PRZYKŁAD

I prefer cooking in the week.       Wolę gotować w tygodniu.

to enjoy  cieszyć się, lubić, podobać się

PRZYKŁAD

We enjoy watching old movies together.     Lubimy oglądać razem stare filmy.

to fancy    mieć ochotę

PRZYKŁAD

I fancy cooking lasagne tonight. Dzisiaj wieczorem mam ochotę przyrządzić lasagne.

 

Wskazówka!

Czasownik „to fancy” używany jest, kiedy masz ochotę zrobić coś w określonym momencie czasu.
Wyraz ten używany jest niemal bez przerwy w języku angielskim, dlatego bardzo przydaje się w trakcie konwersacji!

fancy studying French next year. (W przyszłym roku mam ochotę uczyć się francuskiego.)

She fancies watching a movie tonight. (Dzisiaj wieczorem ona ma ochotę obejrzeć film.)

I don't fancy cooking tonight. Let's go out to dinner. (Nie mam ochoty gotować dzisiaj wieczorem. Wyjdźmy gdzieś na kolację.)

He fancies watching old movies and cooking a curry.

Ma ochotę oglądać stare filmy i przyrządzić curry.

Wskazówka!

Umieszczając dwa czasowniki obok siebie, stosujemy następującą strukturę:
główny czasownik + „-ing

I fancy cooking tonight. (Dzisiaj wieczorem mam ochotę coś ugotować.)

She likes watching movies. (Ona lubi oglądać filmy.)

We love eating out. (Uwielbiamy jeść poza domem.)

He loves cooking.         On uwielbia gotować.

Po czasowniku „love” używamy formy „-ing” czasownika, czyli „cooking”.

He loves playing the violin.    On uwielbia grać na skrzypcach.

Kiedy podmiotem jest „he”, „she” lub „it”, na koniec czasownika dodajemy „-s”: „loves”.

They prefer eating out. Oni wolą jeść poza domem.

Podmiotem jest „They”, więc na koniec czasownika nie dodajemy „-s” („prefer”).

She fancies watching a movie tonight.

Dzisiaj wieczorem ona ma ochotę obejrzeć film.

Ponieważ podmiotem jest „She”, z „fancy” usuwamy „-y” i dodajemy „-ies”: „fancies”.

 

Wskazówka!

Tworząc przeczenia tego typu wyrażeń, czasownik „to do” zmienia swoją formę
w zależności od zastosowanego zaimka osobowego.
Drugi czasownik w zdaniu (czasownik główny) pozostaje w niezmienionej formie.
Spójrz na poniższe przykłady.

don't like cooking after work. (Nie lubię gotować po pracy.)

He doesn't like playing the violin. (On nie lubi grać na skrzypcach.)

He does not enjoy watching movies.            On nie lubi oglądać filmów.

I don't enjoy eating out at the weekend.      W weekendy nie lubię jeść poza domem.

Ponieważ zaimkiem jest „I”, stosujemy czasownik posiłkowy w formie przeczącej „don't”.

She doesn't like watching horror movies .Ona nie lubi oglądać horrorów.

She doesn't fancy eating out tonight.

Dzisiaj wieczorem ona nie ma ochoty iść do restauracji.

She fancies watching a movie tonight.

Dzisiaj wieczorem ona ma ochotę obejrzeć film.

Ponieważ podmiotem jest „She”, z „fancy” usuwamy „-y” i dodajemy „-ies”: „fancies”.

We love listening to music.     Uwielbiamy słuchać muzyki.

She loves reading.       Ona uwielbia czytać.

fancy eating out on Friday.  W piątki mam ochotę jeść poza domem.

Pablo doesn't like cleaning|does not like cleaning.

Pablo nie lubi sprzątania.

does not like cleaning

W formie przeczącej „likes” przekształca się w „does not like” lub „doesn't like”.

We prefer reading in the living room.

Wolimy czytać w salonie.

She doesn't fancy cooking|does not fancy cooking tonight.

Dzisiaj wieczorem ona nie ma ochoty gotować.

does not fancy cooking

W formie przeczącej „fancies” przekształca się w „does not fancy” lub „doesn't fancy”.

Carla enjoys reading.   Carla lubi czytać.

Mówiąc o „Carla”, potrzebujemy końcówki odpowiadającej 3 os. l. poj. czasownika „enjoy”, czyli „enjoys”.

 

 

Wymowa: coat, though, go

Przećwicz dźwięk samogłoski /oʊ/ w popularnych angielskich słowach


Witamy w lekcji poświęconej ćwiczeniu wymowy!👋

Poznamy teraz popularny dźwięk, który może okazać się trudny dla osób uczących się języka angielskiego.
Nie poddawaj się, jeśli na początku nie potrafisz go wymówić! Nauka tego zagadnienia obejmuje trzy etapy:
1. Zapoznanie się z dźwiękiem oraz nagraniem przedstawiającym jego właściwą wymowę.
2. Rozpoznawanie dźwięku w najpopularniejszych angielskich wyrazach.
3. Wymówienie dźwięku.

 

go, note (/oʊ/)   iść, notatka

Skoncentrujmy się teraz na wymowie /oʊ/.
Ten dźwięk występuje w wyrazach takich jak „coat” (płaszcz) czy „so” (więc).
Jest on połączeniem dwóch dźwięków samogłosek,
dlatego może okazać się trudny do wymówienia.


Nauczmy się wypowiadać ten dźwięk!

oʊ/            /oʊ/

PRZYKŁAD

coat, toe, though, go     płaszcz, palec u nogi, chociaż, iść

coat

W wyrazie „coat” (płaszcz) występuje dźwięk samogłoski /oʊ/. Prawda

/oʊ/

Pozycja początkowa
1. Opuść delikatnie szczękę.
2. Przesuń nieco środek języka w tylną stronę ust.
Pozycja finalna
1. Zaokrąglij usta.
2. Wciśnij czubek języka w dół.

 

coat, toe, though, go

W tych wyrazach występują inne dźwięki samogłosek.   Fałsz

Pomimo że te wyrazy mają inną pisownię, występujący w nich dźwięk /oʊ/ jest takim sam.

 

Uwaga!

Jak można było zauważyć, pisownia w języku angielskim nie zawsze odpowiada dźwiękom.
Dźwięk /oʊ/ można zapisać na wiele różnych sposobów.

Łatwo jest pomylić dźwięk /oʊ/ w „though” z brzmieniem samogłosek w wyrazach takich jak
„thought” czy „taught”, które wymawia się inaczej w brytyjskim i amerykańskim angielskim.

Na początek może to się wydawać mylące, jednak im więcej słuchamy i wypowiadamy angielskich słów,
 tym bardziej rozumiemy te różnice!

dźwięk /oʊ/: although, though (mimo że, chociaż)

inne dźwięki samogłosek: thought, taught, through (myśl, nauczony, przez)

Though   chociaż

taught, thought, though

Te wyrazy mają inną pisownię, ale ten sam dźwięk samogłoski.       Fałsz

W wyrazie „though” występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.

 

coat, go, note, though  wymowa samogłoski /oʊ/

cot, gone, not, through inny dźwięk

 

note          notatka

W wyrazie „note” również występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.

 

Wybierz słowo, w którym występuje dźwięk /oʊ/. Przeczytaj podane wyrazy na głos.

coat, note, although, go

Wyrazy, w których występuje dźwięk /oʊ/ to: „coat”, „note”, „although” i „go”.

 

Teraz, kiedy poznaliśmy już kilka wyrazów zawierających samogłoskę /oʊ/,
poćwiczmy umiejętność rozpoznawania tego dźwięku.

Oto krótkie przypomnienie znanych nam już wyrazów i ich różnej pisowni:

/oʊ/ sound:

go, no, coat, although, hope, note, toe (iść, nie, płaszcz, mimo że, nadzieja, notatka, palec u nogi)

W których wyrazach występuje dźwięk /oʊ/?

though     chociaż

Dźwięk samogłoski w „though” to „/oʊ/”, a dźwięk samogłoski w „taught” i „thought” to /ɔː/.

slthough  chociaż

Litery „ough” można wymawiać na wiele różnych sposobów. W „although” występuje dźwięk /oʊ/.

no

W wyrazie „no” występuje dźwięk /oʊ/.

 

go swimming on Tuesdays.

W wyrazie „go” występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.         Prawda

I run through the park.

W wyrazie „through” występuje dźwięk samogłoski /oʊ/. Fałsz

W „through” (przez) występuje inny dźwięk samogłoski.

I would like a new coat.           Chciałbym nowy płaszcz.

Dźwięk w „coat” to „/oʊ/”, a dźwięk w „cot” to /ɒ/.

He has ten toes.            On ma dziesięć palców u stóp.

W wyrazie „Hope” występuje dźwięk samogłoski /oʊ/. Prawda

W „Thought” faktycznie występuje dźwięk samogłoski /ɔː/.

Wybierz słowo, w którym występuje dźwięk /oʊ/.
Przeczytaj podane wyrazy na głos.

hope

Jedynym wyrazem, w którym występuje dźwięk samogłoski /oʊ/, jest „hope”.

no

W wyrazie „no” występuje dźwięk /oʊ/.

hope

Jedynym wyrazem, w którym występuje dźwięk samogłoski /oʊ/, jest „hope”.

/oʊ/

 

Pozycja początkowa
1. Opuść delikatnie szczękę.
2. Przesuń nieco środek języka w tylną stronę ust.
Pozycja finalna
1. Zaokrąglij usta.
2. Wciśnij czubek języka w dół.

toe, although

W obu wyrazach występuje dźwięk samogłoski /oʊ/, mimo że pisownia jest inna. Czyż angielski nie jest wspaniały?

toes

palce u nogi

PRZYKŁAD

This word contains the /oʊ/ vowel sound.

W tym wyrazie występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.

coat         płaszcz

PRZYKŁAD

This word contains the /oʊ/ vowel sound.

W tym wyrazie występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.

although             mimo że

PRZYKŁAD

This word contains the /oʊ/ vowel sound.

W tym wyrazie występuje dźwięk samogłoski /oʊ/.

 

Teraz spróbujmy wymówić dłuższe zwroty zawierające dźwięk /oʊ/.
Nie daj się zwieść pisowni! Wysłuchaj przykładów, które ci w tym pomogą.

I hope that's not my coat!     Mam nadzieję, że to nie jest mój płaszcz!

I hurt my toe.     Zraniłem się w palec u nogi.

 

We prefer eating out at the weekend.          W weekendy wolimy jeść poza domem.

Zwróć uwagę, że na drugą sylabę w wyrazie „prefer” pada mocniejszy akcent niż na pierwszą sylabę.

Clara doesn't enjoy playing|does not enjoy playing the violin.

Clara nie lubi grać na skrzypcach.

does not enjoy playing

W formie przeczącej „enjoys” przekształca się w „does not enjoy” lub „doesn't enjoy”.

 

 

 

 

London Central: Odcinek 4

Leo ma zły sen.

 

Odcinek 4 – Przepraszam, Georgino!

London Central

W poprzednim odcinku Leo uczył się z Georginą angielskiego, po czym ona podwiozła go do pracy.
Teraz pora na odcinek czwarty.
Podczas jego oglądania spróbuj odpowiedzieć na pytanie: co Leo podoba się w Georginie?

 

Leo przeprasza Georginę we śnie, ponieważ pod koniec poprzedniego odcinka Leo skrytykował Georginy...

 

father       ojca

W ostatnim odcinku Leo skrytykował swojego szefa pana Rowntree,
nie zdając sobie sprawy, że jest on ojcem Georginy.

 

I'm sorry.            Przykro mi.

Aby przeprosić kogoś w języku angielskim, można użyć wszystkich opcji, ale Leo mówi „I'm sorry”.

 

I like everything about you.     Wszystko mi się w tobie podoba.

I like everything about you.

blonde hair

soft skin

pretty face

 

Georgina says to Leo, "You have..."

bad thin

tjin legs

a weak  body

 

sad           smutek

Mimo że Leo mówi „I am fine”, intonacja jego głosu sugeruje, że tak naprawdę jest smutny.

 

What's wrong, Leo?

Are you okay?

Are you sad?

 

Yuck” to wykrzyknienie, którego używamy, kiedy jedzenie smakuje źle. Stanowi ono przeciwieństwo „Mmmm!”.

 

Eat this. It's nice and hot.

Zjedz to. Jest dobre i gorące.

 

Anna opisuje mężczyzn, którzy jej się podobają. Jaki jest jej typ?

dark hair

brown eyes

average height

 

I really like picnics in the park.           Bardzo lubię pikniki w parku.

 

Jak sądzisz, co zamierza teraz zrobić Leo?

zaprosić Georginę na wspólny piknik

 

Jakiego wyrażenia używa Leo, aby przeprosić Georginę?

I'm sorry. Przykro mi.

Aby przeprosić kogoś w języku angielskim, można użyć wszystkich opcji, ale Leo mówi „I'm sorry”.

 

 

 

Rozmawianie o sporcie

Porozmawiaj o sporcie, używając czasowników „to play”, „to do” i „to go”

 

Do you play any sports?      Czy uprawiasz jakiś sport?

Mówiąc o sporcie, możemy skorzystać z trzech różnych czasowników.

Czasownik „play” (grać) używany jest w przypadku sportów,
w których używa się piłki
 lub gier opartych na współzawodnictwie.

Do you play any sports? (Czy uprawiasz jakiś sport?)

Yes, I play football. (Tak, gram w piłkę nożną.)

to play football grać w piłkę nożną

PRZYKŁAD

We sometimes play football together.Czasami gramy razem w piłkę nożną.

 

play tenis           grać w tenisa

PRZYKŁAD

How often do you play tennis?          Jak często grasz w tenisa?

play football.       grać w piłkę nożną

Amerykanie używają wyrazu „{football}” na określenie futbolu amerykańskiego,
a „{soccer}” na określenie piłki nożnej.

 

Czasownik „to go” (iść) używany jest w przypadku sportów,
które występują w formie czasowników zakończonych na „-ing”.

I'll go swimming tomorrow. (Pójdę jutro popływać.)

She goes running in the morning. (Ona chodzi rano biegać.)

 

to go swimming           iść pływać

PRZYKŁAD

Do you want to go swimming tomorrow? Czy chcesz iść jutro popływać?

 

Do you want to go swimming tomorrow?Czy chcesz iść jutro popływać?

 

Zwróć uwagę na pisownię „{swimming}” – przed „{-ing}” wstawiamy jeszcze jedną literę „{m}”.

to go running    iść / chodzić biegać

PRZYKŁAD

I go running in the morning.   Rano chodzę biegać.

I go running in the morning.   Rano chodzę biegać.

Czasownika „{go}” używamy z zaimkiem „{I}”. Pamiętaj, że „{go}”
zazwyczaj występuje przed sportami kończącymi się na „{-ing}”.

 

Natomiast czasownik „to do” (robić / uprawiać) używany jest w odniesieniu
do wszystkich innych form aktywności rekreacyjnych lub sportów indywidualnych.

She does yoga every Tuesday. (Ona uprawia jogę w każdy wtorek.)

My son does karate at school. (Mój syn uprawia karate w sz

to do yoga         uprawiać jogę

PRZYKŁAD

She does yoga every Tuesday.         Ona uprawia jogę w każdy wtorek.

to do karate       uprawiać karate

PRZYKŁAD

My son does karate at school.            Mój syn uprawia karate w szkole.

 

I play tennis.

I go running.

I do yoga.

to play + football, tennis

to go + swimming, running

to do + yoga, karate

She does karate.

Do they play football?

I go swimming once a week.

 

W przypadku karate > „{to do}”; w przypadku sportów kończących się na „{-ing}” >
 „{to go}”; w przypadku sportów związanych z piłką > „{to play}”.

 

Wybierz sporty, które występują z czasownikiem „to play”.

tennis, football

Pamiętaj, że „{to play}” używamy w przypadku sportów związanych z piłką („{tennis}”, „{football}”).

I play tenis In the evening.

tenis         w tenisa

 

We sometimes play football together.           Czasami gramy razem w piłkę nożną.

We never play football.            Nigdy nie gramy w piłkę nożną.

 

to go

Mówiąc o sporcie, używamy „to go” w połączeniu z czasownikiem w formie „-ing”.   Prawda

I go swimming on Wednesday.          W środy pływam.

Sport, który uprawiasz na basenie to „{swimming}”.

I go running in the morning.   Rano chodzę biegać.

I go running in the morning.  Rano chodzę biegać.

Pamiętaj, że w „{running}” występują dwie litery „{n}”.

yoga         jogę

Pamiętaj, że „{yoga}” to sport rekreacyjny, więc używamy czasownika „{to do}”.

She does yoga every Tuesday.         Ona uprawia jogę w każdy wtorek.

He does karate in the evening.          Wieczorami on uprawia karate.

Ponieważ „{karate}” to sport rekreacyjny, mówimy „{he does}”.

Dialogue

Nick
What do you usually do after work?
Maria
Every Tuesday I go  near the office. Sometimes, I also go running with a friend and then we usually eat out.
Nick
Cool! Do you  any other sports?
MariaWell, I love  football but I'm not very good. Actually, I'm looking for someone to  with, do you...
Nick
Me? Oh no, sorry!
I  do any !

 

 

Tworzenie pytań „wh”

Naucz się zadawać pytania

Aby zadać pytania w języku angielskim, możemy użyć następujących pięciu słów rozpoczynających się na „wh-”.

Who – pyta o osobę lub osoby

When – pyta o czas

Where – pyta o miejsce

Why – pyta o powód

What – pyta o rzecz lub konkretną informację

which pyta o jedną rzecz z konkretnej grupy

who         kto

PRZYKŁAD

Who is coming?                        Kto przychodzi?

when       kiedy

PRZYKŁAD

When are you leaving?                       Kiedy wyjeżdżasz?

 

Who is coming?

When are you leaving?

Where?   Gdzie?

PRZYKŁAD

Where do you go swimming? Gdzie chodzisz pływać?

 

Where do you go swimming? Gdzie chodzisz pływać?

Wysłuchaj uważnie końcówki wyrazu „{where}” – brzmienie jest podobne do „{when}”, jednak nieco inne.

 

why          dlaczego

PRZYKŁAD

Why do you get up early?                   Dlaczego wstajesz wcześnie?

Why do you get up early?                   Dlaczego wstajesz wcześnie?

 

Aby zapytać o powód, używamy „why”.
Pamiętaj o niemej literze „h” w pytaniach „wh”.

 

what        co / jak / jaki / jaka / jakie / który / która / które / ile

PRZYKŁAD

What are you doing?    Co robisz?

 

Dopasuj wyrazy do ich definicji.

when pyta o czas

where pyta o miejsce

what pyta o rzecz

 

Czy pamiętasz?

Wiemy już, jak na różne sposoby tworzyć pytania.

Można na nie odpowiedzieć za pomocą „yes” lub „no”.

She is happy.

She is happy. - Is she happy?

You are living in France.

Are you living in France?

They play football.

Do they play football?

Do they play football?           Czy one grają w piłkę nożną?

W tym pytaniu nie występuje zaimek pytający „wh”,
więc można na nie odpowiedzieć za pomocą „yes” lub „no”.

 

Wskazówka!

Aby zapytać o coś bardziej konkretnego, możemy po prostu na początek pytania
wstawić jeden z poznanych właśnie zaimków zaczynających się na „wh”.

Na pytania „Wh” nie można odpowiedzieć za pomocą „yes” lub „no”.

Do they play football?

Where do they play football?

When do they play football?

Which football team do you play for?

 

Where do they play football?  Gdzie one grają w piłkę nożną?

Aby zapytać o miejsce, używa „where”.

When do you go running?                 Kiedy biegasz?

Aby zapytać o czas, używamy „when”.

What are you doing?    Co robisz?

Ona pyta o rzecz („{what}”), nie o miejsce.

 

Dopasuj pytania do odpowiedzi.

Who is coming?            Hayley and Jessie.

When are you playing? At 7pm

What are you doing? I am working.

Zaimka „{who}” używamy, aby zapytać o osobę,
„{when}”, aby zapytać o czas, a „{what}”, aby zapytać o rzecz.

 

When do you do yoga?                       Kiedy uprawiasz jogę?

W tych wszystkich zaimkach pytających nie wymawiamy „{h}” – jest ono nieme! Pamiętaj jednak, aby je napisać.

 

Podane zdanie twierdzące przekształć w pytające: „{You are doing karate.}”

What are you doing?  Co robisz?

Zmieniamy kolejność podmiotu „{you}” i czasownika posiłkowego „{are}”,
a na początek wstawiamy „{what}”.

 

Why do you get up early?                   Dlaczego wstajesz wcześnie?

Aby zapytać o wyjaśnienie, używamy „{why}”.

 

Dopasuj początek i koniec każdego zdania.

Who is coming?

When are you leaving?

Where do you live?

Zaimka „{who}” używamy, aby zapytać o osobę, „{when}”, aby zapytać o czas,
a „{where}”, aby zapytać o miejsce.

Who is coming?            Kto przychodzi?

W „who” nie wymawiamy litery „w” – jest niema! Jednak pamiętaj, by ją zapisać!

 

Why are you stressed?            Dlaczego jesteś zestresowany?

Zaimka „{why}” używamy, aby zapytać o wyjaśnienie. Pamiętaj, że „{h}” jest nieme.

 

When do you go swimming?  Kiedy pływasz?

Chcemy dowiedzieć się, o której godzinie dana osoba chodzi pływać, więc używamy „{when}”.

 

What sports do you do?                      Jakie sporty uprawiasz?

Kobieta mówi, jakie sporty uprawia, a nie o czasie i miejscu ich uprawiania.

 

What are you doing?   Co robisz?

Nie zapominaj, że w zaimkach pytających takich jak „{what}” nie wymawia się litery „{h}”.

 

Where does he live?

Gdzie on mieszka?

Zaimka pytającego „{where}” używamy, aby zapytać o miejsce.

 

Who is playing football?          Kto gra w piłkę nożną?

{Jake} i {Teddy} to imiona dwóch osób, więc jego odpowiedź to: „{Who is playing football?}”.

 

Who is playing?                        Kto gra?

Osoba mówiąca chce się dowiedzieć, kim są ludzie, którzy uprawiają sport.

What sports do you do?           Jakie sporty uprawiasz?

Kobieta mówi, jakie sporty uprawia, a nie o czasie i miejscu ich uprawiania.

Where does he live?    Gdzie on mieszka?

Zaimka pytającego „{where}” używamy, aby zapytać o miejsce.

Who is playing football?          Kto gra w piłkę nożną?

{Jake} i {Teddy} to imiona dwóch osób, więc jego odpowiedź to: „{Who is playing football?}”.

 

 

 

 

Wymowa: read or lead

Przećwicz dźwięki /r/ oraz /l/ w popularnych angielskich słowach

 

Witamy w lekcji poświęconej ćwiczeniu wymowy!👋

Poznamy teraz popularne dźwięki, które mogą okazać się trudne do rozróżnienia dla osób uczących się języka angielskiego.
Nie poddawaj się, jeśli na początku nie usłyszysz różnicy!
Nauka tego zagadnienia obejmuje trzy etapy:

Zapoznanie się z dźwiękami oraz nagraniem przedstawiającym ich właściwą wymowę.

Rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków.

Wymawianie dźwięków.

 

Symbole MAF: /r/ oraz /l/ przedstawiają dwa usłyszane przez Ciebie dźwięki.

really, like            naprawdę, lubić

PRZYKŁAD

Can you hear the different consonants at the start of these words?

Czy słyszysz różne spółgłoski na początku tych wyrazów?

 

Wymowa: /r/ oraz /l/

W tej lekcji porównamy dwa dźwięki spółgłosek: /r/ jak w słowie „really” (naprawdę) i /l/
jak w wyrazie „like” (lubić). Znasz już wiele wyrazów, w których
występują te spółgłoski, a przed końcem lekcji będzie ci łatwiej je rozróżniać i wymawiać!

Przyjrzyjmy się kilku przykładom, zanim ich wysłuchamy:

dźwięk /r/

really, run, fries, room (naprawdę, bieg, frytki, pokój)

dźwięk /l/

like, long, flies, love (lubić, długi, muchy, miłość)

 

 

/r/  /r/

PRZYKŁAD

really, run, fries, room            naprawdę, bieg, frytki, pokój

 

fries, room

W obu tych wyrazach występuje taki dźwięk /r/ jak w „really” (naprawdę).   Prawda

/r/

Ułóż język w górnej części ust.
2. Zwiń boki języka i delikatnie odciągnij do tyłu tak, aby dotykały górnej części ust.

 

Wysłuchaj nagrania. Który wyraz słyszysz? Spróbuj wymówić dźwięk.

room                   pokój

 

fries          frytki

W tym wyrazie słyszymy głoskę {/r/}.

 

/l/ /l/

PRZYKŁAD

like, long, flies, love

lubić, długi, muchy, miłość

 

flies, love

W „love” (miłość) występuje taki dźwięk /l/ jak w „like” (lubić), ale nie we „flies” (muchy).

Fałsz

Zarówno w „love” (miłość) jak i we „flies” (muchy) występuje taki dźwięk /l/ jak w „like” (lubić).

/l/

Przyciśnij końcówkę języka do tylnej części górnych przednich zębów.

 

Long        długi

W tym wyrazie występuje głoska {/l/}.

 

flies          lata (od fly -  latać)

Jedyna różnica między „{flies}” i „{fries}” to głoska {/l/} i {/r/}, więc musisz słuchać uważnie!

 

W drugiej części lekcji nauczymy się rozróżniać dźwięk /r/ taki jak w „really” i dźwięk /l/
taki jak w „like” (lubić). Poznamy wiele popularnych angielskich wyrazów zawierających
te dźwięki, dzięki czemu zaczniesz je z łatwością rozpoznawać!

 

W wyrazach „{write}” i „{read}” występuje głoska {/r/}, a w „{play}” występuje głoska {/l/}.

 

write         pisać

To może być trudne – litera „{w}” w „{write}” jest niema. Wyraz zaczyna się od dźwięku {/r/}.

Ella is reading.   Ella czyta.

Wysłuchaj ponownie dźwięku {/r/} w „{reading}”.

to play                  grać

Wysłuchaj ponownie dźwięku {/l/} w „{to play}”.

Did you buy the light coloured shorts?        Czy kupiłeś te jasne spodenki?

Wysłuchaj ponownie dźwięku {/l/} w „{light}”.

really like ice cream.

Naprawdę lubię lody.

Tutaj ćwiczymy obie głoski razem: {/r/} w „{really}” i {/l/} w „{like}” i „{really}”.

 

I lead a book club. We read one book a month.

Prowadzę klub książki. Czytamy jedną książkę co miesiąc.

W tym przypadku różnica między „{to lead}” (prowadzić) i „{to read}” (czytać) jest bardzo ważna.

I hate long flights.         Nienawidzę długich lotów.

Wysłuchaj dźwięku {/l/} w „{long flights}”.

My dad ran a red light.

Mój tata przejechał na czerwonym świetle.

Tutaj ćwiczymy obie głoski razem: {/r/} w „{red}” i {/l/} w „{light}”.

 

W trzeciej części lekcji poćwiczymy wymowę dźwięku /r/ jak w „really” (naprawdę)
 i dźwięku /l/ jak w „like” (lubić). Większość wyrazów w tej lekcji będzie ci już znana.
Zanim przystąpimy do ćwiczeń, przypomnimy sobie wymowę tych dźwięków.

 

/r/ and /l/

/l/
1.
Przyciśnij końcówkę języka do tylnej części górnych przednich zębów.
/r/
1. Ułóż język w górnej części ust.
2. Zwiń boki języka i delikatnie odciągnij do tyłu tak, aby dotykały górnej części ust.

 

W „light” (światło/jasny/lekki) i „play” (grać) występuje dźwięk /l/, zaś w „read” (czytać) występuje dźwięk /r/.

I have a light for reading.      Mam światło do czytania.

I really like cooking.    Naprawdę lubię gotować.

The children have a playroom.       Dzieci mają pokój zabaw.

right, light          prawo, światło/jasny/lekki

read, lead           czytać, prowadzić

 

 

 

London Central: Odcinek 5
Leo zaspał i jest spóźniony do pracy.

 

Odcinek 5 – Och, nie. Jestem spóźniony!

London Central

W poprzednim odcinku Leo obudził się z koszmaru, o którym rozmawiał później z Anną.
Podczas oglądania odcinka 5 spróbuj odpowiedzieć na pytanie o miejsce, do którego Leo chodzi w czwartki.

Ma zajęcia.

Leo popełnił błąd – w czwartkowe poranki ma zajęcia z angielskiego, nie pracę!

boxer shorts                   bokserki

„{These are mine}” odnosi się do bokserek Leo. Liczba mnoga „{these}” zgadza się z „{boxer shorts}”.

Those are yours.           One są twoje.

Ponieważ czasownik „{are}” wskazuje na podmiot w liczbie mnogiej, używamy zaimka wskazującego „{those}”.

 

This apple” czy „that apple”? „These grapes” czy „those grapes”?
Zwróć uwagę na liczbę opisywanych przedmiotów. Jeśli jest tylko 1 i znajduje się w pobliżu,
użyj „this”, jeśli zaś znajduje się dalej, użyj „that”. Jeśli przedmiotów jest więcej niż 1 i znajdują się one w pobliżu,
użyj „these”, jeśli zaś znajdują się dalej, użyj „those”.

NEAR (blisko / niedaleko / w pobliżu)

FAR (daleko)

this (is...)

that (is...)

these (are...)

those (are...)

That isn't yours!                        Ona nie jest twoja!

„{That}” odnosi się do rzeczy w l. poj., która znajduje się daleko od osoby mówiącej,
a „{this}”, która znajduje się blisko.

What time is it, Leo?     Która jest godzina, Leo?

Aby zapytać o godzinę, mówimy „{What time is it?}”, bo „{What hour is it?}” brzmi bardzo dziwnie!

 

It’s (a) quarter to eight. It's seven forty-five (7:45).

It's (a) quarter past eight.         It's eight fifteen (8:15).

It's half past eight. It's eight thirty (8:30).

Pamiętaj, że „{quarter past eight}” oznacza 8:15, a „{quarter to eight}” oznacza 7:45.

 

It is Thursday the twenty-second of November. Jest czwartek 22 listopada.

Wyraz „{the}” wstawiamy przed datą ({twenty-second}), a „{of}” przed miesiącem ({November}).

 

Mr Rowntree says to Leo: You work Monday, Tuesday, Friday, Saturday. You don’t work on Thursday.

Pan Rowntree mówi do Leo: Pracujesz w poniedziałki, wtorki, piątki i soboty. Nie pracujesz w czwartki.

W czwartki Leo nie pracuje w restauracji. Chodzi na zajęcia z angielskiego.

 

„What's wrong with you?” – znaczenie tego pytania zależy od sytuacji. Czasami oznacza,
że rozmówca uważa, że jesteś chory lub smutny i chce znać przyczynę.
W związku z tym oczekuje się udzielenia odpowiedzi.
Czasami jednak jest to sposób wyrażenia złości na czyjeś nierozsądne zachowanie.
Wówczas nie oczekuje się żadnej odpowiedzi.
Kiedy pan Rowntree pyta Leo „What's wrong with you?”, używa go w tym drugim kontekście.
Jest zły, ponieważ Leo przyszedł do pracy nie w ten dzień, co powinien.

 

What's wrong with you?

Co się z tobą dzieje?

Pamiętaj, że litera „{w}” w wyrazie „{wrong}” jest niema, więc jej nie wymawiamy, ale musimy ją zapisać.

Every Thursday I have breakfast with my beautiful daughter.

W każdy czwartek jem śniadanie z moją piękną córką.

I’m sorry about him. He is horrible sometimes.

Przepraszam za niego. Czasami jest okropny.

W pierwszym zdaniu używamy zaimka w funkcji dopełnienia „{him}”,
a w drugim zdaniu zaimka w funkcji podmiotu „{he}”.

Leo, it’s Thursday! You have class!

Leo, dzisiaj jest czwartek! Masz zajęcia!

Po zaimku „{you}” używamy formy „{have}”. Formy „{has}” używamy z „{he}”, „{she}” lub „{it}”.

 

Dialogue

Mr Rowntree

What  is it, Leo?

Leo

It’s  to eight.

Mr Rowntree

No, it’s not. It’s a quarter  eight. What date is it, Leo?

Leo

It is Thursday the 22nd of .

Mr Rowntree

Yes, Leo. It’s . You work Monday, Tuesday, Friday, Saturday. You  work on Thursday.

Leo

I’m sorry.

Mr Rowntree

What’s  with you?

 

 

 

 

Powtórka

Szybkie powtórzenie ostatnich lekcji

 

Jodie

What do you do after work, Sam?

Sam

Oh, I get up so early and go to bed quite late. I am usually pretty tired in the evenings, so I . What about you?

Jodie

Well, I love my  and I have my  every Friday. How about weekends?

Sam

At the weekend I go  and  football in the park.

Jodie

That sounds lovely!

Sam

Do you do any sports?

Jodie

I hate sports. I like getting up late on Saturdays. I enjoy reading or watching a movie at the weekend.

 

W usłyszanym dialogu Sam i Jodie rozmawiają o czasie wolnym.
Teraz poprosimy Cię o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań dotyczących t
ego dialogu i powtórzymy zdobytą wcześniej wiedzę.

 

She enjoys cooking.

Ona lubi gotować.

Jodie wspomina, że ma „{cooking lessons}”. Mówi też, że gra na pianinie, nie na gitarze.

He likes reading a book or watching a movie.

On lubi czytać książki lub oglądać filmy.

Sam mówi, że po pracy lubi „{watching movies}” i „{reading a good book}”.

 

Jodie fancies cooking a curry tonight. Fałsz
She fancies eating out.

Sam enjoys swimming.Sam lubi pływać.

Sam mówi, że nienawidzi biegać, ale lubi pływać.

I always get up early.    Zawsze wstaję wcześnie.

Posłuchaj uważnie: ona mówi „{I always get up early, around 6am.}”.

He loves playing the violin.    On uwielbia grać na skrzypcach.

Po „{He}” używamy formy w 3 osobie liczby pojedynczej „{loves}”,
a następnie formy „{-ing}” czasownika „{play}”.

 

Wybierz przysłówki w kolejności od najrzadszych do najczęstszych.

never rarely sometimes often always                  nigdy, rzadko, czasami, często, zawsze

hate

Przeciwieństwem czasownika „{love}” (kochać) jest „{hate}” (nienawidzić).

I prefer eating out at the weekend.

W weekendy wolę jeść poza domem.

Pamiętaj, że po czasowniku głównym „{I prefer}” używamy formy „{-ing}”, czyli „{eating out}”.

What sports does Sam do?          ootball and karate       piłka nożna i karate

How often do you play tennis?

Jak często grasz w tenisa?

Ponieważ „{tennis}” (tenis) jest sportem związanym z piłką, używamy czasownika „{play}”.

Marco does yoga every weekend.

W każdy weekend Marco uprawia jogę.

Ponieważ „{yoga}” (joga) jest sportem rekreacyjnym, używamy czasownika „{does}”.

Where do you go swimming, Scarlet?

Gdzie chodzisz pływać?

Scarlet określa miejsce („{in the centre}”), więc odpowiada: „{Where do you go swimming?}”.

She enjoys cooking.     Ona lubi gotować.

Jodie wspomina, że ma „{cooking lessons}”. Mówi też, że gra na pianinie, nie na gitarze.

Sam enjoys swimming.            Sam lubi pływać.

Sam mówi, że nienawidzi biegać, ale lubi pływać.

Sam does karate every week on Thursday.

Co tydzień w czwartek Sam uprawia karate.

What do you fancy for dinner?          Co masz ochotę zjeść na kolację?

do yoga

play football

go swimming

W przypadku jogi > „{to do}”; w przypadku sportów kończących się na „{-ing}” > „{to go}”;
w przypadku sportów związanych z piłką > „{to play}”.

 

How often do you practise|practice the piano, Elisa?

Jak często ćwiczysz na pianinie, Eliso?

practice

W Stanach Zjednoczonych 🇺🇸 czasownik zapisuje się jak „{practice}”,
 a w Wielkiej Brytanii  jak „{practise}”.

 

We prefer eating out at the weekend.

W weekendy wolimy jeść poza domem.

I enjoy reading|swimming|running in my free time.

swimming

Pamiętaj, że po „{I enjoy}” używamy formy „{-ing}” czasownika: {reading}, {swimming}, {running}.

never|rarely|often|sometimes|always go to the gym.

rarely

My flatmate hates cooking.

Moja współlokatorka nienawidzi gotować.

Inny sposób powiedzenia „{preparing food}” to „{cooking}”.

My brother and I go swimming at the weekend.
W weekendy mój brat i ja chodzimy pływać.

Ponieważ „{swimming}” kończy się na „{-ing}”, używamy czasownika „{go}”.
Pamiętaj również o wstawieniu dodatkowej litery „{m}”!

My brother and I go swimming at the weekend.

W weekendy mój brat i ja chodzimy pływać.

Ponieważ „{swimming}” kończy się na „{-ing}”, używamy czasownika „{go}”.
Pamiętaj również o wstawieniu dodatkowej litery „{m}”!

I usually go to the gym in the morning.

He gets up early during the week.

She gets home late on Fridays.

I prefer watching movies.

What do you like doing?

We don't often eat out.

Pamiętaj, że po „{I prefer}” używamy formy „{-ing}”.

 

 

 

Sprawdzian  Rozdz. 10

Sprawdź swoje umiejętności, aby przejść do następnego rozdziału

 

Leo, it’s Thursday! You have class!  Leo, dzisiaj jest czwartek! Masz zajęcia!

Po zaimku „{you}” używamy formy „{have}”.
Formy „{has}” używamy z „{he}”, „{she}” lub „{it}”.

 

I really like picnics in the park.           Bardzo lubię pikniki w parku.

 

My brother and I go swimming at the weekend.

W weekendy mój brat i ja chodzimy pływać.

Ponieważ „{swimming}” kończy się na „{-ing}”, używamy czasownika „{go}”.
Pamiętaj również o wstawieniu dodatkowej litery „{m}”!

hope

Jedynym wyrazem, w którym występuje dźwięk samogłoski /oʊ/, jest „hope”.

 

W „Thought” faktycznie występuje dźwięk samogłoski /ɔː/.

I don't like eating out at the weekend.         W weekendy nie lubię jeść poza domem.

Zwróć uwagę, że w przypadku czasowników frazowych takich jak „eating out”
mocniejszy akcent pada na drugą część wyrażenia: „out”.

Where do you go swimming, Scarlet?          Gdzie chodzisz pływać?

Scarlet określa miejsce („{in the centre}”), więc odpowiada: „{Where do you go swimming?}”.

Marco does yoga every weekend.     W każdy weekend Marco uprawia jogę.

Who is playing football?          Kto gra w piłkę nożną?

{Jake} i {Teddy} to imiona dwóch osób, więc jego odpowiedź to: „{Who is playing football?}”.

I go running in the morning.   Rano chodzę biegać.

Czasownika „{go}” używamy z zaimkiem „{I}”. Pamiętaj, że „{go}” zazwyczaj występuje przed sportami kończącymi się na „{-ing}”.

though    chociaż

 

Clara doesn't enjoy playing|does not enjoy playing the violin.

Clara nie lubi grać na skrzypcach.

does not enjoy playing

W formie przeczącej „enjoys” przekształca się w „does not enjoy” lub „doesn't enjoy”.

 

He does karate in the evening.          Wieczorami on uprawia karate.

Ponieważ „{karate}” to sport rekreacyjny, mówimy „{he does}”.

What are you doing?

Co robisz?

Zmieniamy kolejność podmiotu „{you}” i czasownika posiłkowego „{are}”, a na początek wstawiamy „{what}”.

I lead a book club. We read one book a month.

Prowadzę klub książki. Czytamy jedną książkę co miesiąc.

W tym przypadku różnica między „{to lead}” (prowadzić) i „{to read}” (czytać) jest bardzo ważna.

W „light” (światło/jasny/lekki) i „play” (grać) występuje dźwięk /l/, zaś w „read” (czytać) występuje dźwięk /r/.

I don't enjoy eating out at the weekend.      W weekendy nie lubię jeść poza domem.

Ponieważ zaimkiem jest „I”, stosujemy czasownik posiłkowy w formie przeczącej „don't”.

He likes reading in his bedroom.Lubi czytać w swojej sypialni.

He fancies watching old movies and cooking a curry.

Ma ochotę oglądać stare filmy i przyrządzić curry.