Kalkulator naukowy:
podstawowe działania arytmetyczne,
potęgowanie, logarytmy, procenty, funkcje trygonometryczne,
przeliczanie współrzędnych (biegunowe, prostokątne),
przeliczanie czasu, przeliczanie
liczb w różnych systemach (dziesiętny, szesnastkowy,
dwójkowy, ósemkowy); przeliczanie liczb rzymskich na układ
dziesiętny.
Pomoc w zakresie obsługi kalkulatora
Wprowadzane liczby: całkowite lub z kropką dziesiętną (zamiast przecinka).
Działania podstawowe: [+] - dodawanie, [-] odejmowanie, [*] - mnożenie, [/] - dzielenie, [+/-] - zmiana znaku, [=] - wynik działania, np. dodawania.
[C] - kasowanie zawartości wyświetlacza
Stałe i funkcje bezargumentowe:
Stałe: [Pi ] = 3.141592653589793...;
E - stała Eulera = e = 2.718281828459045... - podstawa logarytmów naturalnych - uzyskujemy przez klawisze 1 [exp=e^x]
[RS=180/PI] - Ro[stopn] = 180/PI=57.29577951308232... ; [RG=200/PI] - Ro[grad] = 200/PI = 63.66197723675813...
[RND] - Random() - funkcja bezargumentowa, zwraca liczbę pseudolosową z zakreu 0 - 1.
Funkcje jednoparametrowe:(tylko
funkcja x) - wprowadzamy x a nastepnie wciskamy przycisk funkcji.
Najbardziej popularne podświetlono poniżej na żółto.
[RND(x)] - liczba pseudolosowa z zakresu 0 - x. np. 49 [RND(x)] -
losowanie liczby od 0 do 49.
[sqrt(x)]
- pierwiastek kwadratowy z x, np. 4 [sqrt]
--> 2
[exp(x)=e^x]
= e^x -
podnoszenie stałej Eulera = e = 2.718281828459045 do potęgi z wyświetlacza. Np. 2
[exp]= e^2=2.718281828459045^2=7.3890560989306495
[1/x]
- odwrotność liczby x z wyświetlacza; np. 5 [1/x] --> 0.2
[log10] - logarytm dziesiętny (logarytm
o podstawie 10) liczby x; [ln] -
logarytm naturalny o podstawie e (stała Eulera)
[x^2] - x do kwadratu,
np. 3 [x^2]
--> 9
[x!] =
1*2*...*(x-1)*x - silnia
liczby x (liczba z kropką dziesiętna zamieniana jest na mniejszą całkowitą), np. 3[x!]= 1*2*3=6
[x^3] - x do potęgi trzeciej
[sqrt3(x)] - pierwiastek trzeciego stopnia z liczby x na wyświetlaczu
[DMS]-
zamiana stopni (całości i dziesietne) na stopnie, minuty, sekundy, np. 30.5050[DMS] .->
30.3018 co odpowiada
30st30'18"
[DEG]-
zamiana miary stopniowej
(stopnie, minuty, sekundy) na stopnie, np. 30st30'18" - w zapisie do
przeliczenia 30.3018, czyli 30.3018,[DEG]
-> 30.5050st.
[S->DMS] -
zamiana stopni (całości i dziesietne) na stopnie, minuty, sekundy - wyswietlane są w wyniku stopnie[d],
minuty['], sekundy["], np. 30.51268888 [S->DMS]
--> 30d30'45.6782''
Kąty: R - radiany (0 - 2Pi) , S - stopnie (0-360st), G -
grady (0-400grad)
Współczynniki do zamiany kątów z miary łukowej (w
radianach): ROS - Ro[stopn] = 180/PI; ROG - Ro[grad] = 200/PI
[R-S] - zamiana radianów
na stopnie: stopnie=radiany*ROS; [R-G] - zamiana
radianów na grady: grady=radiany*ROG
[S-R] - zamiana stopni na radiany;
[G-R] -
zamiana gradów na radiany; [S-G] - zamiana
stopni na grady: grady=stopnie/0.9
[G-S] - zamiana gradów ma
stopne: stopnie=grady*0.9
Funkcje związane z pamięcią
Pamięć - są 2 pamieci: pierwsza -
[STO] - storage i druga - [STO2] - storage2
[STO] - wprowadzenie do pamięci piewszej zawartości wyświetlacza
[STO2] - wprowadzenie do pamięci drugiej zawartości wyświetlacza
[RCL] -
wywołanie zawartości pamięci [STO]
[RCL2] -
wywołanie zawartości pamięci [STO2]
[STO+x] -
dodanie zawartości x wyświetlacza do zawartości
pamięci [STO] - tylko liczby w systemie dziesiętnym.
[STO->x] -
zamiana zawartosci pamięci [STO] z wartoscią na wyświwtlaczu.
[ST2ST2] - zamiana zawartości pamięci [STO] i [STO2] - zamieniają się zawartości.
Funkcje trygonometryczne
[sinR] - sinus kata w radianach;
[cosR] -
cosinus kąta w radianach,
[tanR] - tangens kata w radianach;
analogicznie
[sinS], [cosS],
[tanS] - funkcje trygonometryczne kąta
w stopniach
(stopnie i dziesiętne stopnia); [sinG],
[cosG], [tanG] - funkcje
trygonometryczne kąta w gradach
[asinS] - arcsin kata w stopniach;
[acosS] -
arcos kąta w stopniach,
[atanR] - arctg kata w stopniach
analogicznie [asinG],
[acosG], [atanG] -
kofunkcje trygonometryczne kąta w gradach
Przeliczenie liczb całkowitych między różnymi systemami:
dziesiętnych D (decimal) na inne systemy: dwójkowy B
(B - binary) , ósemkowy O (O - Octet) i szestnastkowy
H (Hexadecimal).
np. [D->B] i [D2B] - przeliczają z układu dziesiętnego na binarny (cyfry 0 i 1) , [D->H] - z dziesiętnego na szestnastkowy.
W funkcjach [D->B], [D->O] i [D->H]
można stosować kropkę dziesiętną, w pozostałych do konwersji
wchodzą liczby całkowte (inne zostaną zaokrąglone w dół do
całkowitych) .
[H2O] (Hexadecimal to Octet - 2 to często skrót to - do) - przelicza liczby całkowite szestnastkowe (cyfry 0..9, A...F) na system ósemkowy (cyfry 0...7).
Np. 789 [D->B] --> 1100010101; 1100010101 [B2D] --> 789
Przeliczenie liczb z systemu rzymskiego na liczby w systemie dziesiętnym (cyfry arabskie): [Rom2Dec] - rzymskie na dziesiętne i [Dec2Rom] - dziesietne na rzymskie.
Np. MMXIV [Rom2Dec] --> 2014; 2014 [Dec2Rom] -- > MMXIV
161 [D->H] --> A1; 161 [D2H] --> a1; A1 [H2D] --> 161
Funkcje 2 argumentowe
(x, y)
- wprowadzamy wartość x,
nastepnie wciskamy przycisk dowolnej operacji podstawowej ( [+] lub [-]
lub [*] lub [ /], najlepiej kojarzony z
działaniem ),
wartość y
oraz przycisk funkcji, np. [x^y]
Obliczenie procentów
1) Obliczenie wartości
w procentu danej liczby [x*y%].
Np. 10% z 50 - naciskamy 50*10[xy%]
- wynik 5 (=50*10)/100); lub 10*50[xy%] -->
5 (odpowiada = (10/100)*50 );
50% z 300 - naciskamy 300*50[xy%]
- wynik 150
2) Obliczenie
jaki procent jednej liczby stanowi druga liczba.
[x/y%] .
Np. 5 jaki to procent liczby 50 - naciskamy 5/50[x/y%] -
wynik 10%
Potęgowanie liczby x do potęgi y:
[x^y ]- x do potęgi
y, np. 2^3 = 2*2*2 = 8. Kolejność wykonania: x*y[x^y], np. Np. 2*3[x^y] -->
8
Obliczenia trygonometryczne:
kąty kierunkowe (azymuty) i dłaugości na podstawie
współrzędnych wektora oraz współrzędne wektora na
podstawie długości i kąta kierunkowego (azymutu)
[AzG], [AzS], [AzR]
- kąty
kierunkowe
odpowiednio dla kątów w gradach (AzG), stopniach i radianach
w zakresie kąta pełnego, na podstawie x i y.
tan(Az)= y/x; Az=atan(y/x) = arctang(y/x). Kolejność klawiszy: x/y[AzG(x,y)]
- dla kata w gradach itp. Np. 1 [/] 1 [+/-] [AzG] --> 350
)
gradów)
[Długość] -
długość wektora (odcinka) o współrzednych [x , y].
d = sqrt(x^2+y^2) = sqrt(x*x+y*y). Przykład: 3 [+] 4 [Długosc]
--> 5
[Dx(d,AzS)]
- obliczenie
współrzednej x wektora o długości d i kącie kierumkowym
AzS[stopn] - czyli obliczenie przyrostu Dx, dla długości d i azymutu
podanego w stopniach
Kolejnosć wprowadzania: d [*] AzS [Dx(d,AzS)], np. 10 * 30
[Dx(d,AzS)] -->
8.660254037844387
[Dy(d,AzS)] -
obliczenie współrzednej y wektora o długości d i
kącie kierumkowym Azs[stopn] - czyli obliczenie przyrostu Dy, dla
długości d i azymutu podanego w stopniach,
Kolejnosć wprowadzania: d [*] AzS
[Dy(d,Azs)], np. 10
* 30 [Dy(d,Azs)]
--> 5.0000
gdzie Dx = d*cos(Az); Dy = d*sin(Az);
analogicznie [Dx(d,AzG)]
i [Dy(d,AzG)] -
dla azymutu w gradach oraz [Dx(d,AzG)] i
[Dy(d,AzG)]
dla azymutu w radianach .
P->R - przejście ze
współrzędnych biegunowych (Polar) - dany kąt kierunkwy i
długość na prostokątne (Rectangular) - x i y..
[P->R =DX] oblicza
współrzędne DX i DY na podstawie azymutu i długości i wyświetla
DX, a DY jest w pamięci [STO2]. Nacisnięcie [STO2] wyswietli DY.
[P->R =DY] oblicza współrzędne DX i DY na podstawie azymutu i
długości i wyświetla DY, a DX jest w pamięci [STO2]. Nacisnięcie [STO2]
wyswietli DX.
Kolejność klawiszy: Długosć, [* ] (lub inny znak podstawowych działań), Azymut [grad], [P->R =DX] lub [P->R =DY].
R-> P - współrzędne prostokątne (x, y) na biegunowe (kąt kierunkowy i długość)
[R->P = AzG] -
przeliczenie współrzędnych prostokatnych na biegunowe. Najpierw
wprowadzamy DX, potem [*] (lub [/] , nastepnie DY i [R->P = AzG] - na wyswietlaczu pojawi się
azymut w gradach, a w pamięci [STO2] będzie długość ze współrzędnych.
[R->P = odl] - przeliczenie współrzędnych prostokatnych na
biegunowe. Analogia jak wyżej, z tym, że na wyświetlaczu pojawi się odległość (długość wektora).
Najpierw wprowadzamy DX, potem [*] (lub [/] , nastepnie DY
i [R->P =odl] - na wyswietlaczu pojawi się długość , a w pamięci [STO2] będzie azymut w gradach.
Wyniki są zaokrąglane (nie jest to stosowane przy odpowiednikach (np.[Dx(d,AzG]).
Obliczenie dotyczące czasu:
Róznica czasu [dt = t2 - t1]. Wprowadzamy czas w godzinach, minutach sekundach, w formacie: h.misek, np. 12h 30min 45sek jako 12.3045.
Np. róznica 12h30min45sek - 10h.20min15sek: 12.3045 [-] 10.2015 [[dt=t2-t1] --> 2h 10min 30sek
Obliczenie terminu następnego lub poprzedniego na podstawie czasu wyjściowego i różnicy czasu:
[t2 = t1+dt] , np. 10h 20min 15sek + 2h 10min 30 sek: 10.2015 [+] 2.1030 [t2 = t1+dt] -> 12h 30min 45sek;
[t1 = t2-dt], np. 12.3045 [-] 2.1030 --> 10h 20min 15sek
Uwagi Przy funkcjach z 2 parametrami kolejność następująca: wartość x, jeden z klawiszy operacji podstawowych, czyli [+], [-], [*], [/]), wartość y, klawisz funkcji, np. [x^y].
W większości operacji wyniki są wyświetlane z maksymalną dokładnością,
w niiektórych funkcjach (np. [P-R], sekundy kątowe lub
godzinowe) są zaokrąglane.
Przy programowaniu kalkulatora wykorzystano niektóre algorytmy i funkcje z Internetu.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL